Protech MEGA PEAK 3000 - Geluid

Het is me opgevallen dat mijn lader de laatste tijd geluid maakt tijdens het laden. De lader is een Protech MEGA PEAK 3000. Uit ervaring met andere toestellen denk ik dat de transfo deze geluiden maakt, vergelijk het met zoemen op een aardig niveau.
Is dit normaal bij deze lader of moet ik deze gaan nazien ?

Ik heb dezelfde lader en die van mij maakt geen geluid.
Ik kan niet inschatten of het ernstig is.

Het zou een transformator kunnen zijn maar ook een spoel. Het hangt er van af wat voor geluid het is en wanneer je het hoort. Is het een zacht brom geluid? Dat kan uit de 230V lichtnet trafo komen. Daar is meestal weinig aan te doen en het kan ook geen kwaad. Rustig zo laten en als je er veel last van hebt moet je de lader wat verder van je af zetten. :)
Is het een hoge piep toon en hoor je het als je 12V als voeding gebruikt dan kan het een spoel zijn. Daar kan je soms wat aan doen maar niet altijd. Als je de lader open maakt moet je voorzichtig tegen elke spoel duwen tot je hoort dat het geluid verdwijnt of veranderd. Die spoel is dan de oorzaak. Soms kan je hem met een beetje epoxy lijm goed vast zetten en zo van het geluid af geraken.
Maar het kan net zo goed zijn dat je niets vindt en dat je gewoon met het geluid moet leren leven.

Bedankt voor de info, ik zal het eens bekijken. Zal ook eens met 2 multimeters monitoren of de lader nog goed zijn werk doet.

Back