Protech Enigma Brushless

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door ShadesInBlack, 8 mei 2015.

  1. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.348
    Locatie:
    Gavere/België
    Gezien ik met een oude Protech enigma buggy nitro rij, en hiervan geen onderdelen meer verkrijgbaar zijn, koop ik geregeld wel eens een half of volledig chassis of onderdelen als ik deze tegenkom. Van de XS/XR buggy was er ook een XRG rally versie en een XTR monstertruck. Kleine verschillen, allen gebaseerd op zelfde chassis. Enkel een XRG heb ik nog niet.
    Ik koop deze chassis enkel als het voor een appel en een ei is (15-20-30 euro).
    Sommige van die chassis hebben zelfs nauwelijks krassen onderaan, dus nagenoeg nieuw vaak. Tijdje geleden heel wat onderdelen overgenomen van een vroegere medewerker van Protech. De overbodige onderdelen weer doorverkocht en zowaar met winst op het geheel. Dus: alle onderdelen waren gratis en zelfs nog wat extra. Zo hou ik de hobby redelijk goedkoop :)
    In navolging van mijn kyosho inferno DX brushless http://www.modelbouwforum.nl/forums/threads/kyosho-inferno-dx-brushless.222967/, had ik de smaak te pakken om een enigma ook brushless te maken. Voor alle duidelijkheid: de nitro blijft!
     
    Laatst bewerkt: 8 mei 2015
  2. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.348
    Locatie:
    Gavere/België
    Dit was de start:
    [​IMG]
    Een 3tal min of meer volledige chassis. Heb daarnaast nog wel een aantal bodemplaten en veel losse onderdelen. Genoeg normaal om de nitro én brushless enigma te onderhouden later. + de carson spector I is nagenoeg hetzelfde chassis waarbij het meeste uitwisselbaar is, en wel nog goed vindbaar op ebay.
    Een van de chassis was op bepaalde plaatsen erg roest. De metalen onderdelen daarvan zijn verloren, maar de rest was nog nagenoeg ongebruikt.
    Dankzij de heel wat (nog) nieuwe onderdelen van die vroegere medewerker van Protech, kan ik een nagenoeg nieuw chassis assembleren.
    Start met de bodemplaat, die ik wel een beetje gepolijst heb.
    [​IMG]
    De stuureenheid heb ik gelagerd gemaakt voor een paar eurootjes.
    Voor-en achterbrug alvast geassembleerd nadat de diffs binnenin goed ingevet zijn.
    [​IMG]
    Let erop dat origineel alle Alu delen van de enigma blauw/paars zijn (behalve de bodemplaat in alu kleur). Bij mijn nitro heb ik die bij aankoop ook als eerste blank gemaakt met ontstopper. Deze keer gewoon geschuurd en wat gepolijst. Ik zie graag de combinatie zwart/alu altijd.
    De voor- en achterbrug monteer ik altijd met gelaserde rubber afdichting. Werkt al lang prima. (niet te zien op de foto's).
    Upgrades in vergelijking met origineel zijn de fusees in alu en een alu stukje dat achter de voorste shocktower zit. Al deze had ik nog liggen.

    [​IMG]
    De houder voor de spoiler heeft origineel van die zeskant plastic bruggen, zie ik veel liever zoals vaak op oudere modellen, in alu. Hier zie je nog een originele en een alu versie.

    [​IMG]
    Hier zowel middendiff als alle cardans en voor- en achterbrug erop. Van cardans heb ik er niet veel in reserve. Maar die zijn nog wel te vinden indien nodig.
    Let op de voorbumper van een oude 1/10 elektro kyosho. Die is super, staat er ook al lang zo ene op mijn nitro. Das tenminste een bumper, die nog niet misstaat ook. Het originele bumpertje is er ook nog. Maar dat helpt dus niets bij een botsing. Zoals bij de meeste buggy's denk ik.
     
    Laatst bewerkt: 14 mei 2015
  3. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.348
    Locatie:
    Gavere/België
    Eerste test van schikking van de elektronica.
    [​IMG]
    Nog veel uit te proberen. De regelaar staat er hier nog niet op.
    En ja, de regelaar, motor enz kosten dan wel weer wat. Maar goed, dan heb ik voor pakweg 200 euro uiteindelijk een brushless buggy die nieuw (denk aan de hpi's vorza en flux) pakweg 600 euro kost. En die nieuwe vind ik echt niet mooi.
    Ik twijfel om de regelaar boven het middendiff te zetten of toch lager op het chassis zoals bij mijn kyosho inferno DX. Zwaartepunt ligt hoger. Iemand ervaring of dit wat uitmaakt? Naar schikking vult het op die manier wel mooier de beschikbare ruimte.
    Updates volgen nog zoals steeds, maar op het gemak. Heb er niet zoveel tijd voor, dus wat geduld is nodig :)
     
    Laatst bewerkt: 14 mei 2015
  4. Paul Benard

    Paul Benard

    Lid geworden:
    18 jun 2010
    Berichten:
    430
    Locatie:
    Odijk
    Dit gaat een leuk projectje worden denk ik! Zelf vroeger de Enigma XTR gehad. Veel plezier aan gehad en goede kwaliteit!
    Ik ga het volgen:)
     
  5. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Deze ga ik ook volgen!
    Ik had met mijn Truggy de regelaar boven het center diff, dat ging prima voor bashen, maar een truggy is wel wat breder.
     
  6. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.348
    Locatie:
    Gavere/België
    Heb nu ook een XTR (oorspronkelijk voor onderdelen, was erg goedkoop). Nitro, bijna nieuwstaat, nog niets mee gedaan. Maar lijkt me iets te fragiel chassis voor monstergeweld? Of niet?
     
  7. Paul Benard

    Paul Benard

    Lid geworden:
    18 jun 2010
    Berichten:
    430
    Locatie:
    Odijk
    Voor mijn idee viel dat allemaal wel mee. Had er zelf een 4.6cc blokje op zitten. En eigenlijk had ik pas na 1.5 jaar dat ik het eerste onderdeel kapot had(diff voor). Dit toen netjes gerepareerd en geshimmd en weer tijdenlang plezier van gehad. Moet wel zeggen dat ik niet veel aan jumps dee. Met name lekker hard door het gras.
     
  8. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.348
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik twijfzl een beetje. Nu, ja het is niet dat een loodblok van een halve kilo 20cm omhoog hangt. Maar toch: als ik het dan toch maak, dan beter optimaal.
    Nu, moet nog wat connectors kopen voor de regelaar. En hoe zithet met de gewichtverdeling als ik 2 2S lipo's in de tray zet. Zou dat te voelen zijn? Meestal zijn de lipo verdeeld als het er 2 zijn, maar dat ben ik nu niet echt van plan...
     
  9. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.348
    Locatie:
    Gavere/België
    Mja, mss daarmee. Heb geen ervaring met trucks. Maar die verlengingen voor de wielen leken me een grote hefboom, afwachtend tot er een draagarm breekt of zo. Soit, zal er nog wel eens mee rijden. Voor 30 euro, compleet en duidelijk nauwelijks gereden, kun je niet sukkelen :)
     
  10. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    U bedoelt 2 2S accu's naast elkaar in een bakje in plaats van 1 aan elke kant van de center as?
    Dat kan prima, dat is bij de meeste 1:8 brushless auto's zelfs zo, zelf bij Mugen en Losi, en die weten toch wel wat van auto's.
    Ik denk niet dat je het veel gaat merken, maar data kom je maar op een manier achter.
    Kan de ontvanger niet naast de servo, en de ESC achter de accu bak, eventueel op zijn kant?
     
  11. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.348
    Locatie:
    Gavere/België
    Idd, 2 accu's in 1 bakje ipv gescheiden.
    Ja, de esc kan naast de accubak en dan idd de servo en ontvanger bij elkaar. Vandaag toevallig net zo eens snel geprobeerd. Maar hed geen tijd om er verder mee te gaan. Ook nog wat gekochte connectoren solderen dan voor de esc. Deze week mss meer...
     
  12. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.348
    Locatie:
    Gavere/België
    Even nog een spoiler gemonteerd. Deze is niet nieuw. Maar een nieuwe zou dat toch niet lang blijven. Let even op de verstevigingsstangen. Normaal gewoon met draadstang, hier heb ik er een alu buisje over gedaan, zowel voor als achter. Vind het resultaat wel nice.
    [​IMG]

    De stuurinrichting is gespiegeld zodat de servo aan de kant van de motor kan staan. Snel gezegd, maar toch even bezig met (de)monteren.

    Dan voor de plaatsing van alles: de esc zal achter de batt tray staan, dat ligt al vast, past er mooi op. Voor de batt tray en de esc nog wat ABS plaatjes make zodat deze stabiel en goed vast staan.

    Dan plaatsing servo en ontvanger. Voor de ontvanger wil ik de bovenste helft van radio box van de XTR recupereren. Is smal, normaal erg hoog. De esc past er ruim in, mooi afgesloten enz.

    Optie 1
    [​IMG]
    Wel ok, maar de servo moet nogal hoog komen wegens boven op de sideguard.
    Let op broer nitro erachter. Leuk dat je bij elektro wat meer ruimte hebt om alles kwijt te kunnen.

    Optie 2
    [​IMG]
    Servo staat lager maar niet veel ruimte voor en achter om een plaatje tussen te krijgen waarop de servo gemonteerd staat dan. Radiobox past er net tussen. deze moet dan wel zo staan met scharnier naar buiten, maar vind ik wel ok.

    Optie 3
    [​IMG]
    Naar ruimte wel ok, maar de servo moet weer hoger komen door de suideguard.

    Optie 4
    [​IMG]
    Ik leg graag al eens de servo plat, maar hier is niet echt ruimte genoeg voor. Dit alles natuurlijk vanwege die radiobox, maaar die wil ik nu toch behouden.

    Optie 5
    [​IMG]
    Lijkt mij de beste momenteel. Beetje beste compromis. Servo staat laag, box staat goed.

    Welke opties denken jullie anders?

    Momenteel denk ik voor de 5de te gaan, alleen nog kijken waar en hoe de servoplaat te monteren. Ik boor liefst zo weinig mogelijk nieuwe gaten in de chassisplaat. En ik zorg dat de bestaande zoveel mogelijk gebruikt of afgedekt zijn.

    Uit een 3mm alu hoekprofiel maak ik nog de motorhouder.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 14 mei 2015
  13. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.348
    Locatie:
    Gavere/België
    geen idee trouwens wat dat stickertje "5" op de box doet. Vroegere aanduiding van frequentie op AM band misschien?
     
  14. Paul Benard

    Paul Benard

    Lid geworden:
    18 jun 2010
    Berichten:
    430
    Locatie:
    Odijk
    Ik zou zelf voor optie 1 gaan. Dit ziet er het netste uit en lijkt mij het meest praktisch.
     
  15. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Ik zou inderdaad voor optie 1 of 5 gaan. Maar ik twijfel of je het wel gaat merken dat de servo een paar mm hoger zit?
    Desnoods met de dremel een stukje uit de side quard slijpen?
    Maar ik twijfel of je het echt gaat merken..

    Heeft u geen kleinere ontvangerbox?
    Een van Traxxas oid, die zijn een stuk kleiner..
     
  16. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.348
    Locatie:
    Gavere/België
    Stuk uit de sideguard doe ik alvast niet, dat maakt het zwakker en vind ik niet elegant. Het is niet zozeer erg dat de servo hoger zit, maar ik wil de servo arm binnenin de stuurassen zeten ipv buiten. Zit de servo hoger, dan zit die arm tegen het alu plaatje van waaronder die komt. Ik bedoel het alu plaatje vooraan waar de bodypost op staat.
    De ontvangerbox is wat oversized, gezien de kleine ontvangers van nu ook. Maar heb wel de ruimte. Dus ja. En ik werk liever met wat ik al heb. De box hoeft ook niet, kan de ontvanger gewoon tegen servo of zo plakken, maar lijkt me zo wat cleaner. Mocht er ooit terug een oudere ontvanger in moeten, kan ook nog.
    Nu, zal alvast eerst de motorbeugel maken en de batterijbox en esc vast zetten.
    Heb al wat onderdelen, mar volgt nog. En van daar nog eens puzzelen en opties bekijken.
     
  17. Paul Benard

    Paul Benard

    Lid geworden:
    18 jun 2010
    Berichten:
    430
    Locatie:
    Odijk
    In dat geval zou ik voor optie 4 gaan!
     
  18. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.348
    Locatie:
    Gavere/België
    ja die vind ik ook meest elegant als het over de servo zelf gaat. Maar weinig ruimte om de servo zelf te monteren vrees ik. Maar, nog eens te bekijken natuurlijk. Alles op het gemak. Beetje laten bezinken.
    Bedankt al voor de input.
     
  19. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Aha, daar had ik niet aan gedacht.
    Dan zou ik inderdaad voor optie 4 gaan, de ontvangerbox kan u altijd nog verwijderen als hij wel te veel plek in neemt, of vervangen door een wat kleinere.
     
  20. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.348
    Locatie:
    Gavere/België
    Begin gemaakt om de batt tray en motorsteun te maken. Aan de alu motorsteun is nog heel wat vijl werk, momenteel gewoon passend verzaagd.
    Voor de batt tray ABS plaatjes gelaserd. De bevestigingsgaten die al in de tray zaten gebruik ik om op het ABS plaatje te schroeven. Het plaatje zelf op zijn beurt op de chassisplaat. 1 gaatje komt op beiden oveeen.
    [​IMG]
    Links is het ABS plaatje lang genoeg om de esc op te zetten. Al moet er een extra laagje op. Ik had een paar extra laagjes voorzien, maar 1tje bleek genoeg. Anders kon ik de esc niet kleven op het stuk van de chassisplaat omdat de sideguard in de weg zit. Nu dus wat verhoogd en hangt netjes over.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Hier en daar nog wat bijwerken, vastschroeven en kan aan de motor beginnen. Mss met het verlengd weekend wel even tussendoor..
     
    Laatst bewerkt: 19 mei 2015

Deel Deze Pagina