Protech Enigma XS 3.5 standaard instellingen

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Boudy, 21 dec 2021.

  1. Boudy

    Boudy

    Lid geworden:
    6 mrt 2010
    Berichten:
    13
    Hallo,

    Ik probeer deze Protech Enigma XS aan de praat te krijgen.


    De motor heeft gelopen, maar nu heb ik de afstelling om zeep geholpen en slaat de motor niet meer aan...
    Met de handleiding, welke ik online heb gevonden, wordt ik niet veel wijzer.


    Ik weet inmiddels dat schroef 1 voor de stationair afstelling is, en schroef 2 van de high speed needle.
    Is dan schroef 3 van de low speed needle?
    Wat zijn de standaard instellingen voor deze motor/caburateur?
    Kan iemand mij op weg helpen?

     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Het is een oudere type Force motor. Deze motor is door veel merken geleverd zoals HPI, OFNA en zelfs de Conrad.
    Dit type carburateur is op div modellen van .21 t/m .28 gebruikt


    Wat ik even snel kon vinden:

    Master Needle Valve - main control for fuel mixture
    Set at 3 to 31/2
    turns from closed
    Adjust this needle for maximum RPM and power without being too lean or too hot
    Make sure you start at bottom of needle seat!!

    Side Carburetor Needle (Low Speed) - This needle is in the center side of the carburetor and provide throttle response
    It is not the idle adjustment.
    Set FLUSH with ball end
    Turning in is Lean and Out is Rich
    Do not adjust this needle until the Master Needle is set for power and top speed
    This will only effect throttle response
    .
    Barrel Stop Screws - Used for adjusting Idle
    Set for 1/16th inch (+/- 1mm) gap to start new engines
    You can open more for faster idle
     
  3. Boudy

    Boudy

    Lid geworden:
    6 mrt 2010
    Berichten:
    13
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Je moet 1 ding snappen, dat de fabrieks instellingen nooit echt het juiste is, je maakt de motor startbaar en van daar moet je je gaan schroeven aan de hand van wat de motor jou vertelt.
    De ideale afstelling veranderd naar het type uitlaat en de gebruikte brandstof.
    Is de auto nog nieuw zal je toch eerst met een inloop moeten beginnen.

    Afstellen van een motor is een kunst maar als je het eenmaal weet ook een eitje,

    Ovder de inloop en het afstellen hebben we in dit forumdeel bovenaan wat stickies maar bv op Youtube kan je ook prima filmpjes vinden met ook de klank van de motor als herkenning van rijk of arm. Met name de HPI Bickblock DVD laat in het 2e deel prima zien hoe een motor af te stellen. (staat op youtube)
     
  5. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/Belgiƫ
    Zo op het zicht en als ik me goed herinner is het een RG-21. Op de protechs stond ofwel dit ofwel een ander force motortje waarvan de koelkop meer afgerond was. Ik heb beiden nog gehad. En mogelijk heb ik deze nog maar al hele tijd ongebruikt. Naar mijn ervaring moeilijk af te stellen. Was er nooit heel erg goed in, maar werd erg frustrerend...
    Een goed startpunt bij deze was de schroeven flush zetten met hun behuizing, stationair 1mm open.
    Ik ben trouwens nog altijd zware fan van de enigma. Met een paar upgrades heel robuust chassis. Ik rij al jaren met een brushless conversie en ik probeer de reserve onderdelen op peil te houden met 2de hands wrakjes. Want al een jaar of 10 wss geen onderdelen meer voor te vinden.
    Hetiszware buggy in vergelijking met moderne, maar ideaal voor de iets minder begaafde chauffeur als ik :)
     

Deel Deze Pagina