PROXXON DH40 Vandiktebankje transporteert niet meer

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Lou van Wijhe, 22 mrt 2021.

  1. Lou van Wijhe

    Lou van Wijhe Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    25 dec 2012
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Hilversum
    Van de ene op de andere dag wordt het ingevoerde hout niet meer getransporteerd en is ook met de hand praktisch niet meer door te voeren. Ik heb geen idee wat er aan de hand is. Ik heb de kappen er af gehaald en overal de (weinige) houtkrullen verwijderd. Alle riempjes zijn heel en er zit geen speling in de kunststof tandwielen. Als ik die met de hand draai, lijkt alles correct mee te draaien. Alleen slikt hij geen hout meer...

    Heeft iemand, of een van de andere gebruikers, een idee wat er aan de hand kan zijn? Of eventueel suggesties voor een reparatieservice (omgeving Het Gooi). Bij voorbaat dank!
     
  2. Lou van Wijhe

    Lou van Wijhe Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    25 dec 2012
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Hilversum
    Bij nadere beschouwing lijkt er iets fout te zitten bij de gekartelde invoerwals, vóór de messen. Die wals zou geveerd moeten zijn maar als ik hem met mijn vingers in de schacht omhoog probeer te drukken (met de stekker uit het stopcontact!) zit er geen beweging in. NL importeur Hegner dacht dat het de rubber uitvoerrol was maar daar komt hij niet eens. Ik heb ook PROXXON Duitsland om advies gevraagd. Hegner suggereerde om de machine naar hen op te sturen maar dat ding is loodzwaar en moeilijk goed te verpakken. En in twee keer heen en weer rijden van Hilversum naar Spijkenisse heb ik ook niet veel zin. Zielige ikke!
     
  3. Lou van Wijhe

    Lou van Wijhe Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    25 dec 2012
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Hilversum
    Het probleem is opgelost!

    Ik heb de machine weer helemaal uit elkaar gehaald en brandschoon gemaakt. Alles leek opnieuw goed te draaien en de transportrol die vóór de messen zit, veert inderdaad wél, de veerdruk is alleen te hoog om hem met de vingertoppen op te tillen. Het probleem bleek echter niet bij de machine te liggen, maar bij het hout (lees ijzer)...

    Ik probeerde vergeefs een mooi stukje perenhout op maat te schaven en toen ik het omdraaide ontdekte ik dat er aan de onderkant in het hout 2 metaaldeeltjes verstopt zaten. Deze hebben het aluminium schaaftafeltje bekrast en ruw gemaakt, waardoor hout er niet meer gemakkelijk overheen glijdt en vaak vastloopt (de messen en transportrollen zitten boven het materiaal). Gelukkig heeft importeur Hegner een onderdelenservice...
     
    Herby63 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina