propellors: E, SF, CAM etc.

• Topicstarter Topicstarter Michiel747
  • Startdatum Startdatum
M

Michiel747

Guest
Wat is het verschil tussen de verschillende type propellors?

Ik kan er eigenlijk vrij weinig over vinden. Ik snap wel wanneer je een brandstof, slowfly of cam of "gewoon" propje zal gebruiken (afhankelijk van type vliegtuig), maar waar zit hem nu het verschil tussen de verschillende soorten?

Als je naar diverse motortabellen (electro) kijkt, dan staan er vaak verschillende waarden bij SF, HD of E props (zit soms best een groot verschil tussen).
Zelf wil ik graag een cam prop gaan gebruiken, maar die kun je nergens terugvinden, dus wil ik toch graag weten of je deze met een ander type kan vergelijken, zodat er geen groot verschil ontstaat in belasting (A)/trekkracht/toerental.

SF = slowfly Dus alleen voor wat lagere toerentallen. Als je dit soort props met 15.000 toeren laat draaien dan vervormen ze helemaal. niet doen dus.
HD= Net als de SF, ook van het merk GWS. Deze props zijn wel wat degelijker, en kunnen wat hoger rpm aan.
Toch voelen deze typen een beetje aan als kauwgom. Hebben een vrij laag rendement, maar zijn erg goedkoop. Worden tegenwoordig erg veel gebruikt.

Verder heeft APC naast de gewone "brandstofprops" ook een serie uitgebracht voor electro. Die heet dan ook APC-E
Deze propellers zijn dunner/lichter. Ik heb me laten vertellen dat deze ook een hoger rendement hebben bij lagere toerentallen.
Tegenwoordig heb je weer veel (dure) CAM props
Cam betekend iets van Computer Aided Manufacturing. En dit houd in dat je dus ook weer een hoog redement hebt. Deze prop's zijn meestal extra stijf. En vervormen dus niet bij hogere toerentallen.
Nadeel is dan weer dat ze sneller breken.

Bedankt voor de snelle reakties.

Wat ik eigenlijk bedoel is het gebruik van een klapprop (cam-folding).

Volgens de link leveren deze niet meer belasting dan een APC-E prop, maar zijn wel net iets efficienter. Ik dacht zelf dat ze net als SF prop grotere bladen hebben en daarom (nog) meer stroom trekken.

Bredere bladen is meestal net even beter bij lagere toeren. Heeft met reynoldsgetallen te maken.
Kan dus inderdaad dat stroomverbruik vergeleken met andere prop soort hoger is.

Back