protech zoom 400 of robbe spirit M-8

Bert Scholten zei:
of zit ik hier appels met peren te vergelijken
Beetje wel. De Eolo is 2 keer zo zwaar.
De Zoom vult een beetje het gat tussen de Hummingbird/hornet/piccolo en de Eolo op.

Wat wil je ermee. Dat is meer de vraag. Voor op het veld denk ik de Eolo en voor binnen (dwz grote hal/zaal) of in het park een Zoom.

Hoofdzakelijk buiten, dus gewoon voor de spirit m-8 gaan dus.
Trouwens hoe past een eco-8 in dit plaatje, of is dit ook meer rechting de zoom?
Bedankt.

Ikarus Eco 8
Technische Daten
Gewicht: ca. 1270 g
Hauptrotor: ca. 106 cm
Rumpflänge: ca. 91 cm
Akkus: 6 -12 Zellen

Robbe Spirit Pro
Gewicht: 1300g
Hauptrotor: 870mm
Rumpflänge: ca.725 mm

eco 8 is dus iets groter

Groeten,

Eco 8 is al een oud beestje. Heeft veel tuning nodig om goed te vliegen. Zou ik niet voor gaan. (veel info over de eco: www.helifun.info )
Bert Scholten zei:
Hoofdzakelijk buiten, dus gewoon voor de spirit m-8 gaan dus.
Dus ook een beetje binnen? Binnen mag je meestal niet zwaarder vliegen met een heli zwaarder dan 500 gram.
De Zoom valt daar net binnen.

Dus ook een beetje binnen? Binnen mag je meestal niet zwaarder vliegen met een heli zwaarder dan 500 gram.
De Zoom valt daar net binnen.

En 500 gram is al heel zwaar voor een indoor heli. De energie die vrij komt bij een crash (en het crashrisico is indoor behoorlijk groter) zeker bij een CP heli die op een veel hoger toerental draait dan een FP heli, kan serieuze schade aanrichten. Ik ben benieuwd hoe happig mensen die indoor meetings organiseren op dit soort heli-tjes blijven na de eerste schades.

Vergis je niet, een Hummingbird of Piccolo is echt van een heel andere orde dan deze heli´s als het gaat om risico´s. Het maakt nogal verschil of een Depron Ultimate van 250 gram in vlokken naar beneden komt, of een Piccolo zijn energie verliest door de rotorkop af te werpen (lagertjes zoeken :wink: ), of dat een 500 gram zware en massieve Zoom met 2000 Toeren op de rotor iets raakt.

Ik wil verder geen spelbreker zijn............dus veel plezier en succes gewenst.
:D

moderator collega arjen heeft er meen ik ook een, denk dat hij wel wat meer info kan geven over de eolo

ik heb ook een eolo.
het vliegt heel strak en goed 3d
mijn eolo is geheel getund met borsteloze motor en andere peddels en alluminium swasplate met lipo,s.
ik vlieg er mee zelfs achter in de tuin, iedere avond als het weer is.
hij is iets groter als de zoom.
het gewicht is 1,2 kilo gram.

afb3960.jpg

Satoer zei:
Was het tunen nodig Manusje? of vliegt hij al strak zonder al dat extra's.

.....vraagt Mister 'ik vlieg nooit met een standaard heli', 'werkt toch niet.......' hahaha :wink:

Maar even serieus, we zijn natuurlijk wel benieuwd naar de vliegeigenschappen van de standaard Eolo.

Groeten,

standaard dan vliegt hij ook goed,
maar zo als hij nu is vliegt hij super,
met de lipo,s er onder is er een vlieg tijd haalbaar van een kwartier, dat haal je niet met de standaard accu,s.
de kracht die er nu in zit is wel even wat anders dan standaard.
ik ben er nu heel tevreden over hoe hij nu vliegt.
ik vlieg er nu iedere avond als het weer is toch wel 3 accu ladingen mee
in de tuin { tuin /binnen plaats achter het huis omgeven door loods en hoge koniferen, geen discussie wild vliegen}.
af gelopen zondag 9 accu ladingen staan te hoeveren zowel nose in als met de staart naar je toe.

Ik heb een tijd een Eolo gehad. (mijn eerste heli).
Een hele fijne, stabiele heli. Standaard net voldoende vermogen om te hoveren en een beetje rond te vliegen.
Later heb ik een kontronic Twist 3700 brushless erin gedaan met carbon bladen en vloog hij helemaal lekker. (3-D kan ik je niks over zeggen) Een (structureel) probleem heb ik nooit helemaal onder de knie kunnen krijgen en dat waren vibraties in de tail-rotor. Ene moment geen probleem, andere moment zeer ernstig. Ik ga er vanuit dat hiervoor inmiddels de nodige goede oplossingen zijn gevonden.
Heel veel info is ook te vinden op www.runryder.com
Succes met jouw keuze,
Jock

Back