Mijn eerste post hier, dus ik zal m'n best doen om hier gelijk een duidelijk verhaal neer te zetten 
Ik heb een Protech Phaser 4 RS met een Omega 8P motor. Echter bij de laatste rit (zo'n 4/5 jaar geleden) is het luchtfilter onderweg van de motor gevallen en is er zand in de motor gekomen. De motor is toen rustig afgeslagen (niet vast gelopen dus!) en bij inspectie bleek de krukas 'vol' zand te zitten. Hierop heb ik de motor geheel schoongemaakt, maar deze wou niet meer starten.
Nu heb ik vorige week verse inspiratie gevonden om hier weer eens naar te kijken. (al die tijd niets meer met de hobby gedaan)
Ik heb de motor wederom uit elkaar gehaald om deze eens beter te inspecteren. Wonderbaarlijk genoeg, zie ik 'niks' aan de zuiger/cilinderwand. Alleen de krukas heeft wat inloop-krassen waar ik verwacht dat zand heeft gezeten (zie foto's)
De situatie is nu, dat de motor wel start. Maar niet wil blijven draaien. De motor heeft voelbaar (Trekstarter) compressie, maar zuigt zelf geen brandstof meer aan. Carburateur-instellingen zijn onzeker. Deze lag namelijk compleet uit elkaar. Maar de motor wilt alleen starten als ik brandstof in de carburateur giet en met de rijkste afstelling die mogelijk is. De hoofdsproeier valt dan bijna uit de carburateur. De motor loopt wel stationair, maar als ik met het gas speelt valt deze of dood, of hij begint heel hoog in z'n toeren te zingen en reageert dan nergens meer op (loopt dus zeer arm)
Kan ik nu heel simpel zeggen dat de motor gewoon overleden is? Of is er een kans aanwezig dat ik (verschillende) dingen over het hoofd zie?
Foto's:
De protech (oftewel Ofna MBX4)
Omega 8P
Alvast bedankt voor alle hulp!

Ik heb een Protech Phaser 4 RS met een Omega 8P motor. Echter bij de laatste rit (zo'n 4/5 jaar geleden) is het luchtfilter onderweg van de motor gevallen en is er zand in de motor gekomen. De motor is toen rustig afgeslagen (niet vast gelopen dus!) en bij inspectie bleek de krukas 'vol' zand te zitten. Hierop heb ik de motor geheel schoongemaakt, maar deze wou niet meer starten.
Nu heb ik vorige week verse inspiratie gevonden om hier weer eens naar te kijken. (al die tijd niets meer met de hobby gedaan)
Ik heb de motor wederom uit elkaar gehaald om deze eens beter te inspecteren. Wonderbaarlijk genoeg, zie ik 'niks' aan de zuiger/cilinderwand. Alleen de krukas heeft wat inloop-krassen waar ik verwacht dat zand heeft gezeten (zie foto's)
De situatie is nu, dat de motor wel start. Maar niet wil blijven draaien. De motor heeft voelbaar (Trekstarter) compressie, maar zuigt zelf geen brandstof meer aan. Carburateur-instellingen zijn onzeker. Deze lag namelijk compleet uit elkaar. Maar de motor wilt alleen starten als ik brandstof in de carburateur giet en met de rijkste afstelling die mogelijk is. De hoofdsproeier valt dan bijna uit de carburateur. De motor loopt wel stationair, maar als ik met het gas speelt valt deze of dood, of hij begint heel hoog in z'n toeren te zingen en reageert dan nergens meer op (loopt dus zeer arm)
Kan ik nu heel simpel zeggen dat de motor gewoon overleden is? Of is er een kans aanwezig dat ik (verschillende) dingen over het hoofd zie?
Foto's:
De protech (oftewel Ofna MBX4)

Omega 8P






Alvast bedankt voor alle hulp!