Protoform Nemessis " HOW TO "

• Topicstarter Topicstarter mustang
  • Startdatum Startdatum
M

mustang

Guest
Als eerste knip ik de kap helemaal op maat voor de auto, hierdoor is de kans op beschadeging een stuk kleiner als de kap al gespoten is.

HT1.jpg

Vervolgens smeer ik de hele body aan de binnen kant minimaal 4 tot 5 keer in met FASMASK, dit is een vloeibare maskeerfilm, ik doe dat 5 keer zodat de film lekker dik is en er dan makkelijker uit gaat. bij een dunne laag zit je echt te pielen en scheurt het steeds af en word je echt gestoord !

Daarna breng ik met een watervaste stift het patroon aan wat ik wil spuiten.. in principe zijn dat alle lijnen die gesneden moeten worden !

HT2.jpg

Begin altijd met het spuiten van de meest donkere kleur, in dit geval dus alle zwarte delen.
Ik snijd aan de binnen kant alle lijnen eerst helemaal uit, dan hoef ik straks tussen de spuitlagen door niets meer te snijden maar alleen film te verwijderen.
ik verwijder nu dus alles wat zwart moet worden.

Hier zie je de zwarte delen

HT3.jpg

HT4.jpg

daarna haal ik alles weg wat ik antraciet chroom wil hebben, chroom lijkt een lichte kleur maar word afgedekt met zwart dus is ook een donkere kleur.
Antraciet chroom (gun metal grey) maak ik door meerdere lagen Alclad chroom voor lexaan te spuiten maar niet te dekkend zodat het donker van het zwart de chroom donkerder maakt. dit is iets wat je gewoon moet uitproberen op test stukjes.

Voordat de chroom laag gespoten word breng ik eerst nog even met zwart wat schaduwranden aan op wat later de fluor strepen gaan worden !
Hier de schaduwranden:

HT6.jpg

HT7.jpg

Dan vervolgens de chroom laag :

HT8.jpg

nadat het met een zwarte achtergrond is afgewerkt ziet het er dan zo uit :

HT9.jpg

Hierna haal ik de letters "TWISTER" weg en spuit die in de kleur :

HT10.jpg

Vervolgens haal ik de fluor strepen weg maar niet allemaal tegelijk. eerst de "onderste strepen" want die hebben weer een schaduw van de bovenste , dus als de film voor de onderste strepen weg is gehaald spuit ik eerst met zwart even de schaduw, let op dat die aan dezelfde kant zit als waar je eerder al schaduw kanten hebt gespoten.
Schaduw heb je maar aan 1 kant van een object !!

de fluor strepen spuit ik met drie kleuren waarbij ik uiteraard de donkere kleur eerst doe .. in mijn geval eerst rood, dan groen en als laatste geel.

HT11.jpg

op de motorkap haal ik niet meteen alle fluor strepen tegelijk weg, alleen de strepen die een beetje van elkaar verwijderd liggen, hierdoor heb ik geen last van overspray op naast elkaar liggende strepen en word het contrast tussen de strepen groter

HT12.jpg

Als laatste maken we van de koplampen katten ogen.

het zwart was natuurlijk in het begin al verwijderd en nu halen we de iris weg want die word groen, daarna nog even in de ooghoeken een beetje rood, en de rest word wit, maar dat was de laatste laag.

HT13.jpg

Nu komt het allerleukste deel.

de laatste witte laag, de fluor kleuren worden nu meteen echt lichtgevend en de ogen zijn ook meteen af.

HT14.jpg

Vervolgens kunnen alle raam maskers weggehaald worden en de overspray film op de body.

de kap is klaar.

Nemessis3m.jpg

In principe kan iedereen het !.. maar maak van tevoren een goed plan !.. denk na over de volgorde van spuiten en de te gebruiken kleuren.

Deze body is maar 1 x afgeplakt en gesneden, meerdere keren afplakken en snijden maakt de kans op beschadegingen alleen maar groter.

EN .... Oefening baart Kunst !.. als je bezig bent met airbrushen ga je vanzelf anders kijken naar andere gespoten body's.. en daar leer je ook weer van

Succes !!

Groeten,
Ruben

heej,

een mooi voorbeeld en erg duidelijk! Ik had dat FASMASK nog nooit gezien! :oops: Dat is een stuk makkelijker lijkt mij dat elke keer op een apart mask vel je patroon uit te tekenen en alles erop te plakken enz enz.

Je brengt mij weer op ideeen! het is alleen dat ik net gister mijn body heb gespoten.. :lol: deze is maar in 2 kleuren, de volgende keer maar eens iets met mijn airbrush proberen op jou manier!

het eindresultaat is ook erg mooi trouwens! top!

groeten jurriaan

kyk daar hebben sommige mensen nog eens wat aan is wel apart zo.
als je maar weet hoe je het moet doen is alles makkelyk.
maar is wel mooi zo :D

Fasmask (van Parma) werkt heel erg strak !..
Als je er maar de tijd voor neemt kom je heel ver !.
Deze body is echt niet in een uurtje gespoten .

Groeten

waar hala je die fasmask en wat kost het per hoeveel ?

en spuit je dat met een airbrush erop of wat ?

En is dat fasmask goed doorzichtig als het erop zit?

maar echt prachtwerk, alleen al die lijntjes mooi strak zetten is al een kunst werk op zich, en dan nog in de goeie volgorde pfff.

Fasmask is van Parma dus verkopen ze dat in de winkels waar ze ook FASKOLOR verf verkopen, bijvoorbeeld bij MUCO maar PDS in Dordrecht importeert het en zal kunnen vertellen welke winkel het dichste bij is !

De FASMASK kan je gewoon met een kwast opbrengen, en tussen elke laag even laten drogen, na vijf lagen heb je een soort plastic film die je kan snijden en weghalen, er blijft geen lijm of vet achter en werkt echt perfect.

Wat het potje koste weet ik niet meer, weet wel dat je zeker een paar body's kan doen met 1 potje !

Groeten,
Ruben

Ik heb een mailte terug van Roal, dit zijn de prijzen:

40281 Fasmask Liquid Paint Mask 4oz 7,75
40282 Fasmask Liquid Paint Mask 8oz 12,15
40283 Fasmask Liquid Paint Mask 16oz 17,60

Dat ga ik maar eens proberen dan...

Hoe plakkerig is dat spul als ik het eraf moet trekken? Ik moet namelijk iets afplakken op een materiaal wat zich makkelijk laat beschadigen door te plakkerig materiaal.

het is een beetje een rubber achtige film en laat redelijk makkelijk los. ik denk dat het iets minder plakt dan bijvoorbeeld schilders tape !... misschien eerst eens een stukje uitproberen ?...
Voor lexaan kappen is het in ieder geval ideaal !

Groeten,
Ruben

De lijnen breng ik aan op de buiten kant, aangezien de body een overspray film heeft .
Dus bij het wegtrekken van die film ben je ook meteen alle strepen kwijt.

Aan de buitenkant tekenen gaat ook makkelijker omdat je dan beter ziet hoe je eindresultaat er uitziet !... tekenen aan de binnen kant moet toch een beetje in spiegelbeeld.. en dat is niet echt handig.

Groeten,
Ruben

Wooo echt mooi man!

Je zegt dat je een paar body's kan doen met een potje, welk potje bedoel je dan?

40281 Fasmask Liquid Paint Mask 4oz 7,75
40282 Fasmask Liquid Paint Mask 8oz 12,15
40283 Fasmask Liquid Paint Mask 16oz 17,60

Als je van te voren alle lijnen aan de binnenkant snijd, kruipt er dan geen verf tussen de uitgesneden lijnen, waar je nog geen verf wilt hebben?

Ik heb het dan over het potje van 8 oz. ik denk dat je daar zeker 5 body's mee kan insmeren (5 lagen per body) en nog meer als je eventueel de groten vlakken gewoon afplakt met schilders tape.

De verf gaat niet door die snijrand heen, het is een beetje rubberachtig en sluit na het snijden weer goed af.

Moet wel waarschuwen voor het gebruik van grove glitters.
Als je grove glitters gaat spuiten dan spuit je een redelijk dikke laag en is je snijwerk voor niets geweest want dan spuit je alles weer dicht.
Dan kan het dus niet !...

Als je eenmaal fasmask gewend bent, ben je overtuigd van het strakke werk !

Groeten,
Ruben

nog een vraag over het masking spul, als ik het erop kwast, hoe lang duurt het voor het droog en snijklaar is ?

Uiteraard moet je voor de volgende laag steeds wachten tot het droog is. ikzelf leg de body op z'n kop op de vensterbank in het zonnetje (als die schijnt hier in nederland) boven de verwarming ... dan duurt het ongeveer 45 minuten voor het droog is en dan breng ik de volgende laag aan !.

je ziet meteen wanneer het droog is, als je fasmask opbrengt is het wit, als het droog is word het redelijk transparant !.. ook na 5 lagen.

Back