Proxxon hand-boormachientjes

WillydeWoofer

Forum veteraan
Twee jaar geleden kocht ik de 230/E 220volt. Helaas is deze te warm geworden en heeft hij de geest gegeven.
Gelukkig wordt hij, onder garantie, gerepareerd door de importeur.

Mijn vrouw wil mij perse een tweede machientje kado doen :D.
Zou de IBS/E een goede keus zijn?

Hij moet rechtstreeks op het stopcontact kunnen en er moet een instelbaar boorkopje op zitten, voor tooltjes van Proxxon en Dremel. Span-kopjes vind ik niet handig.

Dat is een prima machientje en behoorlijk krachtig. Normaal zit er inderdaad een spantang kopje op maar er is ook een "normaal" boorkopje voor te koop.
Kijk maar eens HIER met voorbeelden. De winkel die ik als voorbeeld geef heeft heel veel Proxxon gereedschap in voorraad en ik vindt het een prettige winkel. Maar je kan Proxxon gereedschap op heel veel plaatsen kopen, ook on-line.

Dat is een prima machientje en behoorlijk krachtig. Normaal zit er inderdaad een spantang kopje op maar er is ook een "normaal" boorkopje voor te koop.
Kijk maar eens HIER met voorbeelden. De winkel die ik als voorbeeld geef heeft heel veel Proxxon gereedschap in voorraad en ik vindt het een prettige winkel. Maar je kan Proxxon gereedschap op heel veel plaatsen kopen, ook on-line.

Ik kan geen variabel boorkopje vinden voor dit apparaat

Sorry, ik heb de IBS/E niet maar voor zo ver ik dacht te weten gebruiken al die Proxxon machientjes de zelfde maatvoering. Ik heb meerdere machientjes en kan tot nu toe bijna alles onderling uitwisselen. Maar natuurlijk moeten ze "verkopen" en de manier daarvoor is steeds kleine dingen veranderen of aanpassen zodat je steeds nieuwe accessoires moet kopen. Had ik kunnen weten. :oops:

Mijn vrouw, Willemien de Woofer, vond alleen de
IBS/E beslist te weinig voor de aanstaande herinnering aan de geboortedag van haar geliefde :D.
Zij bleef maar aandringen op de aanschaf van een nieuwe PSSS. Uiteindelijk kon ik er niet meer onderuit. Het is belangrijk, je vrouw te vriendin te houden. Ik ben benieuwd of de schijven van de Proxxon Schijf Schotel Schuurmachine een beetje leuk klinken op de draaitafel? :D

Nee. Klinkt nergens naar. Maar je kunt wel wat hoge tonen wegschuren van je elpees.
Mooi hoor, zo’n vrouw die blijft aandringen om je zinvol gereedschap kado te doen. :thumbsup:

Maar natuurlijk moeten ze "verkopen" en de manier daarvoor is steeds kleine dingen veranderen of aanpassen zodat je steeds nieuwe accessoires moet kopen.
Dat heeft hier nu eens helemaal niets mee te maken.
Het betreffende machientje heeft een nauwkeurige gecentreerde uitgaande as, die ook bij zijdelingse belasting nauwkeurig blijft.
Zou daar een boorkop opgezet worden van hetzelfde merk, dan is die nauwkeurigheid helemaal foetsie.

Misschien dat er boorkopjes zijn van een ander merk die passen, met behoud van de machine nauwkeurigheid.

De zijdelingse speling (het op en neer zwabberen) van de uitgaande as is 3/100 millimeter.

Dat heeft hier nu eens helemaal niets mee te maken.
Het betreffende machientje heeft een nauwkeurige gecentreerde uitgaande as, die ook bij zijdelingse belasting nauwkeurig blijft.
Zou daar een boorkop opgezet worden van hetzelfde merk, dan is die nauwkeurigheid helemaal foetsie.

Misschien dat er boorkopjes zijn van een ander merk die passen, met behoud van de machine nauwkeurigheid.

De zijdelingse speling (het op en neer zwabberen) van de uitgaande as is 3/100 millimeter.

Mijn eenvoudige muzikantenverstand had dezelfde conclusie getrokken zonder enige kennis van zaken.
De cirkelzaag tools heb ik al afbesteld ;):D.
upload_2024-12-22_6-23-25.png

Bijlagen

• upload_2024-12-22_6-22-9.png
    upload_2024-12-22_6-22-9.png
    507,8 KB · Weergaven: 48
Laatst bewerkt:
Back