Pulse lader voor LiPo goed of slecht?

• Topicstarter Topicstarter StyleXerk
  • Startdatum Startdatum
S

StyleXerk

Guest
Hallo,

ik hoor tegenstrijdige berichten over een pulse lader voor LiPo batterijen.
- Zou de levensduur van je batterijen verkorten
- Sommigen zeggen van niet
- Laadt je batterijen in 0.5 uur (voor LiPo's die 2C aankunnen)
- Sommigen zeggen dat het 1 uur duurt.

zijn er mensen die hier ervaring mee hebben vooraleer ik €200 uitgeef?

Ik ben er blijkbaar iets te lang uit ge weest maar had nog nooit van een pulslader voor lipo's gehoord. Als je Lipo's hebt die met 2C geladen kunnen worden zijn ze zonder pulslader ook met 0.5 uur vol...

Als je dan nog twijfelt over de levensduur, wat is dan nog je winst tov een normale lipo lader die veel goedkoper is?

De meeste accu's vinden het laden met pulsen fijner dan met een continu stroom. Dat komt omdat de chemie dan eventjes de tijd krijgt zijn werk te doen. De pulserende stroom kan ook wat hoger zijn dan een continu stroom zou mogen zijn. Hierdoor zal de laadtijd niet zo veel langer worden maar toch wordt hij wel wat langer.
Of dit nu ook voor LiPo's geldt durf ik niet met zekerheid te zeggen. Één ding is zeker je moet er voor zorgen dat de celspanning NOOIT boven de maximale spanning uit komt. Dus nooit hoger dan 4,25V. Om een hele hoge laadstroom te laten lopen moet de spanning van de lader hoger zijn anders kan er geen stroom lopen. Het nadeel is dat de celspanning dan ook hoger op kan lopen. Met andere woorden weest zeer voorzichtig met het opschroeven van de laadstroom van LiPo's!
Overigens is het opschroeven van de laadstroom weinig effectief. De tijdwinst is veel kleiner dan vele denken. Als je gaat laden met 1C duurt het zo ongeveer 1,5 uur voordat een LiPo cel helemaal geladen is. Als je dan gaat laden met 2C zou je denken dat de laadtijd ook zal halveren, maar dat is niet zo! De laadtijd zal misschien zo'n 20 minuten korter worden maar het is zelfs mogelijk dat je dat niet eens haalt.
Kijk maar eens naar de tekening hieronder. De laadtijd tot 80% wordt wel zo ongeveer gehalveerd. Als je de accu helemaal vol wilt krijgen zal je toch weer geduld moeten hebben en kom je uiteindelijk niet zo gek veel korter uit.

Laadgrafiek%20LiPo.JPG

Wel ik kan me voorstellen dat de esky lader dat doet, heli en alles erbij kosten minder dan je doorsnee lipo pulse lader :)

Ik heb Graupner cellen die je op 2C mag laden en die laad ik in iets meer dan 1 uur, dus zoals je ons wist te vertellen Ernst (dank voor je degelijke uitleg trouwens)

Alleszins ik heb de vraag doorgestuurd naar Tarabat (batterijfabrikant) en zij antwoordden het volgende:

Beste,

Hartelijk dank voor uw email van heden en wij delen wij U hierbij graag het volgende mede :

Inderdaad pulserend laden is sneller, ongeveer 1uur met 1C.
Puls laden is niet slechter voor lipos, het is wel nodig een voldoende krachtige
Balancer te gebruiken ( niet zo en ding van graupner of robbe dit heeft onvoldoende vermogen)vb onze LB-4 heeft 3A vermogen.

Indien U nog vragen heeft aarzel dan niet ons te kontakteren.

Mvg,

Tara Antwerpen

Dus dat bevestigd de geruchten, als je op 1C laden op 1 uur uitkomt win je ongeveer 33% van de laadtijd ivm het 'klassiek' laden volgens de curve die Ernst aangaf. Het moet inderdaad iets met de chemie te maken hebben, want met pulsen of niet, als je de integraal berekent zou je op dezelfde oppervlakte moeten uitkomen niet?
Tot daar deze technische bedenking

Ook bevestigt dit antwoord dat het gebruik van een balancer aan te bevelen is :) Tijdens laden mag de spanning op de afzonderlijke cellen in een pakket absoluut niet te hoog komen, bij pulsladen met hogere stromen is dat gevaar nog meer aanwezig dan bij normaal laden :!:

Inderdaad de conclusie is dus:
- Pulsladen gaat sneller
- Pulsladen moet met een balancer of je riskeert je LiPol

Ik denk dat ik er eens één ga kopen en ik breng dan wel verslag uit!
(Zal wel in april zijn, want ik ga naar de beurs in Dortmund om daar vanalles aan te schaffen)

Back