PT 17 Stearman van Robbe

• Topicstarter Topicstarter Emile Brouwer
  • Startdatum Startdatum
E

Emile Brouwer

Guest
Hoi,

Heeft iemand ervaring met de parcflyer PT 17 stearman van robbe.
Welke motor?
Is het zwaartepunt goed als je hem volgens beschrijving bouwt?
Ik heb een speed 280 6v met een open vertraging van 4.5:1
en een APC 10 x 4,7 op bv. 8 cellen
Aanbevolen gewicht ong. 350 gr.
:?:

Emile,

Ik heb hier een kwiklink modelbouw actueel van maart 2002.
Hierin een zeer goede review met veel tips, geschreven door Jan Melchior.
PM (of is 't PB?) me je adres en ik stuur de 6 bladzijden per post naar je toe.

Mvg,

Koen

Hoi hoi,

even inhaken op dit topic... De pt 17 stearman is een leuk toestel. Ik heb hem leren kennen via Daniel die hiermee heeft leren vliegen, op een voormalig sportveld (en inmiddels een zeer goed 3d vlieger is/3D Daniel). Met de standaard aandrijving en 7 cellen waren grondstarts goed mogelijk vanaf kort gemaaid gras, echter met een 10 keer 7 prop. Met halfgas kan je dan nog prima rondvliegen, en heb je zo'n 7 a 8 minuutjes vliegtijd op 350 nicad's. Zorg ervoor dat je het toestel licht bouwt. Een paar tips... het bijgevoegde balsahout is meestal van een ZWARE (letterlij en figuurlijk) kwaliteit. Trek de enkele houten onderdelen over op een lichte balsaplank, en je bespaart al vlug 25 gram. De stalen stuurstangen met nylon "geleider ook in de prullebak, deze vervang je voor enkel 1 mm koolstofftaafjes, met krimpkous (eventueel met nylonkoord erdoor) scharnieren (weer 10 gram minder). Wees heel spaarzaam met de epoxy, dit weegt er meestal ook al in. Hoe minder gewicht, hoe langer en langzamer je kan vliegen. Hierdoor leert het makkelijker, en heb je minder schade met harde landingen/crashes.
Denk erom dat het model helaas van je afgaat. D.w.z. hij wordt lelijker, beschadigingen, krassen enz. Gelukkig zie je dit mindergoed in de lucht. Het zwaartepunt licht, zoals ook in de beschrijving staat aangegeven, achteraan de BOVENSTE vleugel. Om dit te kontroleren, pak hem dan niet aan de bovenste vleugel op, want al het gewicht hangt hieronder, en lijkt ie al heel snel horizontaal te hangen. probeer hem te balanceren onder het toestel, t.h.v. het aangegeven zwaartepunt, dit is veel betrouwbaarder (tip van Theo van dit forum).

Zelf heb ik veel ervaring met de robbe bucker jungmeister (vlieg nu de vierde inmiddels). Dit is een soortgelijk model, waarvan ik heftig fan ben. Ik ga ervan uit dat er ieder seizoen ééntje sneuvelt, hij wordt lelijker. Deze wordt dan omgebouwt met een beest van een motor, en rolroertjes, echt heeeel leuk vliegen.
De nieuwe die dan komt wordt vervolgens heeel licht gebouwd, op bovenstaande manier. Tevens gebruik ik hiervoor een zelfbouw buitenloper (35 gram) als motor, en 2000 milli's lipo akku. Het landingsgestel word van koostof gemaakt, en de props snij ik dan uit een plaat balsa (wegen dan 1,5 gram i.p.v. ca. 10 gram voor een apc). Het modelletje komt dan beneden de 250 gram uit geheel vliegklaar (opgave robbe is 330 gram), zelfs met piloot, en mooie spatbordjes over de wieltjes (het is tenslotte een semischaal modelletje). :wink: Met dit gewicht vliegt ie stapvoets (wel stuurt ie dan iets lastiger) en vliegt ie toch zeker een uur zonder landing., en niet alleen spaarzaam, maar ook hier en daar een eenvoudig figuurtje.

Voor vragen of eventuele tips tijdens het bouwen wil ik je graag proberen te helpen...

ps. misschien is het beter dat dit draadje onder de parkflyer/indoor valt.

Succes en groetjes Aldert

afb18050.jpg

En dit is dan Aaalie in actie op het Philips veld in winschoten met zijn Bucker.

afb18051.jpg

En hierbij mijn Stearman na wat schade en zoals Aaalie al zei toen moest ik het nog leren!!!!!

Ik vond het een een hele leuke vliegtuig (vond omdat hij al lang niet meer onder ons is HaHa) om te vliegen, en met de lipo's van tegenwoordig kun je hem niet alleen lichter maken wat een lagere vleugelbelasting geeft en je kan ook nog eens langer vliegen.
Verder gewoon de bouwaanleiding aanhouden wat het zwaarte punt betreft dan komt het wel goed.

Back