Protech Omega 8P engine troubles

Mijn eerste post hier, dus ik zal m'n best doen om hier gelijk een duidelijk verhaal neer te zetten ;)

Ik heb een Protech Phaser 4 RS met een Omega 8P motor. Echter bij de laatste rit (zo'n 4/5 jaar geleden) is het luchtfilter onderweg van de motor gevallen en is er zand in de motor gekomen. De motor is toen rustig afgeslagen (niet vast gelopen dus!) en bij inspectie bleek de krukas 'vol' zand te zitten. Hierop heb ik de motor geheel schoongemaakt, maar deze wou niet meer starten.
Nu heb ik vorige week verse inspiratie gevonden om hier weer eens naar te kijken. (al die tijd niets meer met de hobby gedaan)

Ik heb de motor wederom uit elkaar gehaald om deze eens beter te inspecteren. Wonderbaarlijk genoeg, zie ik 'niks' aan de zuiger/cilinderwand. Alleen de krukas heeft wat inloop-krassen waar ik verwacht dat zand heeft gezeten (zie foto's)

De situatie is nu, dat de motor wel start. Maar niet wil blijven draaien. De motor heeft voelbaar (Trekstarter) compressie, maar zuigt zelf geen brandstof meer aan. Carburateur-instellingen zijn onzeker. Deze lag namelijk compleet uit elkaar. Maar de motor wilt alleen starten als ik brandstof in de carburateur giet en met de rijkste afstelling die mogelijk is. De hoofdsproeier valt dan bijna uit de carburateur. De motor loopt wel stationair, maar als ik met het gas speelt valt deze of dood, of hij begint heel hoog in z'n toeren te zingen en reageert dan nergens meer op (loopt dus zeer arm)

Kan ik nu heel simpel zeggen dat de motor gewoon overleden is? Of is er een kans aanwezig dat ik (verschillende) dingen over het hoofd zie?

Foto's:

De protech (oftewel Ofna MBX4)
w8baqq.jpg


Omega 8P
15z2sk5.jpg


35na2vl.jpg


2qiokde.jpg


sq1k7m.jpg


acwww3.jpg


29z6afd.jpg



Alvast bedankt voor alle hulp!
 
Aan de krukas te zien is er een hoop vuil doorheen gegaan.
Duw de zuiger eens door de bus, als de zuiger met gemak de bovenste rand van de cilinder haalt of nog verder bovenuit komt is de set op, een pinch zou hem kunnen redden.
 
De zuiger komt inderdaad boven de rand van de cilinderbus uit. Zonder enige moeite zo'n 5mm.

Dat 'pinchen', is dat eenvoudig zelf te doen? Ik kom op ebay setjes tegen om deze handeling mee uit te voeren
 
Met zo'n ebay setje kan het maar moet je goed te werk gaan omdat je aan 1 kant van de bus knijpt.
 
Yep, dat kan ik. Als je in de buurt van Sassenheim woont kan je eens een keer langs lopen.
 
Is er een richtlijn tot hoever de zuiger in de bus kan komen? Ik wil de motor nogmaals gaan demonteren en dit even controleren
 
Laatst bewerkt:
De klemming moet (meestal) net onder het bovenste dode punt voelbaar zijn en als die dat niet doet moet je de zuiger zeker niet door kunnen drukken.
 
Ik woon trouwens absoluut niet in de buurt van Sassenheim. (Arnhem). Ik zal vanavond eens een foto online zetten van de huidige klemming. Heb overigens gezien dat we hier op school ook spanbussen hebben. Dus kan altijd zelf eens een poging wagen.
 
Alleen met een spanbus wordt lastig maar met die Force motoren wel doenbaar, je moet flink kracht zetten. Ik leg er nog een lichtelijk conisch gevormd vulringetje tussen.
 
Zonet de motor weer gedemonteerd. Als ik het goed zie, is er in de cilinderbus echt een BDP rand zichtbaar. Als ik jouw reactie goed interpreteer mag de zuiger eigenlijk met geen (hand)kracht voorbij dit punt komen. Ik wil morgen gaan proberen of het pinchen lukt.

2dltaia.jpg


2efqr21.jpg


2hcfhjn.jpg


r2730i.jpg


aatxrr.jpg


Zuiger en cilinderbus hebben beide nog een mooi glad oppervlakte
 
Als je hebt moet je wel een dubbel ingesneden spantang gebruiken, de normale heeft 4 en de betere hebben 6 of 8 bekken welke beter rondom op de bus drukt.

Maar dit noemen ze een 8 poorter?Ik tel er 6 en 2 boost poortjes. ;)
 
Haha dit is n 8p van minimaal 10 jaar oud. Dus misschien dat t toen n hele prestatie was?

Vintage :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag was er ruimte in de werkplaats op school, dus ben ik wat gaan experimenteren. Eerst geprobeerd de cinderbus in een spanbus te krimpen, gemonteerd in de draaiband. Maar het spanmechanisme is hier niet voor bedoeld en hiermee kon ik niet voldoende kracht zetten.
Vervolgens een opstelling onder de pers gemaakt met dezelfde materialen. Even snel een bus gedraaid die over de cilinderbus heen past. En vervolgens de cilinderbus gecomprimeerd. (gepinched). Dit is in ongeveer 10/15 stappen gebeurt. Na iedere mini-pinch de perskracht verder verhogen. De laatste pinch bij ongeveer 1,2ton perskracht uitgevoerd.

Opstelling:
2466iba.jpg


145eew.jpg


30rlbbk.jpg



Resultaat:
w6wgaw.jpg
 
Ik twijfel nog over het honen van de cilinderbus. Dit verruimd te passing weer enigszins ben ik bang. Wat ik jouw ervaring daarmee Roelof?
 
Honen heeft nut maar het hoeft niet direct, je moet flink bezig zijn wil je de passing echt verruimen. Het verse hoonprofiel cal helpen met de smering en de compressie. Even 10 tot 20 seconden seconden draaiend met de boormachine op en neer bewegen voor mooie kruislinkse krasjes. Ik gebruik hiervoor een hoonsteen voor remcilinders.
 
Besloten om de bus niet te honen. Zojuist de motor weer gemonteerd en het blokje loopt weer :) Even snel een half tankje geprutteld en wat op en neer gereden in de straat.

Binnenkort weer een n middagje het bos in!

Bedankt voor het advies Roelof!
 
Back
Top