Haha, je bent geen spat veranderd Henri....
Toch is het allemaal kort door de bocht hoor.....
Toen ik begon met helivliegen had ik een handzender (en vloog ik daarmee al heel aardig vleugeltjes, dus sturen met een handzender kon en kan ik wel....), maar toch kon ik zonder pult weinig beginnen met een heli.
Is mijn motoriek slecht? ik denk het niet, speel tenslotte ook gitaar en kan vrij aardig met boutjes en moertjes M2 of kleiner overweg, en kan zowel links als rechtshandig sleutelen.
Voor een beginner stuurt een pult makkelijker, dat wijst ook de praktijk van de helischool uit. Kan ik niks aan veranderen, is gewoon een getalsmatige waarheidheid. ongeveer 90 % van de mensen kiest
als ze de keus hebben en beide kunnen proberen!!! voor een pult. Dat het meerendeel van de huidige helivliegers toch voor een handzender kiest, komt grotendeels vanwege het ontzettend scheefgetrokken verschil in aanbod van pult,- en handzenders, waarbij pultzenders hoofdzakelijk in het duurdere segment vallen (wat ook weer zijn reden zou kunnen hebben). Gevolg is dat mensen sneller een handzender gaan kopen. "Iedereen vliegt er immers mee?". Men neemt dus al een keus voordat men daadwerkelijk gevlogen heeft, en houd daar aan vast, "want het zal toch ook wel goed zijn". Logisch, als 80% van het aanbod handzender is, en de 20% die dat niet is, twee keer zo duur is. Ook bij ons gebeurt dat, bijna iedereen heeft een handzender, echter de meesten zetten er toch lange sticks op en maken zelf een pult, maar een enkeling met 3D aspiraties gaat met de duimen vliegen.
Netjes leren schrijven gaat ook makkelijker achter een stabiel bureau dan op een slingerend schip, maar als je eenmaal netjes kan schrijven, lukt het in beide situaties (is toevallig iets wat ik in de praktijk ken

)
Maar als er in een bepaalde omgeving op een bepaalde manier gestuurd word, neem je dat ook vlot over, ongeacht of dat beter of slechter is. Dat zegt niks over of men in Amerika meer of minder nauwkeurig stuurt, maar mogelijk, als je een heel nauwkeurig gemiddelde neemt van de benodigde leertijd, zie je een klein maar significant verschil. Ik weet het niet, want ook op dat vlak is de variatie nu eenmaal groot. Ik zie mensen binnen een half uur vliegtijd zelfstandig hooveren, ik zie ook mensen er tien uur over doen.
Ik weet het niet.... vlieg je zelf heli? zo niet, probeer het dan eerst eens met beide varianten, en geef dan nog eens een oordeel....
Ik heb het wel geprobeerd, en ik kan met een handzender heli vliegen, maar het gaat niet geweldig, en het vliegt gewoon minder ontspannen. Ik krijg de precisie er wel in, maar dan moet ik krampachtig vliegen en dat vind ik nu eenmaal niks..... Vind ik dan tenminste.
Groet, Bert