Provincie van Utrecht 1663 1;48

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door amazone, 13 aug 2013.

  1. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.445
    Locatie:
    vosselaar
    ik ben al een tijt bezig met dit schip, niet met bouwen maar aan het tekenen.
    veel info heb ik er niet over maar wel de lengte brete en holte. + 1 afbeelding
    daar ben ik dan ook op voort gegaan .

    ik zal een paar linken posten dan kan je zelf eens zien wat dit schip gedaan heeft

    eerst de foto Portrait of the ?Provincie van Utrecht?. Built 1663. Last mentioned 1696. - National Maritime Museum

    de afmetingen Provincie van Utrecht 1663

    er is nog wel meer te vinden maar alle bronnen zeggen ongeveer het zelvde, wat wil ik nu doen .
    eerst wil ik het geraamte van het schip bouwen ( admirale stijl ) maar zonder beplanking en zonder dekplanken dus spanten dekbalken dus alles wat nodig is zonder afwerking zodat je er los door kunt zien en zie je ook hoe alles in elkaar staat.

    daarna of in dezelvde tijt wil ik er een kid model van maken dat wel helemaal afgewerkt zal worden , aangezien dat er van dit schip geen kid bestaat wil ik mischien wel eens de mooiete doen om het proberen uit te brengen. natuurlijk zal dit op heel kleine schaal zijn enkel voor mensen die er naar vragen op het forum. maar daartegen heb ik nog een hoop te tekenen van plannen dus gaat het nog niet voor het eerst zijn , en ik ga ook niet alles van te voren zagen :D maar wel de valse kiel + spanten en hopelijk daartegen ook het beslagwerk.
     
  2. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    ziet er mooi en indrukwekkend uit.

    wel handig dat je goed kan tekenen,en goed met tekenprograma om kan gaan
     
  3. Germt

    Germt Guest

    Dit gaat weer een juweeltje worden, zeker in de stijl van een Admiraliteitsmodel.
    Hier gaan we op de ontmoetingsdag eens goed over doorbomen (ouwehoeren) want de bouwstijl die jij gaat hanteren komt overeen met de bouw van mijn doorsnede, en ik heb nu al wat vragen;)
    Ik zet mijn stoel alvast op de voorste rij:cool:

    Germt
     
  4. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Klinkt als een interessant project,

    ben ook benieuwd hoe je het beslag wilt maken als je het als kit uit wilt geven.
     
  5. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.445
    Locatie:
    vosselaar
    hoi wolf ik teken nog met potloot en papier hoor een tekenprogramma is niet aan mij besteed, dus op de goede oude manier. daarom duurt het ook iets langer .
     
  6. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Welke schaal, Dirk?

    Groet,

    Ad
     
  7. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Altijd leuk een nieuw schip te zien. Ik ben benieuwd. Schaal is zo te zien 1:48. Maar dat is digitaal vrij eenvoudig aan te passen. Iets voor de ontmoetingsdag :)
     
  8. PuchForLife

    PuchForLife

    Lid geworden:
    5 jun 2013
    Berichten:
    382
    Mooi project maar waron de schaal 1:48 een rondere schaal is vaak makkelijkerzeker met omrekenen
     
  9. Dick2

    Dick2

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Hoevelaken
    Veel succes met de bouw Dirk, jou kennende gaat het zeker goed komen.
    Ik ga zeer zeker naast Germt zitten.
     
  10. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik had kennelijk de schaal in de titel over het hoofd gezien:confused:.

    Die 1:48, 1:72, 1:96 etc schalen komen uit de Engelse traditie om schalen uit te drukken in inches per voet. Daardoor zijn de schalen vrijwel altijd een veelvoud van 12.
    Ik vind zelf de schalen 1:200, 1:100, 1:50 etc ook veel prettiger werken. Toen ik de tekeningen van de Rotterdam in 1:250 kreeg heb ik gelijk besloten daar 1:200 van te maken.

    Groet,

    Ad
     
  11. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.445
    Locatie:
    vosselaar
    1;48 zoals ad zelf aanhaalt zijn het engelse maten.
    de admiralitijt modellen worden meestal ook alemaal in deze schaal gemaakt dus gaan we niet vervelend doen en maak ik hem ook in 1;48.
     
  12. PuchForLife

    PuchForLife

    Lid geworden:
    5 jun 2013
    Berichten:
    382
    Dat is dan inderdaad een hele goede reden
     
  13. Dick2

    Dick2

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Hoevelaken
    En jij bent die moeilijke maten eenmaal gewend Dirk en heb je gelijk dat je daar niet van afwijkt.
     
  14. Drububu

    Drububu Guest

    Mooi Dirk. Daar kun je je creativiteit en kennis wel in kwijt. Laat af en toe hier eens wat zien... Ben benieuwd...
     
  15. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.445
    Locatie:
    vosselaar
    ben juist naar de winkel gereden voor een nieuw kabeltje voor mijn foto toestel. dit moest besteld worden en zal eind volgende week ergens binnen komen. voor de fotos op mijn pc te zetten

    ik heb dus geprobeert met de tabled van mijn zoon een foto proberen te trekken. dan zie je tog wat ik aan het doen ben

    [​IMG]

    het voor achtersteven en de kiel liggen dus op de bank.
    om nu het vlak op te vangen dat ik niet ga maken heb ik het rijzen van het vlak opgevangen met een blokje hout.
    hier komen dan de buikstukken op te liggen en dan maak je een vlakbouw zonder vlak.
    natuurlijk moet ik achteraan met centen gaan werken om het niet bestaande vlak optevangen zodat ik tog de juiste loop heb van de spanten.

    [​IMG]

    hopelijk is mijn schematis tekeningetje iets beter te begrijpen.
    de buikstukken zijn nog iets te lang maar dat komt later wel in orde.
    eenmaal als deze 5 buikstukken vast liggen word er gewoon verder gewerkt als de vlakbouw dus de spanten van oprichting de scheerstrook en dan in dit geval de centen die ik nodig ga hebben en dan kan de romp helemaal afgemaakt worden tot de overloop.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Germt

    Germt Guest

    Ik heb even e.e.a. van de benamingen op moeten zoeken, maar nu begrijp ik het.;)
    Paar vraagjes;
    Ga je dit schip bouwen met ALLE originele spanten (POB heet dat geloof ik) of wordt het met een minder aantal spanten zoals bijv in een kit?
    Schaal 1:48 hoe groot wordt het model dan over de stevens?

    Germt
     
  17. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.445
    Locatie:
    vosselaar
    hoi germt al het hout dat in een echt schip zit zal hier ook inzitten dus met alle spanten.

    85 over de stevens germt dit zal zoiets zijn als jou schip denk ik. deze is ook iets kleiner dan de jouwe in het echt.

    normaal moet er eerst het vlak gelegt worden maar dan zie je niets meer van de buikstukken en knieén die er in moeten en dat was nu net wel de bedoeling dat je alle houten kan zien. dus neem ik ff een vreemde start maar van af hier word er terug het zelvde gedaan als met en vlakbouw.
     
  18. Germt

    Germt Guest

    Dank Dirk, mooi dat het gebouwd wordt zoals toen. Kan ik weer wat van leren.
    Mijn interesse trekt steeds meer naar de traditionele bouw:cool:
    Is eigenlijk ook een logische stap na een aantal kits;)

    Germt
     
  19. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.445
    Locatie:
    vosselaar
    kan voorlopig geen fotos laten zien maar zal er wel al een paar trekken , van zo snel ik mijn kabeltje van de camara naar de pc heb zal ik ze ook posten.
    vandaag heb ik de buikstukken en knieén gezet dit vanaf het voorsteven tot aan de spant waar de zandstrook naar vertikaal gaat om aan het achtersteven te worden genageld , dan word alles een beetje steviger om dan morgen de centen te bevestigen zodat ik aan het achterste stuk kan werken en ook de scheerstrook kan bevestigen.
     
  20. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.445
    Locatie:
    vosselaar
    [​IMG]

    sorry van de slechte foto maar is weer met het tablet gemaakt.
    de buikstukken en knieén zitten er in. ook de scheerstrook is gezet.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina