(protech tech 12) wat vraagjes over tandwiel verhoudingen

• Topicstarter Topicstarter Marcel_22
  • Startdatum Startdatum
M

Marcel_22

Guest
Zou ik ook andere tandwielen kunnen gebruiken zodat de auto een hogere top snelheid behaalt (en net andersom: sneller optrekken en minder topsnelheid)

zo ja. welke keuzes in tandwielen heb ik dan. ik heb een 2 speed.

weet dat de grootste tandwiel die ik erop heb zitten 46 tanden heeft.
maar dat houd dus weer in dat de metalen tandwiel kleiner moet worden anders past het niet (of zie ik dit verkeerd)

dus welke tandwielen moet ik gebruiken om een nog hogere top te krijgen.

hoop dat iemand de moeite wil doen om dit te vertellen.

nog 1 vraagje. heeft niets met tandwielen te maken

heb gisteren gehad dat de motor een beetje najankt als ik het gas los laat.
wat is dit en wat kan ik er aan doen.

alvast bedankt

Over de tandwielen weet ik geen antwoord.
Dat de motor zo najankt kan mss zijn dat je gasservo erges blijft steken als je de gas los laat ?
Kan natuurlijk ook een storing zijn geweest.

Ik heb toevallig de overbrenging van de Protech ook veranderd, om eens te experimenteren (heb er nog veel meer aan veranderd, zoals 2WD ombouw en ander stuur en andere chassis-inrichting, motor gepoort)

Het zit zo; de motortandwielen (op de koppeling)groter geeft meer topsnelheid en mindere acceleratie. je motortandwielen kleiner geeft minder topsnelheid en meer acceleratie.
Je kunt ook je hoofdtandwielen verkleinen voor meer topsnelheid of juist vergroten voor meer acceleratie. Zorg wel altijd dat de verhoudingen tussen de 1e en de 2e versnelling gelijk blijven. Je kunt er 1 tandje naast zitten, maar niet meer. Anders zullen de tandwielen niet meer goed in elkaar grijpen.
Standaard zitten er 14-17 op je koppeling en 43-47 op je 2 bak. Voor meer topsnelheid kan je 16-19 nemen of 15-18 en 42-46 op je 2 bak. Het resultaat is dat de auto iets minder accelereert, maar wel een merkbare hogere topsbelheid heeft.

succes ermee

Back