Proxxon Micro-lintzaag MBS 220/E

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Danny Bimmel, 13 aug 2004.

  1. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    Heeft iemand van jullie toevallig de Micro-lintzaag MBS 220/E van Proxxon?

    Ik heb deze namelijk een tijdje geleden gekocht en heb daar wat problemen mee. Ik heb nu namelijk al twee zaagjes gebroken en nog niet zo gek veel gezaagd (wat spanten totdat het zaagje brak, en een stuk of 20 latjes om de romp te bekleden).

    De eerste keer dat het zaagje (NO 27 176) brak stond het zaagje misschien een klein beetje te strak gespannen, maar er werd amper druk uitgeoefend op het zaagje. Het hout was 5,5mm dik, maar dit moet hij makkelijk kunnen hebben, 55mm is namelijk de maximale dikte. Het zaagje is toen precies op de las gebroken.

    Vorige week zaterdag een nieuw zaagje gehaald, maar dan de, volgens Proxxon, betere versie (NO 27 180). Gisteren wat latjes uit een triplex plaat van 3mm aan het zagen geweest en pats daar ging het zaagje weer :cry: . De spanning op het zaagje was goed en ook nu werd er weinig druk uitgeoefend op heet zaagje, ook nu weer precies op de las gebroken.

    Heeft iemand deze lintzaag en ook last van dit probleem, of weet iemand misschien wat ik verkeerd doe ?

    Groetjes Danny.
     
  2. Hummel

    Hummel

    Lid geworden:
    13 aug 2003
    Berichten:
    397
    Locatie:
    zwolle
    Danny,

    Dat is een raar verhaal...verkeerd om monteren kan ook niet, het enige wat ik dan kan bedenken -als je zeker weet dat de spanning en aanzet volgens het boekje is- dat er in de geleiding iets mis is...wellicht loopt een van de wielen niet zuiver rond?

    Dat de zaag precies op de las knapt wijst toch op een vorm van overbelasten. De las is idd de zwakste schakel. Ik heb deze machine wel eens op proef gebruikt, maar ik vond hem te duur voor wat hij kon, hoewel mijn meeste gereedschap wel van Proxxon is.

    Laat de verkoper hier ook even zijn licht over schijnen, of anders kontakt zoeken met Hegema (de importeur).

    http://www.hegema.nl/proxxon/N_frame.html

    Hans
     
  3. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Hans,

    Bedankt voor je reactie, ik ben vanmiddag even naar Karweipost in Veenendaal geweest (ik moest toch naar Quartel :D ). Die gaven me ook het advies om contact op te nemen met Hegema.

    Ik heb net even gekeken naar de geleider, en wat denk je........ de geleider zat ietwat los. Hierdoor is waarschijnlijk het zaagje tussen het onderste lager en de geleider zelf gekomen. Dit kan natuurlijk nooit goed zijn voor het zaagje. Ik heb net een stuk of 30 latjes zonder problemen gezaagd :banana: .

    Ik hoop dat ik het probleem nu heb gevonden.

    Nogmaals bedankt voor je reactie :worship: ,

    Groetjes Danny.
     
  4. Joop45

    Joop45

    Lid geworden:
    8 sep 2021
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Steenwijk
    Een vraag: de Proxxon MBS 220 e heeft een zekering, wie kan mij vertellen wat voor zekering er in zit
     
  5. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Als er een zekering inzit, dan kun je toch kijken wat er op staat?
    1 of 2 A lijkt me ruim voldoende.
     
  6. Joop45

    Joop45

    Lid geworden:
    8 sep 2021
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Steenwijk
    Ja, slim, maar er zit geen zekering in, de gebruiker is niet meer onder ons, dus van daar mijn vraag
     

Deel Deze Pagina