Puls stroompje opvangen om led even te laten knipperen

Mannen,

Deze uberleek heeft weer eens iets bedacht :-), waarvoor ik duidelijk de kennis ontbeer om dit te bedenken. Ik weet bijna zeker dat hier wel mensen zijn die een oplossing kunnen bedenken voor mij.

Ik stuur via Robbe duoswitches magneet klepjes aan. Default waarde magneetklep is vast, waardoor voerklep op zijn plaats gehouden wordt. De magneetkleppen worden aangestuurd door een Spektrum dx5e (rudderstick) die de magneetjes omhoog trekt. Een puls is genoeg om dit voor elkaar te krijgen en dit is ook al gelukt. Alleen nu zou ik graag een knipperledje even een paar seconden laten branden indien de magneet kleppen hun werk gedaan hebben.

De gemakkelijke manier:
Zet de memory functie van de duoswitch aan, hierdoor blijft de magneetklep ingeschakeld en kan ik deze stroom gebruiken om het ledje te laten branden. Ik heb alleen geen goed gevoel m.b.t. het verbruik van deze actie. De led zal meevallen maar de magneetklep, waar ik geen verdere info van heb dan aansturen met 12V, ken ik geen verbruik van.

*** Probleem is dat wij "karpervissers" zo lang mogelijk met onze accu willen doen aangezien wij soms wel een week bivakeren op plekken waar domweg geen oplaadpunt is voor onze accu's ***

De, voor mij TE, moeilijke manier:
Doe iets waardoor de led even een paar seconden blijft branden na activeren magneet kleppen. En daar komen de electronica guru's van dit board aan bod, aangezien ik volledig overvraagt ben.

Als iemand mij kan vertellen hoe ik het verbruik van de magneetkleppen kan bepalen is dat ook wel handige informatie voor mij om mee verder te worstelen.

Op voorhand Dank!

Groet,

Marc

Je krijgt een enkele puls en je wilt daar een ledje op laten branden voor een korte tijd. Je moet dus iets van een monoflop hebben welke zeer makkelijk rondom een NE555, een 74121 of een 74123 te maken is.

@Roelof,

Hm, ik ga vandaag ff verder op onderzoek met de zaken die jij aanhaalt als leidraad.

@ebzolipa

Soms als ik in Frankrijk aan het vissen ben staat de auto wel eens een paar km verder op. Aangezien ik 12V 10Ah accu's heb zou ik de auto al stationair moeten laten draaien om lekker op te kunnen laden en niet met een weigerachtige auto te komen staan. Geen fijn gevoel in de middle of the F***** nowhere je auto onbeheert achter te laten.

Ik sleep overigens een stuk of 6 accu's mee tijdens zo'n trip, maar door de huidige ombouw van mijn voerboot is het verbruik ook aardig aan het oplopen ben ik bang.

Kun je niet een dikke condensator gebruiken? Die wordt dan snel opgeladen, en kan dan verder het ledje van stroom voorzien.

Beste,
Je kan het ledje gewoon(wel een geschikte weerstand plaatsen want ledjes werken niet op 6v of 12v....dan zijn ze stuk) parallel over je magneetjes zetten....dan ligt deze op wanneer je de elektromagneet aanstuurt.
Ps:formule om de Weerstand uit te rekenen is: (U:Batspanning-Uled):voltage dat de led nodig heeft):0.02amp(leds werken op 20mA.
Wel rekening houden dat je wat reserve overhoud en dat je rekening houd de een volgeladen 12v accu 12.8v en meer kan hebben.
Mvg Peter

Dat is het ook wel en de leeftijd van de posts zijn niet in één blik te zien. Ware eigenlijk wel handig als topics van een jaar oud en ouder er iets anders uit zouden zien?:weetnie:

Ik heb het vaak als ik iets aan het zoeken ben op het forum en dan iets interessants tegenkom. Dan iets vraag en pas even later zie dat het jaren oud is. Mooi dat die informatie bewaard en vindbaar blijft! En ik moet beter op de data letten maar toch, als het eenvoudiger op te merken zou zijn kan dat een hulp zijn.

In lijn hiermee trouwens: hoe weet je welk voltage een LED nodig heeft? Ik heb bakken vol ledjes uit apparatuur, nieuw per veel in een zakje en zo. En het werkt meestal met 1Kohm op 12V maar ik zou het liever eigenlijk willen meten op de een of andere non-destructieve manier.

voor zover ik begrijp moet je daar steeds die waarde invullen voor wat de LED kan hebben en die weet ik niet. Maar ik zal wat verder spitten tussen de (veelal 404 links helaas) en kijken wat ik over het hoofd zie.

wel vuistregels gevonden maar geen trucje om een led 'door te meten' en het zo precies te weten te komen.

Laatst bewerkt:
Beste,
De meeste ledjes die ik gebruik werken tussen de 2.2v a 3.5 volt....ik gebruik een weerstand van 580Ohm voor die van 2.2v en voor die van 3.5v een weerstandje van 470 Ohm....op een accu van 12V...als je deze weerstand verhoogt gaat het ledje ook werken ....maar gaat vb. minder hard oplichten,ledjes ....welke kleuren hebben jou ledjes,en welke diameter hebben ze?
Mvg peter
Ps: er bestaan ook ledjes die wanneer je deze aanzet vanzelf beginnen pinken

Laatst bewerkt:
Standaard rood/groen/geel/oranje LEDS'zijn 2.2v-20mA
Blauwe en witte zijn 3.1 tot 3.6v bij 20mA maar er zijn ook exemplaren met 30mA specs en de heldere zelfs met 50mA specs.

Inderdaat Roelof,
heb zelf al witte leds gehad van 10mm met 80mA....ik houd mijn leds steeds goed van elkaar gescheiden en label steeds de zakjes/doosjes om fouten te vermijden.
Mvg Peter

in bulk heb ik 5 en 3mm en 3mm duo. verder heb ik een lading vierkante (groen en rood) uit oude VHS (!) recorders. Nog een paar stukken LED strip, die zijn makkelijk.

En dan heb ik nog een rijtje SMD ledjes waarvan ik de kleur pas kan zien als ik ze (goed) aansluit (anders maar van korte duur :) )

Back