Protech Thermal 220/Topic 400 elektrozwevers: uw beoordeling voor een beginner?

Ik heb van iemand die gestopt is met de hobby (zie ook dit topic) tweedehands een volledig uitgeruste Protech Thermal 220 (2.20m spanwijdte) 2-axis elektrozwever aangekocht.

Feitelijk zijn het (bijna) twee zwevers: De persoon in kwestie heeft met het eerste exemplaar een crash gehad (met de rechtervleugel tegen een paal aangevlogen).
Heeft toen een complete tweede nieuwe Thermal 220 bouwdoos aangeschaft en de vleugels hiervan gebruikt op het eerste exemplaar.
Zodoende heb ik een originele doos met een onbeschadigde linkervleugelhelft en een beschadigde rechtervleugelhelft, èn nog een originele doos met een nieuwe ongebruikte romp èn dito staartdelen/besturing.
Ik weet niet zeker of de beschadigde vleugelhelft nog te herstellen valt (zal bij gelegenheid foto's van de schade posten).

De Thermal 220 is geleverd met een 7-kanaals 35MHz Multiplex Cockpit MM zender, Micro 7 ontvanger en twee reeds ingebouwde MS-X6 servo's voor hoogte- en richtingsroer.
De (niet bijgeleverde) originele brushed motor is door de vorige eigenaar vervangen door een 7.2V Graupner 500 Race brushed motor (ref.6300) met een 20x11 Graupner CAM folding prop, alhoewel de Thermal een 600 motor-class zwever is.
De bijgeleverde accupacks zijn een (gebruikte) 7-cell 8.4V NiMh 1700mAh en een (nieuwe) 7-cell 8.4V NiMh 3300mAh.

De Speed 500 Race uit de Thermal ga ik overbouwen in mijn Kyosho RC-auto, ter vervanging heb ik bij Hobbydirekt een brushed 8.4V Speed 600 BB SP motor (ref.6309) besteld.
De ingebouwde brushed motorregelaar/BEC is de originele Protech PRO35 waar ik trouwens niet zo gek van ben (motoraanloop wordt bijgeregeld via een nogal onnauwkeurig potmetertje).

Ook heb ik zéér goedkoop een (ongebruikte en nooit gevlogen) 2-axis Protech Topic 400 elektrozwever (spanwijdte 1.50m) met origineel 400-class motortje en folding prop op de kop getikt. Voor de rest is deze leeg (geen servo's/regelaar/accu).

De Topic 400 heeft een beetje rompschade aan de voorzijde van de vleugels (waarschijnlijk frontale crash bij het werpen voor het testen/equilibreren waardoor ook de bevestingsgaten van het horizontale staartvlak helemaal ovaal geworden zijn), de vleugels zelf zijn in perfecte staat.
Ik zoek nog naar één of andere lijm of epoxy om de romp aan de voorkant van de vleugels te verstevigen en de ge-ovaliseerde bevestigingsgaten in het balsa van het staartvlak te herstellen.

Bij Hobbycity heb ik voor een goede 7$ (nog geen 5€!) een 30A Eagle brushed regelaar voor de Topic gekocht, alsmede zes stuks (een beetje reserve kan geen kwaad aan deze prijs ;)) HXT900 1.6kg/9gr micro servo's voor 3.49$/stuk (nog geen 2.50€!), en bij Hobbydirekt een Robbe 400/45 Power motortje en een 15x8 Graupner CAM folding prop.
Besef ik nu dat de servo's voor de Topic 400 ca. 40mm lang moeten zijn, géén 23mm... Zal dus een adapterplaatje moeten ineenknutselen. :confused:

Zijn beide types zwevers een beetje aan te raden of juist te vermijden?

Maar nu komt het:
Ik ben totaal beginneling kwa RC-vliegen (op cirkelvliegen met Cox 0.8/1.5 en 2.5cc nitromotortjes na, zo'n 35-40 jaar geleden, en een wat langere ervaring met Microsoft's Flightsimulator op PC).
Gezien de nogal crashgevoelige constructie (voorbespannen balsavleugels/staart en hardkunststoffen romp) van bovenvermelde zwevers, en het feit dat ik waarschijnlijk wildvliegend (geen vliegclubs maar ruimte genoeg in de omgeving hier) zal moeten leren vliegen is het misschien beter dat ik eerst een goedkoop Elapor (ala Multiplex Easystar of zo) modelletje aankoop om zelf de nodige praktische ervaring op te bouwen, èn de (onvermijdelijke) schade te beperken.

BTW: Ik ken geen RC-vlieger/piloot in de omgeving van Dilbeek die me hierbij zou kunnen helpen.

Wat denken jullie ervan? (vuur maar af! ;))

helaas van beide geen fotos te vinden op google, dus kan niet zeggen hoe ze eruit zien. als jij toevallig fotos of links hebt ervan....
altijd welkom om een oordeel te vellen.

dju eh... ook deze links kan ik niet openen. ik heb dus geen mogelijkheid PDF files te openen :) dus ik kan je nog steeds niet helpen helaas :D

grrr ik heb ook laatst proberen het "programmatje" te installeren, maar deze is dus niet gelukt. (of toch geen uitvoering ervan)

:) dus wij hebben een probleem :) of ik toch

ik heb gisteren de easyglider zien vliegen op de helling , net als 2weken terug.
en het is minder vaak kapot, zal ik het zo zeggen.
wat is crashbestendig? dat zal kan je best begrijpen als ik zeg...
neem 2 vliegers....(een balsa, en een easyglider)
en vlieg beide met de vleugel tegen een een paaltje....

beide zijn kapot, daar is geen omweg aan. maar bij de easyglider pak je wat lijm en lijmt de 2 helften tegen elkaar! vaak is dit genoeg. dus op 10min kan je trug vliegen.

een balsavleugel duurt wat langer om te herstellen, en soms is de middenligger geraakt en is het al moeilijk om de vleugel te herstellen.

dit geld ook voor een rompbreuk.

maar ik ben van het gedacht, een balsa vlieger geeft een veeeel mooier vliegbeeld, en ook veel leuker als je weet hoe hij gebouwd is!

Hallo,
Beide modellen zien er prima uit om mee te beginnen. Nu komt de maar..... :-)

Vliegen is als fietsen. Niet moeilijk als je het door hebt maar in één keer lukt het niemand. Je zult een paar keer "op je bek" gaan en de eerste keer is over het algemeen binen 10 seconden na je eerste start. En de meeste vliegtuigen overleven dat niet. Heel Youtube staat vol met filmpjes van mensen die dachten dat het voorgaande voor hún niet opging.

Als je een beetje aanleg hebt kun je in één windstille middag leren starten en landen. Voorwaarde is dat je iemand zoekt die de kist voor je omhoog brengt zodat je op veilige hoogte kunt leren sturen. Zodra het mis gaat kun je dan de zender weer terug geven. De eerste keren is dit over het algemeen binnen 20 seconden :-) . Als dat een beetje gaat kun je oefenen met het vliegen van een naderingscircuit en daarna de landing.

Doe je dit alles niet dan overleeft geen van beide kisten je eerste vliegdag.

@firefox309: Bedankt voor je toelichtingen.
Ik begrijp wel dat geen enkel RC-vliegtuig echt crashproof is, maar voor mijn eerste stappen zou ik toch graag een zo goedkoop en 'foolproof' mogelijk ding willen.
Daarom mijn idee van een 50€ Easystar (liefst nog tweedehands), uitgerust met wat goedkope/tweedehands onderdelen (motor/prop, ontvanger, ESC en servo's). Moet mogelijk zijn voor minder dan 100€ materiaal in de lucht.

@PH_AJH: De Topic 400 en Thermal 220 zullen pas gevlogen worden als ik er mee 'uit de voeten kan'.
Ik maak me zeker geen illusies wat betreft mijn actuele/toekomstige vliegcapaciteiten maar het ziet er naar uit dat ik het alleen zal mogen uitzoeken/proberen.

Ik weet dat dit goed of slecht kan uitvallen, ik ga i.i.g geen risico's opzoeken (op 52 jarige leeftijd krijg ik meer en meer een hekel aan risico's en alles wat afwijkt van normale dagelijkse dingen).
Ik ken spijtig genoeg alleen een paar jonge RC-car rijders (vrienden van mijn 24-jarige zoon die allemaal geld teveel schijnen te hebben :rolleyes:), maar géén vliegeniers die me met raad en daad kunnen bijstaan.

Hoi,
Zelf heb ik het ook nog maar 3 jaar geleden geleerd op de manier die ik beschreven heb. Begonnen met een Elapor Robbe Cardinal electro, die aardig wat keren beschadigd en verbouwd, en daarna verder met van alles en nog wat.

De eerste stapjes zijn het lastigst. Als je eenmaal kunt vliegen (als in starten - rondje vliegen - landen) zul je merken dat je dingen gaat proberen, en dan gaat het ook nogal eens mis. Dat hoort er bij.

Een Easystar is wat dat betreft ideaal, die kun je heel wat keren minder fraai aan de grond zetten en steeds weer heel makkelijk oplappen, vaak ter plekke met wat secondelijm en duct-tape.

Wellicht meldt zich hier op het forum iemand in jouw omgeving die je een middagje op gang wil helpen. Zo niet dan is de Easystar denk ik wel het meest geschikte vliegtuig om het helemaal zelf te proberen.

Succes en alvast veel plezier toegewenst.

Hoi turbokeu
Zelf heb ik de Protech Sonic 400 (2x). Zo te zien is de romp het zelfde en heb ik ipv balsa vleugels, EPP vleugels.
Ik kan je vertellen dat deze zwever prima vliegt en makkelijk bestuurbaar is. Een prima zwevertje om mee te beginnen.
Uiteraard heb ik hem borstelvrij gemaakt met Lipo accu.
Inmiddels heb ik er ook rolroeren opzitten zodat eea wat bewegelijker is geworden. kortom een lekkere zwever waarmee ik op vakantie ook vaak filmpjes maak.
Ik hoop hem ook een keer als hellingzwever te kunnen gebruiken.

succes

Bedankt aan allen.

Mijn vooruitzichten:
1. Via één of andere simulator wat ervaring op doen met RC-vliegen.
2. Easystar kopen/bouwen/(proberen te) vliegen.
3. Dan pas Protech Topic 400/Thermal 220 vliegen.

Toelichtingen:
1. Multiplex (USB) interface/kabel kopen/bouwen voor gebruik met RC-Sim (Welke? Ik ga om te beginnen de (gratis) FMS proberen).
2. Zo goedkoop mogelijk.
3. Dit is nog altijd een tussenfase (ik wens uiteindelijk grotere 3-axis zwevers te vliegen).

@Willem P:
Protech gebruikt inderdaad, zo te zien, maar 2 (dacht ik) verschillende rompen voor al hun zwevermodellen (Topic, Thermal, Sonic, Alpha 2, Omega e.a.).

@Turbokeu,
Ik weet niet waar Dilbeek precies ligt maar ik woon net over de grens in Hoeven, in de buurt van Breda. Ik heb de beschikking over een veld van 300 x 300 meter zonder opstakels in de buurt. Als je de moeite wilt nemen kunnen we bij gunstig weer wel een afspraak maken om je een en ander bij te brengen.
Ik heb inmiddels al een neef en een kennis de basis principes geleerd en kunnen nu veilig starten en landen.

Kijk maar

@ turbokeuh

ik begrijp dat je goedkoop wil beginnen, maar kijk toch uit want er zit veeel brol in die goedkope dingen..

(zeker zien dat je servos sterk genoeg zijn)
zeker die voor de rollen krijgen vaak zwaar te verduren als je is in een spiraal gaat en snel eruit stuurt.

ook wat regelaar en motor betreft... vraag genoeg rond aan anderen met welke "goedkope' motor ze vliegen, en of hij deugd.

anders koop je mss motor en regelaar voor 50euro en loopt het al heet na 2u vliegen ofzo
ook lipos is gevaarlijk om een goedkoop ding te kopen, die dingen willen als eens ontploffen met overbelasting...
of BOL komen te staan in je romp.

voor de rest... ik heb niet echt het gevoel dat je veel zal leren op de simulator... maar je krijgt enigzins de indruk van hoe het in zijn werk gaat als je ver vliegt enz...
(nooit zonder wind vliegen) dat geeft een vertekend beeld van de realiteit. dagen zonder wind kan je op een hand tellen ;)
ik heb ooit met 5beaufort gaan vliegen om men spotlandinge te oefenen... jammer dat de vleugel het niet hield aan de elastiek ;) maar spotten kon ik wel :p

@Willem P:
Wow! Dat is tof!
Daar ga ik zeker aan denken als de weercondities beter worden.
Dilbeek ligt bij Brussel, dus geschat zo'n goede 100km van Breda (dik uurtje rijden).

@firefox309:
Wat ik tot nu toe beschikbaar heb voor de Thermal 220:
- 3x Multiplex MS-X6 standaardservo's
- 3x Robbe-Futaba FP-S148 standaardservo's
- Protech Pro35 35A brushed regelaar met BEC
- Speed 600 BB SP 8.4V brushed motor met Graupner 20x11 Cam folding prop
- Vapextech 7-cel 8.4V 3300mAh NiMh accupack

Wat ik tot nu toe beschikbaar heb voor de Topic 400:
- Originele (merkloze) 400 class brushed motor en folding prop (Robbe Power 400/45 8.4V + Graupner 12x6 Cam folding prop in bestelling)
- Turborix 30A brushed regelaar met BEC
- Eagle 30A brushed regelaar met BEC
- 6x Hextronic HXT900 (1.6kg) microservo's
- Vapextech 7-cel 8.4V 2/3A 1400mAh NiMh accupack

Bovenstaande 30A regelaars, HXT900 microservo's en 1400mAh accu kunnen (dacht ik) ook met de Easystar gebruikt worden.

Lipo en brushless ben ik actueel nog niet aan toe.
De simulatoren zouden enkel dienen voor tijdens de wintermaanden, dat van die wind is zeker een goede tip.

Wat denken jullie?

Wat mij zo in eerste instantie opvalt is je propkeuze voor die Speed 400/45. Daar moet een 6x4 inch op, hoe kom je bij 12x6? Als dat in mm is is hij veel te klein (4,7x2,4 inch); als het de inch maat is is hij veel te groot

Verder heb je een leuk pakketje bij elkaar. Al zou ik persoonlijk niet meer investeren in brushed motors en NiMh accu's. De prijsverschillen zijn klein en het vliegt zó veel beter, met name doordat je héél veel gewicht kwijt raakt. Als je nu van alles koopt zul je zien dat je binnenkort besluit toch over te stappen en dan heb je dubbel geld uitgegeven. Maar goed, dat moet je zelf weten.

Je hebt gelijk, moest een 6x3.5" (of 15x8cm) zijn.
Verkeerd besteld (komt ervan met die cm/inch toestanden...:()

Ik zal ooit overstappen op Lipo/brushless, maar waarschijnlijk niet met deze zwevertjes (heb actueel een hoop NiCD/NiMh/PB (snel)laders maar geen enkele voor Lipo).

Alhoewel ik een ALC-8500 µP-gestuurde lader in bestelling heb bij ELV. ;)
Heb ik waarschijnlijk ook nog 'balancer-toestanden' nodig om Lipo's gepast/veilig te kunnen laden.
Nee, voorlopig hou ik het maar bij gemakkelijke NiMh's...

Voor een dubbeltje............

op de eerste rang willen zitten noem ik dit.
Geef er iets meer aan uit en laat je helpen.
Scheelt een boel ellende en uiteindelijk geld.

Maar ja..............modelbouwland is een erg eigenwijsland...............;)

Voor een dubbeltje............op de eerste rang willen zitten noem ik dit.
Hola, ik ben geen Hollander hoor! ;)

Ik begrijp nu pas dat er een misverstand is i.v.m. het tweede punt bij mijn toelichtingen (2. Zo goedkoop mogelijk.)
Dit is enkel van van toepassing op het tweede punt van mijn vooruitzichten (2. Easystar kopen/bouwen/(proberen te) vliegen.)

Dus toelichting 1 geldt voor vooruitzicht 1, toelichting 2 voor vooruitzicht 2, enz.

Geen schrik, ik geef maandelijks in totaal méér uit aan diverse hobbies/bezigheden dan vele mensen als maandsalaris verdienen (ik heb geen echtgenote meer die kan 'zagen', enkel een vriendin die niets met mijn financiële uitgaven te maken heeft ;)).

Het probleem is dat ik zoveel projecten gaande heb dat de budgetten voor elk verdeeld moeten worden.
- Harley Davidson Softail Heritage Classic motor van 2001: kost mij duizenden € aan verbouwingen/aanpassingen per jaar.
- Elektronica: ik ben gemiddeld met een 10-tal bouwprojecten tegelijk bezig (heb onlangs nog een Raaco toren met laadjes aangekocht om eindelijk mijn tienduizenden componenten te kunnen opbergen: kostprijs ca 1000€ zonder BTW), ik koop zeer regelmatig nieuw bijkomend gereedschap en bijkomende meettoestellen.
- Digitale fotografie: Canon 400D kit (1000€), bijkomend EFS 17-55/2.8 IS objectief (850€) begin 2008, hoop binnenkort een EFS 10-22 (600+€) en een EF 70-200/2.8L IS (ca 1500€) te kunnen bijkopen.
- Nu RC-modelbouw bijgekomen. Ik ben tegelijk met een boot, auto èn zwevers bezig (zie mijn andere topics). Vermits ik nog niet echt weet welke van deze drie RC-takken ik ga doorvoeren mag ik toch 'ietwat' op mijn centen letten (tweedehands kopen e.d.)?

Edit: was digitale fotografie vergeten...

BTW: Ik heb hier voor mijn neus (in de leefkamer, wegens acuut plaatsgebrek) een spiksplinternieuwe Proxxon TBH kolomboor, DSH/E figuurzaag, FKS/E cirkelzaagtafel en KGS80 kapzaag staan, 6 maand geleden gekocht bij kruis.nl en allen nog in de originele verpakking...

Laatst bewerkt:
Ook als het geen vliegweer is kun je langs komen om de spullen te bekijken en waarnodig wat tips geven.
Verder heb ik ervaren dat het heel leuk is om actiefoto's te maken van je vliegtuigen.. Of fotos/video's uit de zwever. Is nog niet eenvoudig! leuk om te combineren
Graag wel even afstemmen als je langs wilt komen

groeten Willem P

Laatst bewerkt:
Wat betreft je vraag wat je het best aan kunt schaffen om te beginnen moet ik het toch houden op "easystar". Zie hieronder waarom:

Oh jongens, heb ik weer. Na uitgebreid testen besloten dat ik tóch geen storing heb op de ontvanger en hup, de lucht in met de EZ. Ja, vol gas de lucht in, met een mooie ruime boog richting straat en volgas verticaal het asfalt in... Au :(

Resultaat:

easy_au_1.jpg

easy_au_2.jpg

vanuit de hand een mooie boog tot een meter of 30, daarna diezelfde boog doorgezet tot aan de grond.. Volgas :(
Binnenkort dus maar een renovatie, dit is wel weer te repareren... toch :D

Vandaag even wat vooruitgang - mag ik jullie voorstellen aan "Frankenstar"?

Vanavond de hele neus nog even in een heet badje om de vorm weer helemaal netjes te krijgen, vervolgens (net als bij de motorbevestiging en de staart) met een likje witte actylverf erover.. En dan kan de electronica er weer in :)

.. en weer in elkaar. Mooi zal ze nooit meer worden maargoed, tien meter hoogte en je ziet er niets meer van :D

Zoals je ziet, een easystar is vrijwel nooit écht kapot...

Back