Props proberen; welke maten?

Hoi,

ergens tussen Hong Kong en Nederland bevindt zich zo'n motortje:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp SK Series 42-60 500Kv / 1475W $41.30
En ik wil daar wat mee proberen, voordat'ie op mijn vliegtuig gaat. De aangeraden props zijn 15*8 - 16*10, ik ga met 6S packs aan de gang.

Moet ik dan, voor een redelijk vergelijk:
15*8
15*10
16*8
16*10
kopen? Of zijn er nog meer maten die in die range belangrijk zouden kunnen zijn? Wellicht ook een drieblads dat in deze catogorie mee zou kunnen draaien?

Ik denk overigens om APC thin electric props te kopen, tenzij er (veel) betere zijn in die prijsklasse.

Dank voor input,

Ze hebben het over 4 tot 7 cellen.
Toerental op 80% zal rond de 8500/9000rpm moeten liggen belast.
Uit veilige marge gewoon beginnen met 15x8. Dan blijft de boel altijd heel. Vanuit hier de stroom toerental meten en zo naar (voor jou) de juiste prop keuze maken.

Of even googlen op deze motor in de hoop dat iemand het werk al voor jou gedaan heeft

Ik zou voor houten props gaan. APC-E vind ik vanaf 15" te slap worden. Bij hobbycity hebben ze nu ook houten props te koop, ik heb er net een paar binnen gekregen en hoop ze snel te kunnen teste, Xoar-props schijnen het ook erg goed te doen.

Een leuk goedkoop en dichtbij verkrijgbaar alternatief, zijn de Graupner G-Sonic brandstofprops. Vanaf 15 inch nog steeds goed verkrijgbaar en qua gewicht nagenoeg gelijk aan de APC electro props.

Ik zou niet gelijk alle props bestellen die je noemt, zonde van het geld. Kies er eerst eentje uit die je goed lijkt, en ga daar mee vliegen. Vliegenderwijs kom je er dan wel achter waarmee je moet experimenteren. Als je bv. merkt dat je toestel meer dan genoeg snelheid heeft, maar niet voldoende trekkracht, dan kun je een grotere prop met minder spoed pakken, enz.

Back