De Prusa i3 MK2 is prijs/kwaliteit een zeer goede investering, daar hoor je mij niet over.
Ik zou hem iedereen aanraden als eerste printer en me er geen moment druk over maken of ik daar goed aan doe.
Maar in vergelijking met de hypercube is het wel alsof je een oerdegelijke volvo probeert te vergelijken met een topmodel mercedes.
Het is niet dat de nieuwe i3 slecht is, dat zeg ik niet, maar omdat ik naast de verbeteringen nog steeds dezelfde problematische design keuzes zie uit de oude i3 en ik uit ervaring weet welke problemen je daarmee mag verwachten, verwacht ik niet dat veel van deze problemen opgelost zijn met de mk2.
Zo is er nog steeds gekozen voor een solo vertical plate die lateraal veel speling kent en die dus in de z-axis en y-axis voor vertekeningen gaat zorgen.
De x-axis rust nog steeds op de twee Z-axis lifters en daardoor is het nog steeds problematisch om de x-belt op de juiste spanning te krijgen over de hele z-as.
Integrated Leadscrews voor de z-axis zijn een enorme verbetering, maar de motoren zitten nog steeds op dezelfde manier op de vertical plate bevestigt en dus verwacht ik daar dezelfde speling als in het oude design.
Omdat de hele print rust op het heatbed, en dit bed over de Y-as beweegt zie je met name bij grotere prints op de y-as veel ghosting door de aftershock van een start-stop over die as omdat de print nog nabeweegt.
De reden dat iedereen zoveel kwaliteit verschil opmerkt tussen de i3 en de mk2 is mijns inziens meer toe te dichten aan het E3D V6 hotend en bowden feed dan aan de andere "revolutionaire" verbeteringen.
Combineer deze met inductieve autobed levelling en het, toegegeven wel goed, verbeterde gelijkmatig verwarmende en afkoelende hotbed en je ziet meteen een grote sprong in kwaliteit tov de i3.
Dit is echter voor de i3 ook al zo als je alleen al overstapt op hetzelfde hotend met bowden feed en autobedlevelling.
Bekijk de
buildlog eens van Tech2C. Hij is een oude i3 liefhebber die na allerlei "verbeteringen" te hebben ontworpen en geïmplementeerd uiteindelijk zo genoeg had van het "kwlaiteitsplafond" van de i3 dat hij deze xyz-printer heeft ontworpen.
Ik kan niet anders zeggen dan dat de overstap van het i3 naar het hypercube design net zo'n grote sprong in kwaliteit opleverde als die van de MK8 naar de E3D V6 op mijn oude i3.
En dan heb ik het nog niet gehad over hoe ontzettend veel stiller deze setup is tov de i3.
Ik heb de mk2 nog niet live gehoord dus daar kan ik niet veel over zeggen, maar ook hier geldt dat ik dezelfde design keuzes zie als bij de i3 en dus daar niet veel verbetering verwacht.