Props of motor upgrade?

Beste Modelbouwers,

Ik ben in het bezit van oa. de Hype Relax ||. Ik heb deze omgebouwd tot FPV bakkie omdat hij echt heerlijk vliegt (vindt ik) Nu heb ik inmiddels ezOSD er op en merk dat de zwever wat moeilijk omhoog komt omdat hij nu inmiddels ruim 1KG weegt. Als ik meer trekkracht wil hebben, kan ik dan nu het beste mijn props upgraden of de props en de motor?

Dit zijn mijn specs:
- Spandwijdte: 1875mm
- Lengte: 1200mm
- Vlieggewicht: 850gram (vol bepakt 1.05KG)
- 1.300kV Brushless-Elektromotor
- Hobbywing SKYWALKER 20A LiPo-Brushless-Regelaar
- 3s 11,1V / 1.800mAh ZIPPY 25C LiPo (standaard moet er een 1300mAh in)

Kan iemand mij adviseren of helpen met het verkrijgen van meer trekkracht in mijn bakkie?

Dank alvast!

David.

Om de trekkracht te vergroten kan je twee dingen doen. Je kan de prop sneller laten draaien of je kan een grotere prop gebruiken.
De prop sneller laten draaien is niet moeilijk, gewoon een hogere spanning gebruiken, dus een cel erbij! Maar pas op, daar komen wel problemen bij om de hoek kijken!
As je een hogere spanning gaat gebruiken zal de motor ook meer stoom gaan gebruiken. Kunnen de motor en de regelaar dat wel aan! Als je met de huidige accu al dicht bij de maximale stroom zit kan je dus niet zo maar een hogere spanning op die motor zetten. De stroom zal dan te hoog gaan worden en de motor en/of de regelaar kunnen doorbranden. Oppassen dus.
Nog een tweede punt, kan de regelaar wel met die hogere spanning overweg? Als je regelaar voor maximaal drie cellen is gemaakt moet je er geen vier cellen op aansluiten, dat gaat je de regelaar kosten. Dus ook daarmee oppassen.

De prop sneller laten draaien door een hogere spanning op de motor te zetten is dus niet zo maar mogelijk. Dan maar een grotere prop gebruiken?
Ook daar kleven natuurlijk problemen aan. :(
Om meer trekkracht te krijgen kan je het beste de diameter van de prop vergroten. Als dat niet kan zal je misschien voor een drieblad prop kunnen kiezen. Beide mogelijkheden betekenen een grotere belasting van de motor. De motor gaat dus meer stroom gebruiken. En dan kom je weer op dezelfde problemen als bij een hogere spanning gebruiken. Dat kan dus ook niet zo maar.

Je zal dus eerst moeten kijken hoeveel stroom de motor/prop combinatie die je nu hebt gebruikt. Als dat duidelijk minder is dan wat de motor en de regelaar kunnen verwerken kan je misschien een grotere prop gebruiken. Als de regelaar ook een cel meer aan kan zou je dezelfde prop kunnen blijven gebruiken en een accu met een cel meer. Maar pas op dat de stroom dan niet te hoog wordt!

Beste Ernst,

Dank voor je uitgebreide omschrijving. Dat is denk ik helemaal helder...
Nou heb ik in gedachte, om een 1400KV motor aan te schaffen, zie: Turnigy maar daar moet dan ook een andere spinner op (ik heb nu een klap propeller op mijn hype zwever van 9x5). Die gaat niet meer passen maar ik wil daar dan een een spinner op hebben die 10x4.5 props kan hebben van aeronaut. Ik heb daar een ESC van 20A voor (dat is wat krap) maar goed die zou ik ook nog op 30A kunnen kopen. Hierop sluit ik dan zippy's aan van 3S 1800mAh 25C goed voor 45A continue. Is dit dan de juiste combinatie, ook qua grotere prop of begrijp ik het dan goed? Ik heb nu de fabrieks prop er op (hype relax II);

Groet,
David

Als je een andere motor gaat gebruiken dan er nu op zit zal je de prop keuze moeten aanpassen aan die motor. Voor de motor die je opgeeft wordt een 9x4,7 bij een 3S accu (een 9x5 kan ook nog wel) geadviseerd. Een 10x4,5 zal dus hoogstwaarschijnlijk te groot zijn, de motor gaat dan te veel stroom gebruiken. En een regelaar die maximaal 20A kan verwerken zou voor deze motor inderdaad te krap zijn. De stroom waarbij de motor maximale rendement heeft is ongeveer 21A. Een 30A regelaar is dan wel nodig!
Maar de motor die je opgeeft zal voor zover ik nu kan bekijken weinig of geen verbetering opleveren ten opzichte van de motor die je nu hebt. Je hebt nu een 9x5 prop er op staan dus een andere motor met de zelfde prop zal niet erg veel beter zijn. Goed toegegeven de motor zal wat sneller draaien maar dat is vrij weinig dus de prestatieverbetering zal ook maar heel gering zijn.
Een andere motor zal meer moeten kunnen presteren dan de huidige motor en dat kan deze motor dus nauwelijks.
Kijk eerst eens of de motor die er nu op zit al maximaal gebruikt wordt. Zo ja dan is dus een andere motor de enige oplossing zo nee dan kan je mogelijk een grotere prop er op zetten of een accu met een cel meer gebruiken zolang je maar niet boven het maximum voor de motor en regelaar uit komt.

Laatst bewerkt:
Ik gebruik nog steeds de standaard motor waar ik nauwelijks gegevens van kan vinden. Wat ik wel weet, is dat hij na het toevoegen van de ezOSD moeizaam klimt. Hoe zou ik dit het beste kunnen meten / weten ?

Als ik over zou gaan naar een andere set, dan zou deze configuratie mij wel meer trekkracht moeten geven:

De motor link
10x5 prop (klappropeller) moet nog even een merk vinden (aeronaut misschien ?)
40A ESC
1800mAh 25C lipo (zippy);

Deze kan ik later nog upgraden door er 4S in te leggen met een regelaar die dat aankan. Dan kan ik nog een maatje groter met de props voor meer trust.

Pas op! Als je van een 3S naar een 4S accu gaat moet je misschien juist een kleinere prop kiezen omdat anders de belasting van de motor te groot kan worden.
Besef wel dat de hoofdoorzaak dat je model minder presteert is het gewicht van het model! Je hebt die OSD erbij geplaatst en dat betekend extra gewicht.
Een andere motor, meer vermogen, zal hoogstwaarschijnlijk ook meer wegen, nog meer gewicht! Een grotere prop weegt ook meer, tel maar op. En dan nog een 4S in plaats van een 3S accu. Dat kan best wel eens te veel worden!
Het extra vermogen van die motor en een extra cel heb je dan al nodig om het grotere gewicht de lucht in te krijgen. De winst kan totaal verloren gaan en in het ergste geval zelfs verlies worden. Dat houdt in dat je in plaats van sneller klimmen en meer snelheid je nog langzamer gaat klimmen en vliegen.

Misschien dat je wel een ander vliegtuig nodig hebt of, veel beter ;), je neemt genoegen met het feit dat je model wat minder presteert. Je hebt er extra gewicht in gestopt en dat gaat ten koste van de prestaties, het is niet anders!

Dag Ernst,

Dank, fijn dat je het allemaal zo duidelijk uitlegt. Accepteren is natuurlijk ook een keuze. Ik heb hem immers overladen. Ik heb nog een Arcus sport die gaat dit makkelijk redden alleen hij is wat groot maar misschien wel -het- toetsel om FPV mee te vliegen ... :-)

Ik ga ook eens kijken of ik ergens nog 30 gram kan weg snoepen :-) dat zou al best moeten uitmaken gezien het gewicht van de ezOSD (40 gram current sensor en OSD excl. draad); Hoe zou ik nu kunnen weten of ik het maximale uit mijn toestel haal? is mijn redenering juist (moeilijke klim) Overigens: normaal heeft hij een 1300mAh lipo nodig, ik heb er nu een zippy 1800 in hangen. Dat is natuurlijk ook extra gewicht ...

Eigenlijk is het dus: of een grotere glider gebruiken, of gewicht zien te beparen op de een of andere manier?

- Waar bovenstaande aan voorbijgaat is het veranderen van de spoed van de propeller. B.v. een grotere prop met kleinere spoed kan meer statische trekkracht geven terwijl de stroom gelijk blijft.
- Is je zwaartepunt nog steeds goed? Als het teveel naar voren ligt, dan kan dat ook minder stijgvermogen veroorzaken.
- Je kunt misschien de aerodynamica verbeteren om zo meer snelheid en dus meer lift te krijgen.

Kijk eerst eens of de motor die er nu op zit al maximaal gebruikt wordt. Zo ja dan is dus een andere motor de enige oplossing zo nee dan kan je mogelijk een grotere prop er op zetten of een accu met een cel meer gebruiken zolang je maar niet boven het maximum voor de motor en regelaar uit komt.

Dat laatste geldt dus wel bij vol vermogen. Een veelgemaakte fout is het matigen van je gas omdat volgas teveel stroom trekt. Daar gaan veel regelaars van kapot. Als je bij volgas boven het maximum komt dan is de setup verkeerd, ook als je nooit volgas vliegt.

Misschien heb je iets aan deze discussie:
http://www.modelbouwforum.nl/threads/nieuwe-vuistregels-nodig.57637/
Afgaande op de genoemde vuistregels zou je bij 1kg gewicht voldoende moeten hebben aan een 200W/50g motor.

Martin

- Mijn zwaartepunt is goed, hij hangt iets achterover als ik hem beet pak bij de GC. Daar let ik goed op ...
- Bedoel je met spoed de pitch ? (ik heb nu een originele hype folding prop 9x5) Wat zou dan een betere prop kunnen zijn ? (langer X minder pitch) ? dus iets als 10x4 in plaats van 9x5 ?
- Ik gebruik 3/4 gas bij afgooien en daarna meteen 100%

Voor wat betreft de motor: 200w/50g kunnen die wel een (bijvoorbeeld) 10x4 hebben ?

Best ingewikkeld dit :-)

David.

- Waar bovenstaande aan voorbijgaat is het veranderen van de spoed van de propeller. B.v. een grotere prop met kleinere spoed kan meer statische trekkracht geven terwijl de stroom gelijk blijft.
Daar heb ik in mijn eerste reactie al naar verwezen!

- Is je zwaartepunt nog steeds goed? Als het teveel naar voren ligt, dan kan dat ook minder stijgvermogen veroorzaken.
Dat komt doordat je dan extra veel hoogteroer nodig hebt om de invalshoek van de vleugel te vergroten. Dat levert extra weerstand op, en dat dus minder snelheid.

- Je kunt misschien de aerodynamica verbeteren om zo meer snelheid en dus meer lift te krijgen.
Dat zal lastig zijn want dan moet je de romp en/of de vleugel gaan aanpassen. Wat natuurlijk ook kan is dat je een flinke camera plompverloren op de romp hebt staan. Dat levert veel weerstand op. Als je dat kan stroomlijnen zou dat best veel effect kunnen hebben.

Dat laatste geldt dus wel bij vol vermogen. Een veelgemaakte fout is het matigen van je gas omdat volgas teveel stroom trekt. Daar gaan veel regelaars van kapot. Als je bij volgas boven het maximum komt dan is de setup verkeerd, ook als je nooit volgas vliegt.
Je moet inderdaad nooit minder gas geven om zo de stroom door de motor te verminderen. Het probleem is dat de gemiddelde stroom wel lager zal worden maar de stroom loopt echter in pieken door de motor en die pieken zijn altijd even hoog als de stroom bij "vol gas"! Als de motor meer stroom nodig heeft dan de regelaar veilig kan verwerken zal de regelaar ook bij half gas kapot gaan. Mogelijk zelfs nog eerder. Dus altijd een regelaar kiezen die minimaal even veel stroom kan verwerken als de motor maximaal nodig heeft. Veel beter is 10% meer. ;)

Dank heren toppie ...

- Ik ga de weerstand van de camera (fatshark 600TVL) wat proberen te verminderen (plaatje kleiner maken waarop hij is gemonteerd);
- Gewicht er uit halen, heb er inmiddels 20 gram uit, we gaan verder strippen;
- De OSD en fatshark transmitter zitten bovenop de body, dat lever zeker (wat) weerstand op ... ik kan het alleen niet kwijt in de body ... wellicht iets er schuin voorzetten zodat de lucht er overheen geleid wordt.

Daar heb ik in mijn eerste reactie al naar verwezen!

Waar dan? Je zegt wel dit:
Om meer trekkracht te krijgen kan je het beste de diameter van de prop vergroten. Als dat niet kan zal je misschien voor een drieblad prop kunnen kiezen. Beide mogelijkheden betekenen een grotere belasting van de motor. De motor gaat dus meer stroom gebruiken. En dan kom je weer op dezelfde problemen als bij een hogere spanning gebruiken. Dat kan dus ook niet zo maar.

Maar ik bedoelde juist een (iets) grotere diameter bij (iets) kleinere spoed. Je kunt het ook andersom doen. Je krijgt in het eerste geval meer trekkracht bij lage snelheden en in het tweede geval meer trekkracht bij hogere snelheden (je kunt harder vliegen). Beiden hoeven niet meer stroom te kosten. Maar het mag duidelijk zijn dat je max. trekkracht krijgt bij maximale motorbelasting. Dus meten is weten; gewoon even een stroommeter ertussen en je weet hoeveel je lipo/motor/prop combo gebruikt.

Dat zal lastig zijn want dan moet je de romp en/of de vleugel gaan aanpassen. Wat natuurlijk ook kan is dat je een flinke camera plompverloren op de romp hebt staan. Dat levert veel weerstand op. Als je dat kan stroomlijnen zou dat best veel effect kunnen hebben.
Dat bedoelde ik dus. TS heeft een FPV setje erop dat best een flinke windvanger kan zijn. De achterkant van de camera stroomlijnen kan al een stuk schelen. Of de video-antenne wegwerken.

Martin

Wat ik met die prop vervangen bedoel is dat je niet zo maar één maat groter of kleiner kan gebruiken. Kijk maar naar de berekeningen die ik heb gemaakt. Je komt dan op spoed maten uit met cijfers achter de komma en daar zijn er niet zo heel veel van te koop. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit een 9x6,4 of een 10x3,2 gezien. ;) Je komt dus vrij snel op een hogere belasting dus meer stroomgebruik uit als je de prop gaat veranderen.

Back