Protech Thermal 220/Topic 400 elektrozwevers: uw beoordeling voor een beginner?

LOL, "Frankenstar". Maar inderdaad, probeer dat eens met een balsa zwever.....

Keu, (hoe heet je eigenlijk echt...?) aangezien je geen 13-jarige met een zeer krap budget bent raad ik je toch aan om een paar tientjes minder aan je Harley te besteden (weggegooid geld als je het mij vraagt :-) ). Met name het lagere gewicht van Lipo/brushless maakt het vliegen een stuk eenvoudiger. En da's het laatste wat ik er over zal zeuren :cool:

Arjan (die niet zo héél veel met Harleys op heeft maar wel met V-motoren als ze maar 16 kleppen, tandwielaangedreven nokkenassen en waterkoeling hebben)
CMT2260.JPG

Tsja, Harley.. Ziet er leuk uit, klinkt leuk, rijdt als een poolse naaimachine. Geef mij maar een motor die niet bij 2200 toeren uit elkaar trilt ;) Heb ooit met een vriend een rit naar zuid-frankrijk gemaakt op twee (klassieke) harleys - niet dat ik een motorrijbewijs had ofzo - en iedere vierhonderd kilometer moest er van alles aangedraaid worden.. Ok, niet dat je niet iedere paar honderd kilometer van dat ding af wilde ofzo.. Geen gevoel meer in je vingers door het trillen :D

Ik neem aan dat moderne harley's wat dat betreft toch een stuk verbeterd zijn..

Ook als het geen vliegweer is kun je langs komen om de spullen te bekijken en waarnodig wat tips geven.
Willem P, je bent een man met een gouden hart!
Ik zal je zeker contacteren (zal eerder begin 2009 zijn wegens actueel krappe deadlines op een project als zelfstandige bij AXA bank België).

@Sadkingbilly:
Zoiets is ook mijn bedoeling (praktijk opdoen met een goedkope Easystar).
Is ie kapot dan is ie kapot, is ie niet kapot dan kan mijn jongste zoon (24) er nog mee leren vliegen.

@PH_AJH:
Mijn echte naam is Chris (Turbokeu is een bijgebleven bijnaam, gekregen van mijn vroegere collega's - Keu van Deceuninck, mijn familienaam, turbo omdat ik altijd continu in de weer overal rondcross).

Ik heb in mijn jonge jaren (rond 1973?) ook nog met een Honda CB750 Four rondgetoerd, ik was toen een gevaar op de weg...
In 1997 heb ik (na een kleine 25jaar zonder motor) een 1981 CB650 Four gekocht voor 250€ (heb er 2.5jaar mee rondgereden).
Na een 3-tal jaar met een 1400 Suzuki Intruder uiteindelijk toch bezweken voor mijn jeugdliefde: een Harley Davidson (met Twin cam B 1450cc luchtgekoelde V-twin, carburated, géén injectie!)
Veel van de aangebrachte modificaties zijn mechanisch (zichtbaar is er niet zo veel veranderd): Open HD uitlaten, open luchtfilter, bredere achterband, Mikuni HSR42 carburator. Van origineel een 60PK zit ik nu aan een kleine 80PK (goed voelbaar bij het optrekken, zeker met passagier).
Laatste gewenste grote modificatie zou een 1800cc big bore kit moeten worden.
Mijn gemiddelde snelheid op autosnelweg: 80 à 120km/uur aan 2000-3000RPM...

Tja, mijn HD is waarschijnlijk het laatste dat ik ooit zou verkopen.

Over die Harly moet ik Arjan ONGELIJK geven. mbt de borstelloos en lipo heeft ie wel gelijk
Hahaha! :D

Tsja, Harley.. Ziet er leuk uit, klinkt leuk, rijdt als een poolse naaimachine. Geef mij maar een motor die niet bij 2200 toeren uit elkaar trilt ;) Heb ooit met een vriend een rit naar zuid-frankrijk gemaakt op twee (klassieke) harleys - niet dat ik een motorrijbewijs had ofzo - en iedere vierhonderd kilometer moest er van alles aangedraaid worden.. Ok, niet dat je niet iedere paar honderd kilometer van dat ding af wilde ofzo.. Geen gevoel meer in je vingers door het trillen :D

Ik neem aan dat moderne harley's wat dat betreft toch een stuk verbeterd zijn..
Dat waren dan met 100% zekerheid oudere EVO-motorblokken.
Actuele Harley Twin Cam (B) motorblokken kennen deze problemen niet meer en draaien zonder problemen (en zonder veel trillingen) tot 6000RPM

Heerlijk toch hoe een draadje offtopic kan raken door een andere hobby? :D

Mijn persoonlijke reden om geen motor te willen (naast het feit dat ik iets teveel van hoge snelheden houd en daarom een gevaar voor mezelf zou zijn): Hoe wil je op een motor nou vliegtuigen meenemen D:

Ik had tot voor kort een Mazda 626, die heeft moeder de vrouw total loss gereden (bummer, mijn mooie auto!) en ik dacht altijd dat ik daar veel ruimte in had.. Tot ik ging modelvliegen. Nu wil ik een stationwagon, daar past alles tenminste makkelijk in :)

(ja ik weet het, na een huwelijk, een koophuis, een dochter en een stationwagen hoef je om écht burgerlijk te worden alleen nog maar een... Golden Retriever - maar geen zorgen, die komt er niet ;))

Ben ondertussen de tweede (spiksplinternieuwe) Protech Thermal 220 motorzwever aan het opbouwen (de eerste gebruikt de vleugels van de tweede doos, zie mijn eerste reply), en de Protech Topic 400 motorzwever.

Wat heb ik tot nu toe:
Gemeenschappelijk:
- Volledig uitgebouwde Multiplex Cockpit MM 35MHz PPM 7-kanaals computerzender
- 1x MPX Mini7 35MHz PPM 7-kanaals ontvanger

Topic 400 (1.50m):
- Robbe 8.4V 400/45 brushed motor
- Vapextech 8.4V/1400mAh 2/3A NiMh accupack
- Hobbycity Eagle 30A brushed regelaar
Nog nodig:
- 2 mini servo's (30x12mm)
- Graupner Cam folding prop 15x8cm

Thermal 220-1 (2.20m):
- Speed 500 7.2V brushed motor
- 2 MPX MS-X6 servo's
- Vapextech 8.4V/3300mAh NiMh accupack
- Protech Pro35 brushed regelaar
- 2x MPX MS-X6 standaardservo's
- Graupner Cam folding prop 20x11cm
Deze is dus compleet

Thermal 220-2 (2.20m):
- Speed 600 8.4V BB SP brushed motor
- 2 Robbe/Futaba FP-S148 standaardservo's (van mijn F-14 kit)
- Vapextech 8.4V/3300mAh NiMh accupack
Nog nodig:
- 35-40A brushed regelaar
- Graupner Cam folding prop 20x11cm
- Rechtervleugel van de eerste Thermal 220 moet hersteld worden (crash door vorige eigenaar)

MPX Easystar (dit gaat op zijn minst de eerste 6 maanden het enige vliegtuig zijn dat ik ga vliegen):
- Eagle 30A brushed regelaar
Nog nodig:
- Easystar bouwkit met Permax 400 brushed motortje
- 2x mini servo (30x12mm)
- Accupack?
- Spinnertje (ik heb een hekel aan gelijmde props)

Als brushed regelaar voor de Thermal 220-2 zoek ik liefst een goedkopere regelaar (geen +50€).

Ik heb nog twijfels i.v.m. de mini servo's: Hitec HS-81 of MPX Tiny S (4 stuks in totaal nodig).
De MPX Tiny S is bekend en van goede kwaliteit.
De Hitec HS-81 heeft (volgens ik op het forum heb kunnen lezen) een grotere uitval tussen de exemplaren maar ik kan ze wel goedkoper vinden (9.5-10€/stuk) dan de Tiny S (+-15€).
Ik heb er i.i.g. 5 stuks nodig (2+2 en 1 reserve), geeft dan toch dadelijk een verschil van 25€.
Wat denken jullie?

Ik zou ook liefst één ontvanger/zwever installeren (ik voorzie om ze met dubbelzijdige tape vast te hechten in de cockpit en dan is overzetten naar een andere zwever toch niet ideaal).
Onlangs vele tweedehands 35MHz ontvangers (o.a. Futaba's en MPX Pico5/6's) zien voorbijkomen in de 'Te koop' sectie maar actueel is het kalmer geworden.
Geeft een Futaba 35MHz PPM ontvanger (met het correcte Futaba kristal) geen mogelijke problemen met een 35MHz PPM Multiplex zender, of zou dit gewoon perfect moeten werken?

Mijn ELV ALC-8500 lader is ook toegekomen, fantastische lader!
Alle in mijn bezit zijnde accu's/batterijen staan nu in zijn interne database en laad/ontlaadparameters zijn met een paar toetsdrukken op te halen, het laad/ontlaadproces kan via je computer bijna realtime (update om de minuut) ingelezen worden.
Ik ben nu aan het rondkijken voor een goede LIPO balancer/equalizer en 2-6S adapter zodat ik eindelijk ook kan overstappen op LIPO accu's.

I.i.g bedankt voor uw reacties.

Als je het geen probleem vindt om buiten de EU te bestellen kan ik je de volgende dingen aanraden, Synthesizer ontvangers:

dual conversion:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : Corona Synthesized Dual-Conv Receiver 8Ch 35Mhz $30.02

normaal, 4-kanaals:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : Corona Synthesized Receiver 4Ch 35Mhz (v2) $19.95)

De onderste gebruik ik al bijna een jaar met prima resultaat, zelfs in de EZ* in thermiek 9300-500 meter hoog) geen enkele glitch..

en wat voor regelaar heb je nodig (amperage), ik heb er nog wel een paar liggen die niet gebruikt worden.

Laatst bewerkt:
Bedankt Sadkingbilly!

Dat is nog eens een idee! (ik was al slapeloos door de meerdere TX/RX kristallen op verschillende kanalen die ik nodig zou hebben).
Ik bestel toch al (bijna) dagelijks buiten de EU.

Dus als ik goed begrijp:
De verschillende RP4S1 ontvangers (één tegelijkertijd aan natuurlijk) in mijn motorzwevers stellen zich dan automatisch in op het kanaal van mijn zender?
Volgens de reviews op Hobbycity van de RP4S1 ontvanger spreekt men van een onnauwkeurige zerostand op de servo's.
Merk jij daar iets van?

De ontvangers moet je éénmalig inregelen (heel eenvoudig: Zender aan, druk het knopje op de ontvanger in, beweeg de knuppel met kanaal 1 (staat ook in bijgesloten beschrijving), dan gaat de led op de ontvanger branden en is hij gekoppeld aan het kanaal van de zender. Is tussentijds altijd te wisselen naar een andere frequentie (simpelweg inprogrammeren herhalen met andere zender)

Ook als de accu van de ontvanger wordt gehaald blijft het kanaal bewaard.

Ik vlieg 5 toestellen met de RP4S1 (wat wil je nog meer, een ontvanger van 17 euro!) en het enige toestel waarbij ik inderdaad wel eens merk dat de nulstand van de servo's (vooral hoogte bij die van mij) af en toe niet helemaal 100% is is in mijn Bonsai DLG van 83 gram.. Maar die heeft van ieder zuchtje en zonnestraaltje last dus wat mij betreft telt dat niet :)

Natuurlijk geldt voor deze ontvangers, hoe minder stroom hoe minder ontvangst dus zorg wel voor 4,8-5V tijdens het vliegen. De bonsai vliegt op één cel lipo 100mAh dus daar zou het ook nog aan kunnen liggen, bij de andere toestellen zit overal een regelaar tussen.

Nogmaals bedankt Sadkingbilly.
Vermits ik toch juist weer een bestelling bij Hobbycity ging plaatsen zal ik maar een RP4S1 synthesizerontvanger bijbestellen om te testen (17€ is idd geen geld voor een ontvanger).

Iemand een oordeel i.v.m. de Hitec HS-81/MPX Tiny S mini servo's?

Iemand een oordeel i.v.m. de Hitec HS-81/MPX Tiny S mini servo's?

Ook nog wel :D
In de easyglider heb ik HS81 zitten, hier heb ik nog nooit problemen mee gehad, vond ze alleen een beetje duur (maarja dan heb je natuurlijk wel een fatsoenlijke servo) en in de easystar heb ik die van MPX zitten, ook (na ruim anderhalf jaar, denk ik?) nooit een probleem. Passen echt perfect in de uitsparingen in de EZ. Een vriend van me vliegt overigens alweer ruim een jaar met de EZ met de goedkope 9-grams servo's van UH en heeft daar ook nooit problemen mee (op een keer gestripte tandwielen na dan door met de hand en aan de accu het hoogteroer te bewegen..) Een tandwielsetje voor deze servo kost... Een dollar! :D

Verder vlieg ik al mijn toestellen met de 9- en 5-grams UH servo en die bevallen prima. Van de ruim 30 die ik tot nu toe gebruikt heb hadden er twee een probleem (een met nulpunt, de andere deed helemaal niets) daarom controleer ik servo's alvorens in te bouwen EN voor iedere vlucht..

OK, dan ga ik voor 5 stuks Hitec HS-81.

Ik heb actueel reeds een Hitech HS-645MG servo, oorspronkelijk voorzien als roerservo voor mijn 30kg zware zeeslepermodelboot, maar die ik waarschijnlijk eerder als stuurservo voor mijn volgende 1:10 EP RC-car zal gebruiken.
Wie/wat is UH?

Ik heb ook een 6-tal 9gr HXT900 servo's (2.4€/stuk!) van bij Hobbycity die ik later als aileronservo wil gebruiken (en een paar reserve tandwielsets à 1€).
Tot nu ééntje die uit de verpakking gek doet (voor een kostprijs van 2.4€ stuur ik die niet terug naar Hongkong voor vervanging of terugbetaling!)

Edit: Zonet 5 stuks HS-81 aangekocht via Ebay in de UK voor 8.99€/stuk

Laatst bewerkt:
ik vlieg met hs-81's en heb daar ook geen probleme mee... mag er niet van klagen... mss wat licht voor het zware werk ... maar als je rekening houd met de krachten op de servo niet over te belasten, dan gaat hij lang mee hoor ;)

Ondertussen reeds 2 pakjes van bij Hobbycity mogen ontvangen, waarin o.a. een Zippy 2500mAh 2S1P 30-40C Lipo, nog een paar Eagle 30A brushed regelaars, en een Corona RP4S1 4-kanaals 35MHz synthesized ontvanger (thanks to Sadkingbilly).
Mijn 5 stuks Hitec HS-81 servo's van Ebay zijn ook binnen.

Ik had nog een dikkere bestelling lopen bij Hobbydirekt die pas vandaag verstuurd is wegen het ontbreken van de Simprop LiPo-Control balancer.
In deze bestelling zit ook een Multiplex Easystar zweverkitje waar ik met ongeduld op wachtte om mijn eerste vliegstappen bij geschikt weer te kunnen doen...

Laatste vraagje van vandaag:
Mijn tweedehands Topic 400 zwever heeft waarschijnlijk ooit een onzachte landing meegemaakt, de twee bevestigingsgaten van het staartvlak zijn compleet ovaal, zelfs bijna een spleet geworden.
Waarmee kan ik dit het best opvullen/repareren?

Ik zou persoonlijk zeggen met de bruislijm van de Hema (3 euro voor een grote tube) of epoxy. één kant dicht plakken met tape, de gaten vol laten lopen en de andere kant dichtplakken. Laten drogen en dan schuren!

Mooier:
Snijd de gaten vierkant (rechthoekig) uit en vul op met een balsa blokje. Dit is makkelijk (véél makkelijker dan epoxy!) in vorm te schuren en sterk genoeg om de schroefdraad vast te houden; helemaal wanneer je - na passend maken - het gat van binnen verhardt met wat secondenlijm.

Arjan (die niet zo héél veel met Harleys op heeft maar wel met V-motoren als ze maar 16 kleppen, tandwielaangedreven nokkenassen en waterkoeling hebben)
CMT2260.JPG
[offtopic]
Mijn 2e motor, pas aangekocht (de Harley behoud ik ook natuurlijk): Suzuki SV1000S, watergekoelde V-twin, 996cc, 120pk.

sv1000s.jpg

Is deze al meer in uw richting, Arjan? ;)
[/offtopic]

Back