Prusa i3 MK3

Discussie in '3D Printen' gestart door onno10, 16 mrt 2018.

  1. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Ik moet hem nog steeds bestellen en ga dat ook nog steeds doen.
    PC, hobby-werkplek en bank-identifyer liggen op verschillende locaties. Dat is wel eens lastig, maar soms ook goed. :D

    Ik bestel hem ook direct bij de heer Josef en ga niet meer voor een leuke kloon.
    De enige twijfel die nog heb, is of ik een kit-versie of een kant en klare versie zal bestellen.
    Het geheel in elkaar sleutelen is geen probleem en alleen maar leuk.
    Maar daarna wil ik printen! En zo min mogelijk (liefst helemaal niets) tweaken en prutsen aan instellingen en upgrades.
    Ik snap best dat dat ook een hobby is, maar ik wil de printer gebruiken om te printen.
    Printen om prints te maken.
    Kant en klare files van de jongens van 3D-lab en eigen gemaakte ontwerpjes van handige vormpjes voor modellen.
    Papier...oeps filament bijvullen en gaan, meer moet het, voor mij, liever niet zijn.
     
  2. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Erwin,
    Wat je wilt kan je vergeten. 3D printen is niet als een deskjet.
    De Prusa heeft heel veel dingen die je helpen om een goede print te krijgen, maar soms wat aanpassen of updaten dat kan je zeker verwachten.
    Daarnaast is de software doorkrijgen en je files met de juiste instellingen de printer insturen. Dat vergt nog wel wat oefening en een leerschool.
    Met de kant en klare files van 3Dprintlab heb ik nog geen ervaring. Die zijn wel gemaakt voor de Prusa. Echter als je die allemaal geprint hebt dan zal je toch zelf moeten leren om de juiste instellingen in de software te vinden.
     
  3. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Onno,
    3D printen wordt net zo simpel als het printen op een laser of deskjet.
    Binnen twee jaar, verwacht ik.
    Daarna speelt er alleen nog welke kwaliteit je wilt hebben en wat je wilt/kunt betalen.
    Over 5 jaar zit er niemand meer thuis te prutsen aan zijn 3Dprinter om een goede print te maken.

    Ik heb een Dremel printer. Die print prima binnen bepaalde voorwaarden.
    Ik heb ook een Chinese Prusa-kloon de Anet A8. In het begin ook met behoorlijke resultaten, welke steeds minder werden.
    Met name bij het printen van de delicate ontwerpen van de jongens van 3D-lab.
    En die ontwerpen zijn toch bedacht en afgestemd op de mogelijkheden van de orginele Prusa.
    Op dit moment is dat toch een beetje de opensource benchmark.

    Zelf een stukje plastik ontwerpen en printen lukt prima op de andere twee printers.
     
  4. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Ja, dat is ook wat ik verwacht, maar dan op een wat langere tijd.
    3D printen is nog ff niet plug and play.
    Papierprinters zijn dat eigenlijke ook nog niet na al die jaren.
    Als je een foto wil printen op fotopapier dan moet je nog steeds aangeven dat er fotopapier in de printer zit.
    De printers herkennen steeds beter welk papier erin zit. Echter zelf instellen geeft toch een zekerder resultaat.

    Een Dremel heb ik ook. Die kan van mij niet printen..hoe doe jij dat...:D
     
  5. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
  6. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Snap hem niet Robin.
     
  7. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Elke Dremel print. Niet iedereen weet dat te waarderen en de meest productieve prints verdwijnen zelfs gelijk in de stofzuiger. :p
     
    onno10 vindt dit leuk.
  8. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
  9. PeterS

    PeterS

    Lid geworden:
    25 aug 2003
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Almere
    Ik heb mijn MK3 binnen, gebouwd en afgesteld. En ik kan bevestigen dat het een zeer fijne printer is om mee te werken.
     
    onno10 en coen_l vinden dit leuk.
  10. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Ben inmiddels heel benieuwd.. De verzending is begonnen voor mijn bestelling.
    Ben je bij het bouwen nog dingen tegengekomen waar ik rekening mee moet houden ?
     
  11. PeterS

    PeterS

    Lid geworden:
    25 aug 2003
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Almere
    De kit is perfect verzorgd, het is verstandig als je gebruik maakt van de online assembly manuel. Lees dan bij elke bouwstap ook eerst even de user commentaren. Kwestie van netjes bouwen, als je denk dat iets niet kan moet je nogmaals goed lezen.
     
    onno10 vindt dit leuk.
  12. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Dacht dat de printer deze week zou komen.
    Maar helaas het duurt blijkbaar nog even.
    Dit staat op de site van Prusa:

    We are currently shipping all kit, printer and upgrade orders with the smooth PEI sheet double-sided spring steel sheet plate.
    The textured powder coated sheet is planned for the end of May 2018 currently with final manufacturing processes and testing under way.

    Ik heb de powder coated besteld.....
     
  13. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Omdat ik geen zin heb om nog langer te wachten heb ik mijn bestelling aangepast en niet de versie met de coated sheet besteld. Die koop ik later wel als zeker is dat die goed zijn. Vanaf morgen worden de bestellingen verstuurd hebben ze mij verzekerd.
    Het kast is inmiddels al zo goed als klaar. Alleen de afzuiging moet ik nog maken. Die paste niet op mijn vorige printer.

    Drie lack tafels op elkaar. Er komt nog een vierde op waarin de rol filament droog en stofvrij staat.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  14. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    :yes: Vandaag een mail gekregen van UPS dat de printer verzonden is. Woensdag wordt hij afgeleverd.
    Had al eerder gekund, maar Prusa was vergeten mijn bestelling aan te passen. Gisteren een chat gehad met Prusa en de printer is direct met voorrang verzonden.

    Het was mijn plan om hier een bouwverslag te maken, maar Stef Stuntpiloot heeft in zijn paramotor topic een linkje gezet naar zijn bouwverslag.
    http://www.modelbouwforum.nl/thread...mbal-en-auto-pilot.256789/page-4#post-3885347
    Dat is zo uitgebreid dat ik, er hoop ik, niets aan toe te voegen heb.
    Mocht ik andere zaken tegen komen dan Stef dan meld ik het hier.
    Vanaf woensdagavond Bouwen !!!
    De komende tijd zal ik vermelden wat er uit de printer gekomen is.
    Na instellen en testen hoop ik volgende week te beginnen met een test print van de CG meter voor een paar zwevers hier op het forum.
    En natuurlijk ook de nodige zaken printen voor de afzuiging en de filters. Hiermee kan ik de kast afbouwen en ABS gaan printen...

    Voor nu voel ik me net een kind dat niet wachten kan totdat zwarte piet op de deur klopt met een cadeau.. Oja, kan natuurlijk ook een witte piet zijn of misschien wel een bruine, blauwe of een andere kleur. Maakt mij niet uit als hij de printer maar aflevert.
     
    coen_l, jve en mig 3 vinden dit leuk.
  15. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Ha ha ha.

    Fantastisch !

    Groet:Robin
     
  16. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Hij is binnen.
    IMG_5323.jpg
     
  17. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Na een avond knutselen is er dit:

    IMG_5325.jpg
     
  18. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Vanavond weer een uurtje of drie bezig geweest en het einde nadert. Denk nog een uurtje werk met kabels wegwerken ,aansluiten en dan kalibreren.
    Totaal zo'n 7 uur werk. En, petje af voor de verzorging van de kit. Perfecte handleiding en de bouw ging op twee dingen na zonder problemen.
    De printkop heb ik twee keer voor een deel opnieuw moeten doen omdat er een moer dol was, zat scheef en er was een moer uit een slot gevallen wat ik niet gemerkt had.
    Zondag hoop ik de eerste prints te maken. Morgen en vrijdag geen tijd. Dan ben ik druk met de het Nk dronerace bij mij club The Hawks in Vught.
    Ben je in de buurt kom even kijken is best spectaculair.
    Het resultaat tot nu toen:
    IMG_5328.jpg
     
    coen_l en jve vinden dit leuk.
  19. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Tijdens de bouw bedacht ik mij dat het goed mogelijk is om de voeding buiten de kast te plaatsen. Dat scheel warmte.
    Maar dan wordt het moeilijk om de printer uit de kast te halen voor onderhoud of bij een verstopping.
    De oplossing kan gevonden worden in stekker verbindingen, echter de vraag welke ?
    Hebben jullie een idee ? De voeding is 24 volt.
     
  20. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Mooi Onno, veel plezier met bouwen en natuurlijk printen. Mooie machine

    XT60 misschien?
     

Deel Deze Pagina