Protech Voyager

Hoi allemaal,

op de vliegshow van Willebroek had ik het geluk om met een door Protech zelf geprepareerde Protech Voyager te mogen vliegen bij het nachtvliegen. Het toestel was volledig uitgerust met "Leuchtsneure" oftewel lichtkabel.

Ik vond dit zo geweldig en wou toen ook zo'n Voyager kopen, maar uiteindelijk kwam het er niet van.

Vorig weekend was het stockverkoop bij "Home Flyer" in Herselt. Wij daar samen naar toe. Tussen de erg vele Protech dozen stond ook de Voyager en dat voor maar 49 EUR !!!! Dat was zomaar eventjes de helft van wat hij normaal kost.

Snel nam ik er één onder de arm en na het betalen van de weinige centjes was hij van mij !

OK, het is misschien maar een piepschuim toestel, maar het is wel de bedoeling hem uit te rusten met 2 brushless motoren en dan VOLLEDIG verlicht te maken !!

Dit is de Voyager :
normal_Voyager_01.jpg

Eens thuis gekomen, snel de grote doos open gedaan.

De inhoud van de doos is echt wel super compleet. T.e.m. 2 (weliswaar brushed) Speed 400 motoren, met 2 Gunther propjes... (deze worden wel niet gebruikt maar goed). Voor de rest zitten alle romponderdelen er in en ook de nodige plastieken delen die op de romp en vleugels worden bevestigd.

normal_Voyager_08.jpg

normal_Voyager_05.jpg

Het is ongelooflijk hoe snel dit toestel bouwt. Eigenlijk is het gewoon een puzzel die in elkaar gedrukt wordt met de nodige lijm. Het is de 1ste keer dat ik met groene ZAP lijm en ik sta verstomd hoe snel en sterk die lijmt.

Als ik de motoren en de regelaars al had, dan was het toestel op 1 avond klaar geweest ! Ongelooflijk...

Meer foto's vind je hier !

Groetjes,

Davy

Hoi Bertragen,

idd jammer voor jou want alles was spotgoedkoop ! Zelfs mijn pa, die normaal niet veel uitgeeft, had voor 140 EUR bij en die had echt zijn handen, neen armen, vol !

Groetjes,

Davy

Jos,

de motoren zijn er van Protech. Het zijn de brushless motoren die bij hen standaard in de Extra kistjes zitten. Vind er niet dadelijk een type nr op.

Zal morgen nog eens alles nakijken...

Is trouwens met een Apollo 18A regelaar elk !

Heb nu niet veel meer gedaan, maar als er vorderingen zijn, dan zien we het hier wel weer verschijnen !

Groetjes,

Davy

MrBean,

de brushless motoren en de regelaar(s) zaten die in de doos en dat allemaal voor €49 ?? Dan was dat zeker een koopje.

Jos

JosV,

dan vergis je je spijtig genoeg toch wel of heb je niet goed mijn tekst bovenaan gelezen. Standaard zitten er 2 Speed 400 motoren bij en 2 propjes... Meer niet...

Deze motoren en regelaars heb ik dus naar eigen goesting zelf gekocht om brushless te kunnen gaan vliegen. Dit is helemaal niet nodig, maar is leuker... :-)

Maar het blijft een goede prijs !

Groetjes,

Davy

Jos ,

op dit moment zit ik een beetje vast in het afbouwproces i.v.m. 1 van de motoren. Maar daar geraak ik wel uit.

Tot mijn spijt blijkt lipoly.de de drivers voor de lichtdraad niet meer te verkopen... :-( Ik zal dus op zoek moeten gaan naar een andere...

De vleugel wordt op dit moment met erg sterke tape met draad versterkt aangezien ik brushless ga vliegen in plaats van de standaard brushed motoren.

De foto's vind je op de foto pagina (link zie in eerste thread).

Groetjes,

Davy

Hoi allemaal,

de probleempjes met de motor zijn opgelost en alles is vandaag afgewerkt.

Voyager_45.jpg

Zoals ik al zei is de onderkant van de vleugels volledig met gaas-tape geplakt omdat ik met brushless ga vliegen. Deze tip kreeg ik van de mensen van Protech zelf omdat het anders wel eens kan gebeuren dat de vleugel breekt.

Ondertussen heb ik goed nieuws van Lipoly. Ze hebben eindelijk geantwoord op mijn mail(s). De reden waarom de "inverters" niet meer op de site staan, is omdat ze in Duitsland niet reglementair zijn. In België en Nederland wel, dus bestellen kon enkel via mail. Ik heb dus nu 11m draad besteld en 2 inverters.

Het toestel zou (als ik dit aankrijg) er zo moeten gaan uitzien :

20081220%20117.jpg

Groetjes,

Davy

P.S. Meer bouwfoto's van het toestel natuurlijk nog steeds hier !!

Robert,

ik weet niet of je al eens naar de foto pagina bent gaan kijken ? Daarop zal je nl zien dat er idd tussen de 2 vleugels een dikke carbon staaf steekt.

Deze is echter niet zo lang, nl max tussen de 2 motors... Als je de vleugel aan de buitenkanten vastnmeemt, dan zie je dat vooral de buitenkanten nog vrij hard kunnen buigen. Normaal, met de 2 meegeleverde Speed 400 motoren, is dit geen enkel probleem, maar met deze 2 krachtige(re) motoren, raden ze aan om het te verstevigen met van deze speciale tape. Dus dat hebben we dan maar uit voorzorg gedaan he ! :-)

Groetjes,

Davy

Hoi allemaal,

Toen het toestel klaar was, wilde ik er mee gaan vliegen, maar éénmaal op het veld, bleek dat 1 motor de geest had gegeven. Dus geen 1ste vlucht. Na vervanging van de motor, was het vorige weekend tijd voor de 1ste vlucht.

Het toestel vliegt vanaf de eerste seconde perfect... Geen trimming moeten doen, alles stond gewoon perfect.

Nu is het tijd om de LEDlinten (die ondertussen zijn aangekomen) in te bouwen !

Groetjes,

Davy

Hoi allemaal,

na lang wachten nog eens nieuws.

De LEDlinten zijn nu op het model gemonteerd. Alles staat klaar voor een mooie open (zonder regen) nacht (een donkere dan toch). :-)

Voyager_47.jpg

Voyager_48.jpg

Voyager_49.jpg

Voyager_50.jpg

Groetjes,

Davy

Die carbonstaaf is idd vrij kort in vergelijking met die van de twinstar.Zou je niet beter een langere hebben ingebouwd?
En welke motoren heb je erin gebouwd?

Als je niet op 2.4Ghz vliegt, doe wel eerst even een afstandstest. Over het algemeen willen die inverters nog wel eens wat storing opleveren.

Voor de rest ziet het er erg mooi uit!

Die carbonstaaf is idd vrij kort in vergelijking met die van de twinstar.Zou je niet beter een langere hebben ingebouwd?
En welke motoren heb je erin gebouwd?

Het toestel is al een hele tijd op de markt, dus heeft volgens mij zijn kracht al bewezen. Dus die carbonstaaf, en zeker nu met die extra plakband, zal het wel houden. Zowiezo is het voor mij een nachtvlieger, en 's nachts vlieg je met licht toch al wat voorzichtiger denk ik ! :-)

hezik zei:
Als je niet op 2.4Ghz vliegt, doe wel eerst even een afstandstest. Over het algemeen willen die inverters nog wel eens wat storing opleveren.

OK, is een goede tip die ik mee zal nemen bij de eerste vlucht. Met het andere toestel vloog ik op 35 Mhz en dat ging allemaal goed. Zowiezo liggen de inverters helemaal in de neus terwijl de ontvanger onder de vleugel ligt !

groetjes,

Davy

Mijn voyager is betaald en komt hopelijk volgende week al aan.
Nu nog weten welke bl motoren er in kunnen.

Hey Wezze,

wijze aankoop ! Je gaat er veel plezier mee hebben.

Een juiste type nr van de motoren heb ik niet. Dat stond er niet op. Maar de motoren zijn diegene die standaard bij de Protech Extra 330L geleverd worden. Als je op deze pagina kijkt, dan zie je welke regelaar en welke motor (jammer genoeg ook niet meer info).

Als ik UH surf, dan DENK ik dat hij ongeveer overeen komt met deze motor !

Groetjes,

Davy

Hey Wezze,

wijze aankoop ! Je gaat er veel plezier mee hebben.

Een juiste type nr van de motoren heb ik niet. Dat stond er niet op. Maar de motoren zijn diegene die standaard bij de Protech Extra 330L geleverd worden. Als je op deze pagina kijkt, dan zie je welke regelaar en welke motor (jammer genoeg ook niet meer info).

Als ik UH surf, dan DENK ik dat hij ongeveer overeen komt met deze motor !

Groetjes,

Davy

Nou na 1 minuut op internet kwamen deze gegevens naar voren.
APOLLO MC28-3012
Ref: MC28-3012 Voltage Range 7,4 - 11,1V
Nb Li-Po 02-03
RPMV 910
Dimensions(mm) Ø28x30
Weight(g) 54g
Shaft diameter(mm) Ø 3,2mm
Max. load current (A/60sec.) 14A
Max power (W/60sec.) 155W
Max. thrust (kg) 0,80kg
Propeller 9x6

Ik hoop dat het jullie een beetje verder helpt. Al denk ik dat de UH motor iets zwaarder is dan de Apollo motor.
Veel plezier met dit mooie vliegtuig. Ik zit er zelf ook aan te denken om hem aan te schaffen en er een brushless uitvoering van te maken.
Ik hoop dat er nog wat meer ervaringen op het forum worden gezet. Dat zou mijn keuze toch weer positief kunnen beinvloeden :D

Back