Ziehier m'n winterproject 2010-2011 
Nagenoeg alle materialen zijn binnen alleen de carbon buis die ik besteld had blijkt onbruikbaar: krom en ongelijke wanddikte. Hiervoor moet ik nog op zoek naar beter materiaal.
Bij m'n oorspronkelijk ontwerp waren de zijdelingse carbon armen langer (tot aan achterste motor), het leek toen meer op een A. Handiger bij oriëntatie in de vlucht, maar ook meer buis en dus gewicht.
De setup:
Mikrokopter:
Flight-Ctrl V2.1 ME
Bl-Ctrl V2.0
Navi-Ctrl V1.1
MK3Mag
MK GPS
Motoren:
AHM 30/6 met Graupner 11x5 props.
Lipo: 3S of 4S, zal een beetje afhangen van de balans die ik moet verkrijgen tussen camera en lipo.
met 3S lipo heb ik 550gram x 6 = 3.3kg trekkracht
met 4S lipo heb ik 830gram x 6 = 5kg trekkracht
Gimbal: voorzien voor een Panasonic LX5 of Sony Nex5. Servo's Futaba S 3150 (wellicht moet ik nog een zwaardere nemen voor de roll functie).
Frame: CFK/GFK/ALU as/as motor 550mm (1 meter is net voldoende). De platte staven die de motorophanging uitmaken worden verlijmd met epoxy in de carbon buis. Het motorhuis gaat er dan in z'n geheel over en kan langs boven en onder vastgeschroefd. De motorhuls wordt op de kop in de platte staaf geschroefd. Het kan in principe ook zonder motorhuls, maar het oog wil ook wat natuurlijk.
Mogelijk moet ik het ontwerp al gaande nog veranderen. Ik heb geen idee wat bv de minimumhoogte is als alle MK boards op elkaar staan. In principe zou ik ook de flightctrl op de onderste GFK plaat kunnen plaatsen. Wel moet dan de basisplaat breder. Uiteindelijk zou er nog een mooi afdekkapje moeten over komen.
De lipo kan onderaan de centrale GFK basisplaat bevestigd. De juiste positie moet ik nog bepalen in funtie van het zwaartepunt. Het theoretisch zwaartepunt ligt op de voorlijn van de GFK basisplaat.
Suggesties voor verbetering van het ontwerp zijn altijd welkom. Ook hoop ik op wat support van mensen die reeds een MK gebouwd hebben, electronica is immers niet echt m'n specialiteit.







detail voorste landingspoot

detail motorhuis
Bouten en moeren zijn niet uitgetekend. Hier en daar zijn ook niet alle boorgaten getekend.
Alles is getekend in BricsCAD, verfijningen aangebracht met Rhinoceros and renderings met applicatie Brazil.

Nagenoeg alle materialen zijn binnen alleen de carbon buis die ik besteld had blijkt onbruikbaar: krom en ongelijke wanddikte. Hiervoor moet ik nog op zoek naar beter materiaal.
Bij m'n oorspronkelijk ontwerp waren de zijdelingse carbon armen langer (tot aan achterste motor), het leek toen meer op een A. Handiger bij oriëntatie in de vlucht, maar ook meer buis en dus gewicht.
De setup:
Mikrokopter:
Flight-Ctrl V2.1 ME
Bl-Ctrl V2.0
Navi-Ctrl V1.1
MK3Mag
MK GPS
Motoren:
AHM 30/6 met Graupner 11x5 props.
Lipo: 3S of 4S, zal een beetje afhangen van de balans die ik moet verkrijgen tussen camera en lipo.
met 3S lipo heb ik 550gram x 6 = 3.3kg trekkracht
met 4S lipo heb ik 830gram x 6 = 5kg trekkracht
Gimbal: voorzien voor een Panasonic LX5 of Sony Nex5. Servo's Futaba S 3150 (wellicht moet ik nog een zwaardere nemen voor de roll functie).
Frame: CFK/GFK/ALU as/as motor 550mm (1 meter is net voldoende). De platte staven die de motorophanging uitmaken worden verlijmd met epoxy in de carbon buis. Het motorhuis gaat er dan in z'n geheel over en kan langs boven en onder vastgeschroefd. De motorhuls wordt op de kop in de platte staaf geschroefd. Het kan in principe ook zonder motorhuls, maar het oog wil ook wat natuurlijk.
Mogelijk moet ik het ontwerp al gaande nog veranderen. Ik heb geen idee wat bv de minimumhoogte is als alle MK boards op elkaar staan. In principe zou ik ook de flightctrl op de onderste GFK plaat kunnen plaatsen. Wel moet dan de basisplaat breder. Uiteindelijk zou er nog een mooi afdekkapje moeten over komen.
De lipo kan onderaan de centrale GFK basisplaat bevestigd. De juiste positie moet ik nog bepalen in funtie van het zwaartepunt. Het theoretisch zwaartepunt ligt op de voorlijn van de GFK basisplaat.
Suggesties voor verbetering van het ontwerp zijn altijd welkom. Ook hoop ik op wat support van mensen die reeds een MK gebouwd hebben, electronica is immers niet echt m'n specialiteit.







detail voorste landingspoot

detail motorhuis
Bouten en moeren zijn niet uitgetekend. Hier en daar zijn ook niet alle boorgaten getekend.
Alles is getekend in BricsCAD, verfijningen aangebracht met Rhinoceros and renderings met applicatie Brazil.
Laatst bewerkt: