Protech Delta 10 lader.

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door sven, 3 mrt 2004.

  1. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    je had toch zon dikke vette auto als je al eens aangegeven had ? daar zit vast een accu voor onder de kap om te starten.

    probeer eens wat ie dan doet, er is geen betere voedingsbron dan zon accu.
    laatr even weten wat ie dan doet.
     
  2. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Mja, dat moet ik eigenlijk eens doen. Ik ga et nu eens proberen. Mischien is et wel gewoon de accu of de lader.

    EDIT
    Test uitgevoerd en goed bevonden.
    In de auto geeft ie em bijna de volle laag, 3 ampere. Hij gaat denk ik niet tot de max van 4 ampere, door de deltapiek denk ik, maar hij geeft iig al meer als die stomme voedingen.

    Het probleem blijft dus. Koppige voeding, zowel At als ATX, wat doe ik fout.
     
  3. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
  4. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Conclusie van die thread:Een dikke auto lamp eraan, daar was ik al achter gekomen.

    Maar als ie met dik 70 watt aan apparatuur eraan al niet aanslaat, wat moet zon lampje dan doen?

    Die 3 amp gaf die lader trouwens alleen maar nadat ik de motor had gestart. Wat ik ook n beetje vreemd vind, want zon auto accu moet toch in zijn eentje al voldoende power hebben om dat ladertje een douw te geven?
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Een autoaccu is een loodaccu, dit zijn 12V accu's maar.... Die 12V is de nominale spanning. Als de accu goed vol is zal de spanning ongveer 13,8 tot 14Volt zijn! Die spanning berijkt de accu alleen als hij geladen wordt, dus als de motor loopt. Als je de motor stopt zakt de spaning vrij snel terug naar rond de 12V. Dit (kleine) spanningsverschil kan net voldoende zijn voor je lader om net niet aan de maximale stroom te kunnen komen.
    Ik heb begrepen dat het een automatische lader is die de laadspanning en laadstroom zelf regeld. Dit doet zo'n lader aan de hand van metingen die hij doet aan het begin van de laadcyclus. Als uit die metingen blijkt dat 4 Amp laadstroom teveel van het goede is voor de cellen zal de lader een lagere laadstroom instellen.
    Tusen haakjes, het is niet zo best voor de accu's als je ze met een heel grote stroom oplaad. De meeste Nicad's moet je eigenlijk nooit laden met een laadstroom hoger dan 1,5C.
    Nog even die lamp op de computervoeding. Vrijwel alle computervoedingen gebruiken de 5V als de regelspanning van de voeding. Alleen als de 5V stabiel is zullen de andere spanningen dat ook zijn! Om de 5V stabiel te krijgen is een (kleine) belasting noodzakelijk. Een stroom van ongeveer 1Amp is ruim voldoende om dit te bereiken. Dat betekend dat je een 6V, 6Watt lamp op de 5V voeding moet aansluiten waardoor die 5V stabiel wordt en blijft. Ik denk dat je (voedings) problemen dan over zullen zijn.
    Het kan ook nog zo zijn dat je voeding een signaal van de computer moet krijgen om helemaal in te schakelen. Dit is vooral met de ATX voedingen zo. Helaas weet ik niet precies welke draad dat is maar ik dacht dat het meestal een witte draad is. Misschien dat het op de stikker op de voeding staat. Die draad moet je dan met de standby voeding verbinden om de hele voeding in te laten schakelen.
     
  6. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Bedankt voor je zeer complete uitleg, hier ben ik erg blij mee. Nu weet ik wat ik moet doen. :)

    Een 6v 6w lamp op de 5 volt lijn zetten, en heel mischien nog een voltage stepup op de 12v lijn, als zon tor niet te warm wordt.

    De standby mode is inderdaad als hij geen power "OK" signaal krijgt, dat is te zien door middel van een led lampje tussen ik meen de paarse en de grijze draad te stoppen. als die brand, is de hele kermis actief. AT voedingen hebben dit lampje blijkbaar niet, maar ik denk dat ze wel de stabiel safety erop hebben, met zoals je zegt, de 5 volt als richtlijn.

    Ik zal morgen eens een lamp gaan halen en erop zetten, en dan kijken wat die voeding doet.

    Nogmaals Bedankt,
    Sven.
     

Deel Deze Pagina