Prusa

Discussie in '3D geprinte vliegtuigen' gestart door Danny Vroonen, 30 apr 2018.

  1. Danny Vroonen

    Danny Vroonen

    Lid geworden:
    2 jun 2013
    Berichten:
    19
    Hallo
    Heb gisteren een originele Prusa I3 MK3 besteld
    Ik wil er rc vliegtuigen mee gaan printen ben benieuwd
    Gr Danny
     
    mig 3, Jan Weststrate en coen_l vinden dit leuk.
  2. Reennie

    Reennie

    Lid geworden:
    11 dec 2012
    Berichten:
    64
    Locatie:
    Varsseveld, Gelderland
    Gaat vast goed lukken Danny! Rolletje PLA d'r in en knallen met die hap! Zit je te denken aan een model van 3Dlabprint of aan wat anders??
     
  3. Danny Vroonen

    Danny Vroonen

    Lid geworden:
    2 jun 2013
    Berichten:
    19
    Ik wou de spitfire van 3Dlabprint maar dat is misschien te hoog gegrepen voor te starten
     
  4. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    390
    Locatie:
    Veldhoven
    Hoi Danny,

    Mooie printer heb je gekocht!!

    Over bovenstaande vraag over de Spit. Dat ligt eraan wat je zelf wilt. Als je de Spit wilt printen zonder zelf veel instellingen te moeten doen, kun je, omdat je een originele Prusa hebt besteld, gebruik maken van de gcode bestanden van 3DlabPrint. Dan hoeft je alleen maar te zorgen voor filament, stroom en een gecalibreerd bed. Als het goed is zou dan het printen redelijk probleem vrij moeten verlopen.
    Wil je werken aan je skills, kun je zelf aan de slag met instellingen. Dat is wel een uitdaging bij dit soort objecten en soms erg frustrerend. Maar zeer leerzaam en leuk (in mijn ogen).

    Er is een tijd geweest dat de Spitfire Mk XIV mee geleverd werd met de Prusa printer. Ik weet niet of dat nog steeds het geval is.

    Succes!

    Groet,
    Coen
     
    Jan Weststrate vindt dit leuk.
  5. onno10

    onno10 The First Aviators

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    2.072
    Locatie:
    Rosmalen
    Volgens mij zit die er nog steeds bij.
     
  6. Danny Vroonen

    Danny Vroonen

    Lid geworden:
    2 jun 2013
    Berichten:
    19
    Hallo
    Ik heb mijn Prusa kit ontvangen ,nu begrijp ik waarom er zo een prijsverschil is tussen de kit en een ready to print
    Er staat niets in elkaar alles past wel zeer mooi en nu heeft men een goed zicht hoe alles beweegt
    Ik moet alleen de de elektronika nog aansluiten en de afstelling doen
    Ik stel mij toch wel wat vragen in verband met de stevigheid van een groot 3d geprint vliegtuig . De Spitfire die ik wil is 175 cm spanwijde en de vleugel bestaat uit 8 delen die aan elkaar hangen met secondenlijm
    zonder carbonstaven die door de vleugels lopen . Of maak ik mij zorgen om niets
    Beste groeten Danny
     
  7. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    4.954
    Locatie:
    Hell
    Jouw zorg heb ik ervaren.
    Ik heb de Q-trainer en de Mig-15 geprint en gevlogen, en bij beide de vleugel gebroken.

    Mits goed geprint; zijn de onderdelen zelf voldoende sterk, echter verlijmen met CA geeft (bij mij) niet altijd een perfecte verbinding.
    Er is te weinig overlap tussen de onderdelen om goed te verlijmen met (weinig buigzame) CA lijm.

    De Q-trainer vind ik te "zwaar" vliegen om leuk te zijn.
    De Mig-15 vliegt prima, maar de vleugel constructie is niet toereikend om veel vluchten mee te gaan.
     
  8. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    4.954
    Locatie:
    Hell
    11 dagen geleden de MK3 besteld.
    Dat wilde ik al veel eerder, echter vanwege de lange levertijd steeds het bestellen uitgesteld.

    Zegt UPS en Prusa dat de printer morgen wordt afgeleverd.
    Ruim binnen twee weken. :eek: :thumbsup:.

    Iemand nog een goede bouw-, afstel- etc.-tip die niet direct uit de handleiding blijkt?
    Tot nu ervaring met een kant en klare Dremel printer en een Anet A6 kit.
     
  9. Danny Vroonen

    Danny Vroonen

    Lid geworden:
    2 jun 2013
    Berichten:
    19
    vandaag begonnen met testen
    alles ok tot xyz calibratie er komt op het scherm 'check axes' maar alles draait soepel en in de handleiding staat er ook niets van
    de pinda probe al 10 maal in hoogte versteld alles nutteloos
     
  10. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.511
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Had ik ook , bleken de draden van de Z-as niet juist in de bedoelde gleuven te zitten en de draden raakte bij het homen het frame. Dus de volledige X-as beweging kon niet worden gedaan.
    Cor
     
  11. onno10

    onno10 The First Aviators

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    2.072
    Locatie:
    Rosmalen
    Als exact de handleiding volgt dan kom je geen problemen tegen.
     
  12. onno10

    onno10 The First Aviators

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    2.072
    Locatie:
    Rosmalen
    Heb je de probe afgesteld zonder het steel spring sheet ?
     
  13. Danny Vroonen

    Danny Vroonen

    Lid geworden:
    2 jun 2013
    Berichten:
    19
    Ja zoals in de handleiding
     
  14. Danny Vroonen

    Danny Vroonen

    Lid geworden:
    2 jun 2013
    Berichten:
    19
    Alles is ok nu
    Ik kreeg 2 foutmeldingen tijdens de zelftest maar ik had de riem van de tafel niet strak genoeg gespannen en het hotend verkeerd gemonteerd
    Ik heb al een paar prints gemaakt die op de sd kaart staan en die zien er zeer goed uit
    De Spitfire staat niet meer op de sd kaart ,spijtig
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  15. onno10

    onno10 The First Aviators

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    2.072
    Locatie:
    Rosmalen
    :thumbsup:
     
  16. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    1.385
    Danny,

    Heb je achteraf gezien nog materialen of gereedschappen moeten bijkopen die niet in de kit of in handleiiding zaten?

    Groet:Robin
     
  17. onno10

    onno10 The First Aviators

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    2.072
    Locatie:
    Rosmalen
    Nee, alles wat je nodig hebt zit erbij.
     
  18. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    390
    Locatie:
    Veldhoven
    Die kun je vinden bij de bestanden van de mk2s op de site waar je de drivers voor de mk3 hebt gedownload.
    Daar zit een map bij waar gcode files in zitten. Zoals "Marvin" en "Benchy". Bij de Mk2s zit daar ook de gcode van Spit bij en werkt i.c.m. met de Mk3.

    Succes.

    Gr
    Coen
     
    Laatst bewerkt: 9 jul 2018
  19. wubbo

    wubbo

    Lid geworden:
    4 sep 2006
    Berichten:
    949
    Locatie:
    Voorhout
    De spifire gcodes kan je downloaden van de prusa site https://www.prusaprinters.org/prints/436-rc-supermarine-spitfire-mk-xvi/files
    Deze printen prima op een orginele pusa I3 mk3s, alleen jammer dat je niet de onderdelen kan kiezen die je wil hebben.
    Er zitten b.v. 2 neuzen bij, de gene die ik niet nodig had zit in een set met andere onderdelen, die print je dus voor niets.
    Ook dien je de voorste vleugel bevestiging te verstevigen anders vlieg je niet lang.
     
  20. wubbo

    wubbo

    Lid geworden:
    4 sep 2006
    Berichten:
    949
    Locatie:
    Voorhout
    Heerlijk mee gevlogen
     

    Bijgevoegde bestanden:

    coen_l vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina