Protech Delta 10 lader.

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door sven, 3 mrt 2004.

  1. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Hoi allemaal,

    Ik ben opzoek naar mijn eerste lader, dus ben ik wat gaan browsen, en toen kwam ik deze tegen:

    Ik heb al wat modelwinkels gemailt, en die vertellen me dat deze lader zelf het voltage regeld, en dat hij daadwerkelijk 10 cellen kan laden met een 12v voeding eraan.

    Wat vinden jullie van deze lader? Is dit een mooie lader om mee te beginnen in de electro vlieg hobby?

    In je auto kunnen laden is handig, maar aangezien er thuis geen 12v uit het stopcontact komt, dacht ik aan een oude PC voeding slopen. Gaat zoiets werken?


    Alvast bedankt,
    Sven
     
  2. sitting duck

    sitting duck Guest

    Zoiets gaat idd werken ,ik heb wel de indruk dat het nogal een zware grote blok is. Ik heb een GWS ladertje waar je 12 cellen NIHM-NICAD met kunt laden,max 6 Amp i.p.v 4Amp ,het is veel kleiner en lichter. Het kost ook maar 50 € ,ik heb het hier 2de hands gekocht voor 25€. Ik heb er al veel plezier aan gehad.
     
  3. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Das gewoon een gerelabelde

    ANSMANN ACS 110P4M • Mobile charger for battery packs
    http://www.ansmann.de/en/index.htm?view=list&pr2id=15

    En das zeker gezien zijn prijs van 50 euro NIET duur. Inclusief btw kost de ansmann gauw rond de 59 tot soms 100 euro! Oke, je hebt op een ansmann wel 3 jaar garantie.

    Ik heb hem 2ehands gekocht in nieuwstaat met bonnetje van 1 maand oud voor 35 euro, en het ding is echt geweldig....

    Sluit hem aan op de auto via sigaretten ansluiting, of voor thuis op een ouwe pc voeding....

    Oh ja nederlandse gebruiksaanwijzing:
    http://www.tamiya.nl/downloads/ansmann.acs110.pdf

    Ik heb zelf batt houdertjes gemaakt, en ding laad echt alles op, uiteraard nog wel eerst gecontroleerd met mijn scope/multimeter, maar ding is echt geweldig Ik kan nu 10 um3 van 2200mah in 1uur en 5 minuten opladen >:) (bathouder van 10 penlight batts), maar ook zelf gemaakte humppacks, etc, etc , etc, etc........
    Man i love krokkodillenbekjes :D
     
  4. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Hoe groot of hoe zwaar is niet echt een punt voor mij. :p Ik heb n lekkere dikke wagen waar veel in kan, dus plek zat. Tis leuk om te horen dat et een echte allesvreter is. Het temperatuur dingetje vind ik ook erg leuk om te gebruiken.

    Maargoed, mij is et wel duidelijk. Ik ga dr nu eentje online bestellen. :) Bedankt voor jullie hulp.

    Grtz,
    Sven
     
  5. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    *Bump*
    Excuses voor de topic kick, maar anders leest niemand et.

    Ik heb nu dus die lader op mijn bureau staan, en zo tezien kacheld ie rustig uitzichzelf. Maar Ik snap iets niet helemaal aan dat ding. Hoe stel ik die ampere nou in?

    Ik probeer op et moment een 6cell 700mah packje vol te douwe, maar et ding komt niet voorbij de 400mah? Hoort dat bij et delta proces?

    Ik heb er mijn multimeter maar eens tussen gehangen om te zien wat et ding allemaal aan het doen is. Het amperage twitcht alsmaar heen en weer van 200mah naar 400mah en blijft soms ook n tijdje bij 1 van de 2 waardes staan.

    Dus hoe weet ik nou of de max waardes goed staan? Ik heb et gevoel geen controlle te hebben met die draaiknop.

    Het lampje van 40% geladen brand, dus hij doet et schijnbaar wel, maar ik wil toch wel even weten waarom die zo maf doet. :p

    Grtz,
    Sven
     
  6. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Die draaiknop is de laadstroom. dat kun je instellen, de rest niet, dus geen voltage, dat ziet die vanzelf.

    Ik neem aan dat je niet 400, maar 4000ma bedoeld, en das 4 ampere.
    Op zich een mooie laadstroom.

    Wat dat geswitch dat klopt, dat hoord bij het laadprocess, hij onderbrteekt telkens om te zien hoe ver hij al is..

    Kijk maar eens goed, eerst test hij het pack, dan begint het laden, en is het eerst klien beetjes , en dan steeds vaker, en langer...

    lees anders de nl handlieding nog eens door, die had ik al gepost in een vorige reply, maar goed hier is die nog een keer:

    Oh ja nederlandse gebruiksaanwijzing:
    http://www.tamiya.nl/downloads/ansmann.acs110.pdf
     
  7. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Die handleiding heb ik dankbaar gebruik van gemaakt, ookal stond ie op et doosje van de lader ook al. :p

    Maar nee, het is echt een getwitch tussen 200 en 400Mah. Waarom die twitcht is mij nu in ieder geval duidelijk. :) Nu alleen nog, wat moet ik met die ampere knop doen, als dat ding toch zijn eigen gangetje gaat? Ik kan draaien aan die knop wat ik wil, maar et ding gaat gewoon door op zijn 400Mah.
     
  8. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Das raar, tenzij je een 400mah pack laadt,maar goed die draaiknop varieert van 100mah minimaal tot max 4000mah
    Volgens mij kanje elk pack opladen tussen de .1 tot 1c (c-=capacitijd van pack), maar ik kan het mishebben en mischien is dat nu ook wel zo, dat dat packje gewoon niet meer kan hebben dan 400mah...

    Die van mij doet ook liep als ik 1300mah met 3 amp volprop :twisted:
    Uiteraard was dit voor de test met een al oude cel.. niet dat ik normaal zoeits doe, ik laad meestal met .5 c
     
  9. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik denk dat ik snap wat ik fout doe.
    Zodra dat ding een pack heeft gedetecteerd, lockt ie de ampere. Ik ben nu die pack weer helemaal aan het ontladen, dan zal ik em eens ontkoppelen, en dan aan die knop draaien.. Ik zal je op de hoogte houden. :p

    Grtz,
    Sven
     
  10. slak12345

    slak12345 Guest

    eyy, waar zie jij deze lader voor 50?
     
  11. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    die van mij blijft ten alle tijde gewoon instelbaar, kan alles on the fly veranderen, gelukkig wel....
     
  12. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Psygho, jij hebt de zelfde lader, als ik het goed begrijp? Bij mij blijft dat naaldje in de hoek hangen met n beetje pulsen en gefrunnik, zelfs als ik die knop helemaal open draai. Volgens mij heeft mijn PC voeding gewoon helemaal geen zin, of de geimproviseerde bedrading moet zon weerstand bieden dat ie niet verder wil met zijn amp, ik snap dr niks meer van. Morgen zal ik dr wel even mee in de auto gaan zitten, en kijken of ie ook zo lomp doet, als ik em gebruik zoals eigenlijk bedoeld.

    De PC voeding kan 12ampere geven en heeft ook gewoon 12v DC, dus ik snap totaal niet waar ie nou op blijft steken. :(

    De lader geeft inmiddels al ruim 2 uur 40% aan, dus dat klopt gewoon niet.

    De accu is trouwens splinter nieuw.
     
  13. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Zo te zien is het inderdaad je voeding, die niet wil. Schakelende voedingen en delta peak laders hebben wel vaker problemen met elkaar. In ieder geval niet op deze manier verder laden! Gewoon op de auto-accu aansluiten!
     
  14. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
  15. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    [lui-mode]
    Ah crap, moet ik al die paginas doorspitten? Is er geen samenvatting?
    [/lui-mode]

    Daar had ik nog niet aan gedacht, stomme schakel voeding. :D
     
  16. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Je moet eerst de 5V-uitgang belasten met een auto-koplamp of een andere (tamelijk zware) belasting om een stabiele 12 Volt te verkrijgen.
     
  17. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Handig.. een koplamp op m'n desk om een accutje op te laden. Nouja, geen andere keuze denk ik.
     
  18. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Een oude hdd kan ook hoor....
     
  19. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Dat heb ik al geprobeerd, die naald komt niet omhoog, ookal hang ik er 2 CD-roms, 1 hdd, en 2 TL lampjes aan.

    Kapot is de voeding iig niet, ik kan er nog wel gewoon mijn kleine computer aan hangen zonder gedonder.
     
  20. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    *Bump*

    Nu heb ik een AT voeding eraan hangen, maar die heeft er ook best wat moeite mee, die kan ik niet voorbij de 1 amp krijgen. Komt dit mischien omdat de accu die dr aan hangt (Oud nikko kreng waar ik maar wat op loop te testen) maar 700mAh is, en de delta zich er al mee bemoeit, zelfs al is ie 100% leeg?

    Ik heb er nu een draaiende CD-rom speler (Muziek CD erin), een oude HDD, en een TL lampje aan hangen, is dat mischien nog niet genoeg belasting?

    Die voedingen beginnen me n beetje de keel uit te hangen. :p
     

Deel Deze Pagina