Proton Husky crystal-vrije digitale zender

Hallo iedereen,

Een kennis van me rijdt met een marder, bestuurd met een AM stickzender. Nu zou hij liever een pistoolzender hebben en meteen overstappen op FM (voor de veiligheid)

Op ebay vond hij deze zender:

dd_1_b.JPG

proton site zei:
Husky 2 channel FM transmitter Programming features
Number of Channel : 2
Modulation : FM, PPM
Size : 190 X 185.7 X 118.2 mm
Weight : 472 g w/o batteries
Output power : less than 0.75W
Current drain : approximately 250 mA
Power requirements : 8 AA batteries The setting program of Husky consists 3 levels (Expert, Standard, Basic) and
3 modes (System, Pit, Circuit) according to capability and applications.
The program consists simple setting procedures and powerful functions.

- 10 Model memories
- Frequency select
- Data copy
- LCD contrast
- Trim rate
- Servo rotation direction change
- Sub trim
- Data reset
- EPA (End point adjustment)
- Response
- Steering speed
- Throttle speed
- Start
- ABS (Anti-lock Breaking System)
- Punch
- Idle up
- Auto steering control
- Stopwatch
- Dual rate

Proton site: http://proton.co.kr/h_view.php

Deze zender maakt dus geen gebruik van de "normale" kristallen, maar laat zich elektrisch instellen op welk kanaal je wil zenden.

Lijkt dit julllie iets ?

Alle commentaar is welkom, ik speel ze hem dan wel door.

Alvast bedankt.
Jonas

Ze raden de xs zender van graupner af, om dezelfde reden....
Schijnt dat bij bigscale nogwel eens problemen wil veroorzaken, en dan met name de ontvanger, die zou naar verloop van tijd iets verschuifen...
Met problemen tot gevolg, bij gevbruik van de "oude" c6 ontvanger zijn de problemen over..

Ik heb geen idee of dit voor alle xtal lose ontvanger sets geld, of dat de xs hier een uitzondering betreft..

Als de frequentie digitaal ingesteld word lijkt me de kans op verschuiven vele malen kleiner dan een kristal met een mechanische verbinding en oxyderende pootjes.

Ik ken een aantal Big Scale rijders, deze gebruiken allemaal de XS6 zender... heb ze nog nooit horen klagen dat ze daar problemen mee hebben.

In een andere thread is al eens sprake geweest dat men deze zender/ontvanger combinatie afraadde, vanwege de storingen die kunnen optreden bij een Big Scale (bougie/ontsteking)...

Als er al storing optreed zal dat ook bij een Kristal-zender/onvanger het geval zijn... kwestie van zorgen dat je antennedraad nergens "bloot" tegenaan kan komen en uit de buurt van de "stoorbron" blijft.

Marijn79 zei:
Als de frequentie digitaal ingesteld word lijkt me de kans op verschuiven vele malen kleiner dan een kristal met een mechanische verbinding en oxyderende pootjes.

Gaat bij een kristalzender vaak pas fout als je heel vaak kristallen wisselt waardoor voetje verslijt. Als je dan vervolgens met je vingers aan de pootjes van het kristal gaat zitten zal het gaan oxideren etc.

Ik ben bang, dat deze zender hier tamelijk exotisch is. Dit wil zeggen, dat er waarschijnlijk geen type-goedkeuring is en dat een after-sales service waarschijnlijk niet aanwezig is.
De naam van de verkopende internet-winkel doet vrezen, dat er weinig of geen ondersteuning zal zijn als men hulp nodig heeft bij het programmeren van zo'n set.
Als men een set met synthesizer-zender en -ontvanger wil aanschaffen, kan men beter bij de reguliere modelbouwwinkel hier naar vragen. Inmiddels zijn er van Graupner en Multiplex zulke sets leverbaar en ook Futaba komt er nu ook mee.

@ allen: Bedankt voor de tips.

Jullie mening is dus vrij kort: beter niet kopen.

De meneer die hem wou kopen was gewoon op zoek naar een 2de hands pistoolzender en kwam deze tegen. Hij vroeg me onlangs wat ik er van dacht, dus poste ik het hier om jullie mening.

Dank voor de medewerking.

groetjes,

Back