Pult of handzender

Hoi,

Ik vroeg mij af wat de meeste heli piloten gebruikten:pult of handzender?

Ik ben nu ongeveer 1 jaar bezig,en vlieg geregeld met een pultzender (t12fg).
Maar met een handzender lukt het mij ook prima,nu is het volgens mij beter om met 1 mogelijkheid door te leren.

Ene kant vind ik de pult fijn:rustig beheerst en precies,ander kant met handzender:sneller,iets makkelijkere bochten(naar mijn idee)....

Dus ben eigelijk benieuwd waar de meeste heli piloten mee rond tokkelen....

Gr Tony

Ik vlieg met de handzender

Voordeel is dat je wat preciezer bent rond het midden
Maar puntje bij paaltje gaat het erom wat je zelf het lekkerste vind vliegen

Hoe groter de heli, hoe preciezer je wilt kunnen sturen rond het midden, en ook hoe minder belangrijk het is dat je heel vlug van vol links naar vol rechts of vol nick voorover naar vol nick achterover kunt komen; de heli is toch niet zo agiel als een 450....

Voor grote heli's zou ik bijna onvoorwaardelijk willen aanraden pultzender te gebruiken.
Maar wat Student al zegt, uiteindelijk komt het er op neer wat je zelf het lekkerst vind vliegen.

Ik denk dat je tegenwoordig verreweg de meeste helivliegers met een handzender zult zien vliegen. Dat heeft niks te maken met dat het beter is, maar naar mijn idee puur omdat 3D de mode is, en ook al kun je (of wil je) geen 3D vliegen, de hoofdmoot aan heli-zenders is nu eenmaal een handzender omdat dat voor 3D makkelijker is....

Ikzelf vlieg pult, en hoewel ik met een niet al te moeilijke heli wel met een handzender kan vliegen vind ik het zéér onprettig sturen, en heb totaal geen gevoel wat ik doe. Dat ligt puur aan wat ik gewend ben voor het helivliegen, want vleugels heb ik altijd met handzenders gevlogen, en gek genoeg vind ik dan een pult zelfs minder prettig (al is dat verschil niet zo groot als heli vliegen met pult,- of handzender) ofwel, ik kan wel met een handzender overweg, maar ik kan er niet (goed) mee helivliegen.

Groet, Bert

PS: Tony, je zei laatst dat je nog wat wilde vragen, dan moet je dat vanavond doen, want morgen moet ik weer het land uit voor een week of wat....

Laatst bewerkt:
Bert,

Klopt,ik wilde nog wat weten ivm de expo van de staart waar jij het over had.
Alleen ben ik helaas niet in de gelegenheid om te bellen,mag het ook als je terug bent?

Anders laat mij even weten als je weer in het land bent,veel plezier in het buitenland!
Ojaa,nog bedankt voor je wederom heldere antwoord,

Vliegtuig vloog en vlieg ik nog steeds met een handzender, nu een futaba FF7. Dat vind ik in een pult helemaal niks. Ga ik met de heli vliegen dan zit diezelfde zender wel in een pult. Kan ik naar mijn idee mede door de dan langere sticks veel nauwkeuriger sturen. Bevalt prima.

Maar ja ieder zo zn voorkeur! :)

Laatst bewerkt:
Puur persoonlijke voorkeur denk ik.
Nadeel van een pult vind ik dat hij constant in de weg zit, minder vrijheid van bewegen als je de heli hanteert.
Voordeel is uiteraard dat je het gewicht en beweging uit de zender haalt, evt. wat precieser met je sticks zou kunnen werken.
Maar ik heb ook mensen gezien die met een handzender zonder strap en de duimen super precies kunnen sturen....vorig jaar werd er iemand 3DMaster op die manier :mrgreen:
Ik vlieg zelf met een DX7 (handzender) en strap (nekbandje), en een extra zelfgemaakt bandje om de kanteling van de zender eruit te halen.

Nadeel van een pult vind ik dat hij constant in de weg zit, minder vrijheid van bewegen als je de heli hanteert.

HHaha, Eric, je moet ook met die heli VLIEGEN.... niet rondzeulen....;););)

(geintje)

Groet, Bert

Het is een persoonlijk iets. Een pult stuurt niet nauwkeuriger dan een handzender of vice versa. Dit baseer ik op het feit dat je in alle discipline's 'toppers' ziet met beide zendertypes, mooi voorbeeld daarvan bij vliegtuigen is Derk vd. Vecht die zowel indoor als buiten alle NL 'preciesiekunstvlucht' wedstrijden wint, met een handzender.

Een pult is ook een europees iets, in de VS zie je veel minder mensen met een pult vliegen.

Het is een persoonlijk iets. Een pult stuurt niet nauwkeuriger dan een handzender of vice versa. Dit baseer ik op het feit dat je in alle discipline's 'toppers' ziet met beide zendertypes, mooi voorbeeld daarvan bij vliegtuigen is Derk vd. Vecht die zowel indoor als buiten alle NL 'preciesiekunstvlucht' wedstrijden wint, met een handzender.

Een pult is ook een europees iets, in de VS zie je veel minder mensen met een pult vliegen.

Dat is een conclusie die nergens op slaat.
Er zijn ALTIJD mensen die goede prestaties kunnen leveren op een manier die niet zou moeten kunnen. Een aantal van de beste gitaristen ter wereld (Jimi Hendix, Eric Clapton) hadden een techniek om te huilen en die je op geen enkele muziekschool leert, een aantal van de snelste motorcoureurs reden met motoren waar geen enkel ander mens fatsoenlijk de baan mee rond kon komen. Iedereen weet dat driften op een racecircuit snelheid kost, toch reden zowel Kevin Schwantz als jaren later Gary McCoy daar iedereen mee zoek....
Zomaar een paar voorbeelden van zowel eigen aangeleerde technieken als technische hulpmiddelen....

De pult op zich, stuurt niet nauwkeuriger, want de pult stuurt niet. Een pult maakt het de meeste normale mensen mogelijk, zelf nauwkeuriger te sturen, alleen al omdat er meestal langere sticks gebruikt worden.
Ik vlieg met een pult: Dat wil echter absoluut niet zeggen dat er niet iemand rondloopt die beter kan sturen dan ik, en met een handzender ook nog. Het houd alleen maar in, dat die specifieke persoon over een fijnere motoriek beschikt als ik. Meer niet.
Het hangt er ook vanaf wat je doet. Wil je 5 minuten lang een absoluut "rocksteady hoover" vasthouden, dan is de kans groot dat je dat met een handzender gewoon niet volhoud. Wie het niet gelooft, probeert het maar. Je duimen gaan verkrampen. Wil je 3D vliegen met een pult en lange sticks, hou je daarentegen bijna een tenniselleboog over aan de lange afstanden die je sticks af moeten leggen....
Verder is het een kwestie van wat je gewend bent en prettig vind.

Daarom is die hele discussie van wat je nou zou moeten gaan gebruiken eigenlijk vrij nutteloos. Helemaal als je een handzender of pultzender gebruikt omdat jouw grote voorbeeld dat ook doet. Je moet gewoon beide eens proberen, en kijken wat het beste bevalt.
Dat gezegd hebbende, raad ik toch mensen eigenlijk altijd een pult aan, omdat de handen dan ontspannener liggen, en het bij het leren dus van voordeel is. Van een kwartiertje lessen kunnen sommige mensen best stevig kramp in hun vingers krijgen..... Maar als iemand met een handzender wil lessen, zal ik dat absoluut niet afraden of tegenhouden. Het is gewoon een keuze, meer niet.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Die kramp zal ook een beetje gewenning zijn, gok ik zo...

Ik weet mijn eerste rijles nog, en al kon ik al rijden, ik had de dag erop toch spierpijn
Tegenwoordig rij ik best regelmatig, en eigenlijk heb ik daar tegenwoordig geen last meer van

Persoonlijk heb ik niet zo'n probleem als ik met mijn handzender een stevige tijd moet hooveren.
Maar iedereen is anders, en zeker in het begin kan ik me voorstellen dat de duimen verkrampen

Van allebei zijn rijn voor en nadelen op te noemen, en van al die dingen zal dan iemand zijn die er geen last van heeft.
Dus eigenlijk wordt je er gewoon niet wijzer van om het aan anderen te vragen, je moet het gewoon zelf ondervinden.

Persoonlijk vind ik het irritant om dat ding aan mn nek te hebben
En als de tank weer eens leeg is, hangt ie in de weg
Maar ja, een collega vlieger heeft daar weer totaal geen last van...

Dat is een conclusie die nergens op slaat.

Ik denk daar anders over.

De pult op zich, stuurt niet nauwkeuriger, want de pult stuurt niet. Een pult maakt het de meeste normale mensen mogelijk, zelf nauwkeuriger te sturen, alleen al omdat er meestal langere sticks gebruikt worden.

Geen van beide is waar. Het is gewoon een voorkeur. Nogmaals, in de VS wordt er veel minder tot niet met een pult gevlogen, vliegen mensen daar (gemiddeld!) veel onnauwkeuriger?

Ik vlieg met een pult: Dat wil echter absoluut niet zeggen dat er niet iemand rondloopt die beter kan sturen dan ik, en met een handzender ook nog. Het houd alleen maar in, dat die specifieke persoon over een fijnere motoriek beschikt als ik. Meer niet.

Jawel. Het bewijst ook dat dus niet de zender (pult/hand) de bottleneck is, maar jouw motoriek. Zoals ik al zei, het is een persoonlijk iets.

Verder is het een kwestie van wat je gewend bent en prettig vind.

Dat is de hele kwestie. Meer dan dat is er gewoon niet.

Daarom is die hele discussie van wat je nou zou moeten gaan gebruiken eigenlijk vrij nutteloos. Helemaal als je een handzender of pultzender gebruikt omdat jouw grote voorbeeld dat ook doet. Je moet gewoon beide eens proberen, en kijken wat het beste bevalt.

En daar zijn we het dus helemaal over eens!

Haha, je bent geen spat veranderd Henri....;)

Toch is het allemaal kort door de bocht hoor.....

Toen ik begon met helivliegen had ik een handzender (en vloog ik daarmee al heel aardig vleugeltjes, dus sturen met een handzender kon en kan ik wel....), maar toch kon ik zonder pult weinig beginnen met een heli.
Is mijn motoriek slecht? ik denk het niet, speel tenslotte ook gitaar en kan vrij aardig met boutjes en moertjes M2 of kleiner overweg, en kan zowel links als rechtshandig sleutelen.

Voor een beginner stuurt een pult makkelijker, dat wijst ook de praktijk van de helischool uit. Kan ik niks aan veranderen, is gewoon een getalsmatige waarheidheid. ongeveer 90 % van de mensen kiest als ze de keus hebben en beide kunnen proberen!!! voor een pult. Dat het meerendeel van de huidige helivliegers toch voor een handzender kiest, komt grotendeels vanwege het ontzettend scheefgetrokken verschil in aanbod van pult,- en handzenders, waarbij pultzenders hoofdzakelijk in het duurdere segment vallen (wat ook weer zijn reden zou kunnen hebben). Gevolg is dat mensen sneller een handzender gaan kopen. "Iedereen vliegt er immers mee?". Men neemt dus al een keus voordat men daadwerkelijk gevlogen heeft, en houd daar aan vast, "want het zal toch ook wel goed zijn". Logisch, als 80% van het aanbod handzender is, en de 20% die dat niet is, twee keer zo duur is. Ook bij ons gebeurt dat, bijna iedereen heeft een handzender, echter de meesten zetten er toch lange sticks op en maken zelf een pult, maar een enkeling met 3D aspiraties gaat met de duimen vliegen.

Netjes leren schrijven gaat ook makkelijker achter een stabiel bureau dan op een slingerend schip, maar als je eenmaal netjes kan schrijven, lukt het in beide situaties (is toevallig iets wat ik in de praktijk ken :p )
Maar als er in een bepaalde omgeving op een bepaalde manier gestuurd word, neem je dat ook vlot over, ongeacht of dat beter of slechter is. Dat zegt niks over of men in Amerika meer of minder nauwkeurig stuurt, maar mogelijk, als je een heel nauwkeurig gemiddelde neemt van de benodigde leertijd, zie je een klein maar significant verschil. Ik weet het niet, want ook op dat vlak is de variatie nu eenmaal groot. Ik zie mensen binnen een half uur vliegtijd zelfstandig hooveren, ik zie ook mensen er tien uur over doen.

Ik weet het niet.... vlieg je zelf heli? zo niet, probeer het dan eerst eens met beide varianten, en geef dan nog eens een oordeel....

Ik heb het wel geprobeerd, en ik kan met een handzender heli vliegen, maar het gaat niet geweldig, en het vliegt gewoon minder ontspannen. Ik krijg de precisie er wel in, maar dan moet ik krampachtig vliegen en dat vind ik nu eenmaal niks..... Vind ik dan tenminste.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Nou Bedankt voor jullie mening,

Ik ga het gewoon allebei proberen,eerst een aantal vluchtjes met pult en dan zonder.
Probeer er zo achter te komen wat ik het fijnst vind,

@Brutus: impliciet zeg je gewoon hetzelfde als ik.

Dát er mensen zijn die met beide zendertypes heel nauwkeurig kunnen sturen, bewijst dat één zendertype niet nauwkeuriger werkt dan het andere, en dat het dus een persoonlijk iets is.

Dat zeg jij zelf in feite ook met je hele betoog over auto's waar één goed in rijdt en de ander niet, etc.

Ik vlieg zelf sowieso met pult, omdat ik dat prettiger vind en omdat dat voor mij beter werkt.

Je negeert mijn hele argument mbt. het feit dat een pult een europees iets is; én je vergeet ook dat je bv. bij een handzender ook een nekstrap kunt gebruiken.

@Brutus: impliciet zeg je gewoon hetzelfde als ik.

Dát er mensen zijn die met beide zendertypes heel nauwkeurig kunnen sturen, bewijst dat één zendertype niet nauwkeuriger werkt dan het andere, en dat het dus een persoonlijk iets is.

Dat zeg jij zelf in feite ook met je hele betoog over auto's waar één goed in rijdt en de ander niet, etc.

Ik vlieg zelf sowieso met pult, omdat ik dat prettiger vind en omdat dat voor mij beter werkt.

Je negeert mijn hele argument mbt. het feit dat een pult een europees iets is; én je vergeet ook dat je bv. bij een handzender ook een nekstrap kunt gebruiken.

Haha, ne hoor, negeer ik niet, je leest er alleen maar overheen:

"Maar als er in een bepaalde omgeving op een bepaalde manier gestuurd word, neem je dat ook vlot over, ongeacht of dat beter of slechter is. Dat zegt niks over of men in Amerika meer of minder nauwkeurig stuurt, maar mogelijk, als je een heel nauwkeurig gemiddelde neemt van de benodigde leertijd, zie je een klein maar significant verschil"

Een nekstrap is geen vergelijk met pult: je stuurt nog steeds met je duimen, en de zender hangt maar aan één punt, waar een pult aan twee of meer punten opgehangen is en dus "gestabiliseerd" hangt....

Het is makkelijker netjes te schrijven achter een bureau in een gebouw, dan achter een bureau wat op een slingerend en trillend motorschip staat. Daarom kun je in het laatste geval nog wel netjes schrijven....
(en dat laatste is voor mij wekelijkse praktijk. Aan boord heb ik na 5 minuten schrijven kramp, thuis niet).

Als je alle persoonlijke invloeden zoals motorische vaardigheid, al dan niet gewend zijn of voorkeur weglaat, stuurt een pult nauwkeuriger omdat je hand stabiel o een platform ligt, de zender stabiel op een platform ligt en d stick (meestal) langer is.

Of het verschil groot is, dát is een ander verhaal. Maar neem tien willekeurige mensen die geen RC ervaring hebben, laat ze met beurtelings een pult en een handzender een soort van nauwkeurigheidsopdracht doen (hoeft niet met modelbouw van doen te hebben, je kunt ze ook een knikker op een gootje wat door een servo bewogen word, laten heen en weer rollen) en ik geef je op een briefje, dat een pult-achtige opstelling betere resultaten geeft. Om je een voorbeeld uit de industriële praktijk te geven: Tegenwoordig worden grote hijskranen ook vaak op afstand bediend. Dit gebeurt UITSLUITEND via pult-achtige remotes. Grote lompe en zware bakken met een of twee joysticks erop. Voor de bediening maakt het feitelijk geen zak uit of het hand of pult "zenders" zouden zijn, en een simpel handheld dingetje zou stukken goedkoper zijn, maar in deze toepassing moet op de centimeter gemanouvreerd wordn met grote dure en zware apparaten, en dan kiest men voor nauwkeurigheid.....

Groet, Bert

Geweldig dit, Is een vliegtuig nou beter als een helicopter?

Het is 1 groot meningsding. de een vind een handzender lekkerder, de ander een pult.
Tevens kan je ook een handzender prima met duim+wijsvinger vliegen. hoef niet per se duimen te zijn, Sterker nog, Kyle Dahl, 1 van de beste 3d helipiloten vliegt zn swash met een Pinch grip(duim+wijsvinger) en zijn collective+rudder met zijn duim...

Back