Puma Hoogdekker - afbouwverslag

Dag forumbezoekers,

Hier een bouwdraadje van iets nostalgisch. Een Puma hoogdekker die ik van iemand heb overgenomen. Deze persoon had in de winterdagen even niets te doen en dacht: Laat ik even een Puma bouwen.

Daarna verdween de Puma op zolder tot de bouwer en ik elkaar tegenkwamen en de Puma aan mij werd overgedaan.

full

Dit is hem dan: Gestoken in Hollandse driekleur en even voorzien van een OS 40 LA om hem in balans te brengen.

De kist is helemaal leeg. Geen servo's (zelfs geen servoplankje), geen tank, no-nothing.

Naar aanleiding van deze aanschaf heb ik bij "Modelbouw algemeen" al een draadje gestart omdat ik ook op zoek ben naar de originele tekening en dat lijkt redelijk te lukken, want er zijn nog steeds heel erg veel modelbouwers die enthousiast worden van een "Puma".

Wel nu: Hier gaan we dan maar het afbouwdraadje starten en kijken of al die enthousiastelingen mij kunnen bijstaan in het afbouwen van dit klassieke raspaardje.

Ik zal proberen met grote regelmatigheid enige vorderingen laten zien (maar belooft niet iedereen dat op dit forum?) want ik ben er nogal wat mee van plan.

Groetjes en sta me bij !

Gerrit.

Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk zo had ik de neuspoot gemonteerd op mijn modified Big Stik 40.
Motormount is een Dave Brown via Tower Hobbies in de USA besteld.
4x silentblocks voor M4 draad. Diameter 15 mm.
Met een later gemonteerde Hatori #400 is de setup halfgas muisstil te krijgen. De constructie neemt een hoop resonantie weg. Voorpootje loopt er mooi tussenlangs. Het montageplaatje is gezaagd uit 3 mm epoxyplaat. Heb het later ook op m'n Calmato toegepast.
En ook die aangenaam stil gekregen. Alleen bij volgas een beschaafde snerp (en een berg vermogen)

full

Huibert en Roaldo bedankt!

HB Busking: dat ziet er heel netje uit! Twee vraagjes: Ik heb vaker gelezen over Hatori dempers en kan die op internet in amerika wel vinden. Wie levert deze dempers in Nederland?
Vraag 2: die silentblocks, wie levert die?

Nou, daar gaat ie dan.

Voordat ik van start ga, eerst maar eens nadenken over de motor. Origineel zou de Puma bedoeld zijn voor een .40 motortje (6,5ccm). Nou heb ik nog zo'n motortje (blauwe OS 40LA), maar eigenlijk wil ik wel wat meer pit, dus ik heb besloten om er een OS 55AX op te zetten.

full

OS 55AX

Probleem is dat deze aanzienlijk zwaarder is (519 gram in totaal inclusief demper) dan de OS40LA en ik ook niet veel wil schuiven met de accu en dergelijke. Oplossing: neus inkorten. Volgens mijn oude natuurkundelessen was het kracht x arm = macht x machtarm en op deze manier reken ik snel uit dat het nieuwe motortje zo'n 4 cm naar achteren moet.

full

full

wie zijn neus schendt .....

Niet getreurd, als het mis gaat, kun je altijd een nieuwe bouwen. Langs de hele voorrand 4 cm naar achteren een lijn gezet zodat de twee hoeken (motordomp en die andere) gehandhaafd blijven. Dan is het verder kinderlijk eenvoudig om er een stuk af te zagen.
Met behulp van "Microsoft Office Word" (echt waar!) een nieuw motorschot getekend en net zo lang aangepast tot het papieren motorschot perfect past. Het geprinte motorschotje op een stukje 6mm multiplex geplakt en uitgezaagd. Resultaat: perfect passend motorschotje.

full

full

motorschotje - papier is er al weer afgepeuterd

Met behulp van de tekening van Theo (PH-TVS), Theo bedankt!, wat maten overgenomen voor de motorsteunen en de neuspoot, wat gaten geboord en slagmoeren gemonteerd en voila!

full

motorschot met neuspoot en motorsteunen.

Motorschotje lijm ik er nog niet in, want ik moet nog het één en ander rommelen in de tankruimte en zo heb ik mooi de ruimte. Naast de tank moet er ook nog een kabeltje komen voor de besturing van het neuswiel. Dus: het motorschotje komt later wel.
Doordat het motorschotje naar achteren moet, moet het tankje ook opschuiven. Om het tankje te fixeren in de romp, maak ik een spantje voor de tank en een balkje achter de tank.
Ook hier teken ik weer een spantje in "Word" en pas het net zo lang aan tot ik een perfectpassend spantje heb. Het voordeel van "Word" is dat je in milimeters kunt werken en dat de printer dat loepzuiver uitprint. Je stelt alles samen van rechthoeken, cirkels, elipsen en losse lijntjes. Op die manier kun je gemakkelijk alles maken. Lijkt raar, maar werkt snel en eenvoudig.

full

full

full

full

en zo ziet het schotje er uit dat moet voorkomen dat de tank naar voren schuift. Achter het tankje komt een balkje zodat de tank geen kant meer op kan.

Tot zover.

Groetjes Gerrit

Gerrit... dan moet je even bellen met Hobby-In.
Demper is licht van gewicht, (dunwandig)... verplaatst het zwaartepunt ook iets naar achter.
Geheel omvat een spruitstuk en de demper, een siliconenslang verbindingsstukje met klemmen en nog wat onhandig ophanggarnituur...
De demper heb ik nl aan een gereedschapsklem hangen, die zijn beurt weer met een silentblock aan de romp is geschoefd.
De gereedschapsklem is overtrokken met krimpkous tegen het krassen van de demper. Beziet forumfotobakje 'Calmato' en 'Ugly Stik' :yes:

De demper kan zo makkelijk af worden los genomen en kliedert het niet de auto vol.

Je gaat voortvarend en netjes te werk! Mooi!

Daar is ie al weer.

H.B. bedankt voor je reactie. Ik zal eens vragen bij Dennis. Ik neem aan dat je bedoelt dat de Hatori demper EN de silentblocks door Hobby-in verkocht worden.

en dan weer verder met de Puma.

Het valt me nu al op dat er met fotootjes maken en blogje bijhouden, best veel bouwtijd 'verloren' gaat. En ik ben nog maar net begonnen.

Vandaag het servoplankje.
full

Op de computer, weer in WORD, het servoplankje getekend. Zoals ik al eerder zei: het lijkt een beetje vreemd, maar het werkt eenvoudig en super nauwkeurig. Steeds even aanpassen en opnieuw uitprinten totdat het papieren plankje perfect past. Vervolgens het papiertje met een Pritstift op het triplex plakken en uitzagen. Je hebt vervolgens in één keer een perfect passend onderdeel.

full

Modelletje uit de printer.

full

Papiertje op het triplex plakken. Met een Pritstift.

full

Uitzagen .....

full

En geloof me, het werkt perfect en past precies.

En het zaagje:

full

.... is van het merk Ferm en is te koop bij de Gamma. Ik kocht hem na aftrek van 20% korting voor 'slechts' 71 euro.
Omdat ik nogal een gereedschapgek ben was ik nogal argwanend voor een apparaat van dit "Mickey Mouse" merk, maar ik ben razend enthousiast. De bijgeleverde zaagjes maken een zeer smalle zaagsnede. Gaan lekker vlot door het multiplex, breken niet snel (nog geen één gebroken) en wat ik het belangrijkste vind: Het apparaat is verrassend stil. Ik wil nooit meer zonder.

En tot ziens maar weer.

Groetjes Gerrit

Back