Prototype A6-550 v1 Mikrokopter ontwerpverslag

Ziehier m'n winterproject 2010-2011 :-)
Nagenoeg alle materialen zijn binnen alleen de carbon buis die ik besteld had blijkt onbruikbaar: krom en ongelijke wanddikte. Hiervoor moet ik nog op zoek naar beter materiaal.

Bij m'n oorspronkelijk ontwerp waren de zijdelingse carbon armen langer (tot aan achterste motor), het leek toen meer op een A. Handiger bij oriëntatie in de vlucht, maar ook meer buis en dus gewicht.

De setup:

Mikrokopter:

Flight-Ctrl V2.1 ME
Bl-Ctrl V2.0
Navi-Ctrl V1.1
MK3Mag
MK GPS

Motoren:
AHM 30/6 met Graupner 11x5 props.

Lipo: 3S of 4S, zal een beetje afhangen van de balans die ik moet verkrijgen tussen camera en lipo.

met 3S lipo heb ik 550gram x 6 = 3.3kg trekkracht
met 4S lipo heb ik 830gram x 6 = 5kg trekkracht

Gimbal: voorzien voor een Panasonic LX5 of Sony Nex5. Servo's Futaba S 3150 (wellicht moet ik nog een zwaardere nemen voor de roll functie).

Frame: CFK/GFK/ALU as/as motor 550mm (1 meter is net voldoende). De platte staven die de motorophanging uitmaken worden verlijmd met epoxy in de carbon buis. Het motorhuis gaat er dan in z'n geheel over en kan langs boven en onder vastgeschroefd. De motorhuls wordt op de kop in de platte staaf geschroefd. Het kan in principe ook zonder motorhuls, maar het oog wil ook wat natuurlijk.

Mogelijk moet ik het ontwerp al gaande nog veranderen. Ik heb geen idee wat bv de minimumhoogte is als alle MK boards op elkaar staan. In principe zou ik ook de flightctrl op de onderste GFK plaat kunnen plaatsen. Wel moet dan de basisplaat breder. Uiteindelijk zou er nog een mooi afdekkapje moeten over komen.

De lipo kan onderaan de centrale GFK basisplaat bevestigd. De juiste positie moet ik nog bepalen in funtie van het zwaartepunt. Het theoretisch zwaartepunt ligt op de voorlijn van de GFK basisplaat.

Suggesties voor verbetering van het ontwerp zijn altijd welkom. Ook hoop ik op wat support van mensen die reeds een MK gebouwd hebben, electronica is immers niet echt m'n specialiteit.

detail voorste landingspoot

detail motorhuis

Bouten en moeren zijn niet uitgetekend. Hier en daar zijn ook niet alle boorgaten getekend.

Alles is getekend in BricsCAD, verfijningen aangebracht met Rhinoceros and renderings met applicatie Brazil.

Laatst bewerkt:
Oei, beeldje om te zien!
En ook je electronica/besturingkeuze, super!

Als je de draaipunt(en) van de gimbal exact in het zwaartepunt van de camera situeert, dan voldoet bijna iedere servo qua kracht. De servo voor z'n "pan" stabilisering hoeft overigens ook niet heel veel te werken, daar zwaartekracht in zijn voordeel is ;) .

Succes met het project, deze ga ik volgen!

Vriendelijke groeten,
Aldert

Met de juiste programm's kom je een heel eind, maar ook dan is het idd een knap staaltje werk!

Ben benieuwd hoe hij in het echt eruit komt te zien, wel apart counter rotating props onderelkaar Zou in theorie dus superstabiel moeten zijn,,,,

Ziet er echt strak uit!

MK heeft 15mm afstand tussen de boards, deze kun je ook verder uit elkaar plaatsen.
Zolang je kabels maar lang genoeg zijn.

Succes

Als je de draaipunt(en) van de gimbal exact in het zwaartepunt van de camera situeert, dan voldoet bijna iedere servo qua kracht. De servo voor z'n "pan" stabilisering hoeft overigens ook niet heel veel te werken, daar zwaartekracht in zijn voordeel is ;) .
Aldert

ok, dan hadden lichtere misschien ook voldoende geweest. Ik ga eerst zien hoe de balans is van het geheel zonder camera en wellicht camera/lens ook kiezen ifv het gewicht wat nodig is om het zwaartepunt goed te krijgen.

Ziet er echt strak uit!

MK heeft 15mm afstand tussen de boards, deze kun je ook verder uit elkaar plaatsen.
Zolang je kabels maar lang genoeg zijn.

Succes

Ik heb nu de rubber (met metalen boutjes en moeren). Zijn deze eigenlijk geschikt voor de bordjes of neem ik beter de vol plastieken die ook in hun shop te vinden zijn ?

Ik las overigens dat de GPS ook met een actieve antenne kan uitgerust worden. Ik vroeg mij af welke dat dan zijn. En de standaard bijgeleverde antenne (het 'blokje') kan die onder een kap geïnstalleerd eigenlijk ?

Ik heb alleen buis van 20mm gevonden (18mm binnenkant). Iets te dik naar m'n zin maar de kwaliteit is wel top. Ik heb dus het ontwerp al moeten aanpassen aan die nieuwe buis diameter.

Eerste onderdelen zijn klaar:

Ik heb nu de rubber (met metalen boutjes en moeren). Zijn deze eigenlijk geschikt voor de bordjes of neem ik beter de vol plastieken die ook in hun shop te vinden zijn ?

Ik las overigens dat de GPS ook met een actieve antenne kan uitgerust worden. Ik vroeg mij af welke dat dan zijn. En de standaard bijgeleverde antenne (het 'blokje') kan die onder een kap geïnstalleerd eigenlijk ?

Ik denk dat je het met die boutjes en moertjes zeker red, wees alleen voorzichtig met aandraaien. De onderdelen op de prints zijn snel beschadigd.

De antenne die erbij zit moet op de print gesoldeerd worden. Deze kan zonder probleem onder een kunststof kap.
Voor een actieve antenne weet ik geen variant.

Het frame krijgt al aardig vorm zie ik.

Een vraagje aan de MK kenners. Ik denk dat ik immers een serieuze fout heb zitten in m'n ontwerp...

Moet de flightctrl niet als een RUIT geplaatst worden, dus de diagonaal van het bordje in het verlengde van de vliegrichting / kijkrichting camera ? Het pijltje op het bordje volgen zekers...

Ik heb ondertussen het zwart GFK binnen voor gimball en frame alsook de servo's. Volgende week kan ik eindelijk verder bouwen.

Maakt niet uit. Je kan het boardje monteren zoals je wil met de nieuw .82 software kan je gewoon een lijntje verplaatsen in je vliegrichting. Dan mixt de flightctrl de rest zelf.

ok bedankt, blijkbaar kan men dat sinds 0.8 versie (Freie Wahl der Ausrichtung)
en sinds .82 ook de nick / roll van de camera vrij kiezen.

Laatst bewerkt:
Ik heb nu (via cncforum) ontdekt dat er betaalbare 3D print mogelijkheden beschikbaar zijn bv. Shapeways | Passionate about creating (bedrijf in eindhoven). Er is ook op dit forum al wat over geschreven.

Eigenlijk zijn de ontwerpmogelijkheden hierdoor bijna onbeperkt. Nu heb ik het probleem dat de onderdelen vervaardigen soms te complex is. Ik denk dat ik m'n ontwerp wat ga herzien.

Ik heb volgende onderdelen besteld bij Shapeways (in black strong flexible).

2 voorste landingspoten, de buizenklemmen en afstandshouders voor in de Carbon buis (om te vermijden dat ik ze ga pletten bij bevestiging van de GFK plaat).

Als het materiaal goed meevalt en stevig genoeg is kan ik wellicht de motorhulsen ook laten maken.

Ik heb de onderdelen niet netjes kunnen ronden (fillet's). Kreeg het om één of andere reden niet klaar in Rhino, en dan nog een probleem met de STL export. Nu is het getekend in AutoCAD maar toen wist ik nog niet dat command 'fillet' ook gewoon werkt op 3D solids. Export in AutoCAD 2011 naar STL werkt vlekkeloos. Via een gratis programma MiniMagics (van Materialize) kan je de STL export ook controleren.

Free STL File Viewer - MiniMagics

De onderdelen worden berekend op cm3, ongeacht de complexiteit, dat maakt het zo mooi. Net alsof je naar de garage kunt gaan en dat de prijs voor een wagen met full option hetzelfde is als deze zonder opties ;-).

De onderdelen kosten 20€ inclusief verzending. Ik hoop alleen dat het sterk genoeg is.
Dit zijn de materiaal specs: http://www.arptech.com.au/specs/SLS-PA2200.pdf

Ik heb gisteren bericht gehad dat de onderdelen in productie zijn. Spannend ;-)

Back