PT 19 Elektrisch avontuur!

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door HansH, 15 mei 2018.

  1. HansH

    HansH PH-SAM

    Lid geworden:
    23 jun 2016
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern, Duitsland
    Afgelopen Zondag was het slecht weer en ik was in de hobbyruimte aan het rondkijken voor een mini projectje. Ik zag mijn oude Hangar 9 Pt19 hangen en dacht: he, die kan ik wel even ombouwen naar elektrisch, heb toch alle spullen liggen. Maandagochtend was hij klaar en vandaag super vliegweer.
    IMG_0509.JPG
    Hij vloog niet super maar goed genoeg (was altijd al een hobbeldebobbel kistje door de korte romp) en vermogen genoeg.Als verstokte verbrandingsvlieger was ik eigelijk een beetje verrast hoe goed het ging. Setup: Himax 3522-700, Robbe Roxxy 30A regelaar, e-flite timer, 4S 3200maH Turnigy, 11x5" graupner e prop, trok 20A). Bij de tweede vlucht kwam hij vanuit hoge positie naar binnen vallen, rennen voor lijntrek maar niet snel genoeg, uit reflex met linkerhand ruk aan de lijnen gegeven, wat wel de kist redde maar mij een diepe snee en 4 hechtingen in mijn pink opleverde, geen goed idee dus... De Pt19 kwam hard op zijn wieltjes terecht waardoor het landingsgestel naar achter verboog en de prop de grond raakte, doorstarten was onmogelijk, steeds op de neus en de motor bleef maar lopen timer/regelaar schakelden dus niet uit! Het begon al te roken dus handle weggegooid en sprintje naar de kist en accu los gemaakt! Mijn pink bloedde hevig,snel naar de auto voor verbanddoos en verbonden. terug naar de PT en die stond heftig te roken, bleek de Lipo te zijn, zo zag hij eruit: IMG_0516.JPG
    Niet best he! De boel opgeruimd en naar de eerste hulp. Weer thuis eens goed gekeken naar de PT19, de regelaar zag ik niks aan net als de timer, motor leek ook goed,de prop eens goed geïnspecteerd, geen beschadigingen, klaar voor het volgende experiment: accu aangesloten, en zowaar begon de regelaar te piepen, de timer gedrukt en ja hoor het hele boeltje begon te draaien, geen RPM verlies alles prima.Kan dus weer in een volgende kist gebouwd worden.Schade uiteindelijk de PT19, accupack en helaas een kink in de lijnen en natuurlijk mijn pink maar die geneest gratis!
    . IMG_0522.JPG
    Lessen geleerd: grijp nooit met blote handen naar de lijnen,was een stomme reflex actie!, gebruik timers met automatische cut-off bij grondcontact, heb diep respect gekregen voor de energie die in een Lipo zit. Ik denk dat hij bij de harde landing beschadigd is geraakt en sluiting maakte. Positief: Wonderlijk dat alles nog werkt en toch wel interessant dat elektro-gebeuren, denk dat ik maar snel even een Teosawki elektrisch maak, heb de mallen toch al nu nog een regenachtige Zondag maar die komen vast wel........
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2018
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dit is dus een voorbeeld waarom een propstrike afslag een noodzaak is bij een electro controller.
    Ik ging vorig jaar bij de LB dag ondersteboven tegen het dek aan ( kielvlak plus deel romprug weg), maar de motor stopte onmiddelijk.
    Met de resterende snelheid met een halve loop voorover rechtop gebracht en na nog even aanduiken zachtjes neergezet.
    Ik had maar schade aan 1 propblad, bij die andere was de power er al af....
    Mijn Renecle timer is zijn gewicht in koper waard....:D
    Er komt alleen nog maar dat of iets nog beters in mijn kisten.
    Zeker geen e flite.

    En dat van die lijnen en een vinger, dat had ik al voor je uitgetest.
    Amerongen, begin jaren 80.
    Henk heeft 'm toen voor me geland, want ik had mijn rechterhand nodig om de lekkage links te stoppen.
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2018
  3. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Die voetballers, met hun gezeur van bloed aan de paal, die zwammen maar wat.... Dat blijkt! Goed gedaan, Hans!
     

Deel Deze Pagina