Pures V2 (RES) zwever

Vorig jaar tijdens onze jaarlijkse Gerlitzen trip, vloog onze Duitse vlieg vriend Claus, met een lichtgewicht 2 meter zwever.

In mijn zoektocht naar zo'n licht weer thermiek monster, kwam ik op RC network in Het RES forum deze schoonheid tegen.

Pures V2

Na een poosje heen en weer mailen met een erg aardige OOstenrijker die in Duitsland woont, heb ik de bestelknop ingedrukt en na twee maanden wachten kwam in October het pakketje binnen.

Ik heb bij hem direct een extra staartboom besteld om een tweede rompje met een klein borstelloos motortje te kunnen maken (F5J?)

De kwaliteit van het geleverde is werkelijk prachtig, mooi gefreesd, op de juiste plek sterk multiplex gebruikt, en prachtig balsa hout.
Hij maakt alle carbonbuizen voor de liggers en staartboom zelf, en het ziet er sterk en mooi uit en is zeer licht.

Na 4 maanden in de la, heb ik van de week een aanvang gemaakt.

Helaas heb ik door een foutje met opslaan de foto's van de onaangeroerde kit gedeleted :rolleyes:.

De tekeningen worden aangeleverd op A3 formaat, die moeten aan elkaar geplakt worden.

Hierna alle ribben en lijsten uitgesneden en glad afgewerkt, voorzichtig werkje om de voetjes van de balsa ribben heel te houden.

Carbon buis goed ontvet en opgeschuurd, en alle ribbenop de buis geschoven, op aanraden van de ontwerper, de ribben gelijmd met secondenlijm voor Schuim. Voordeel is dat dit niet wit uitslaat en zoals hij zegt niet "spröde" (bros) is na uitharden.

full


Centrale remklep met een 5 gram Turnigy servotje(wordt meegeleverd) gemaakt, super eenvoudige constructie en werkt mooi.

full


Ik heb inmiddels de indekking van de onderzijde er ook ingelijmd.

Aluminium buisjes voor de GFK verbindingspennen van de tippen met Endfest ingelijmd.

Het is een super stijf vleugeltje van 120 gram ongeveer.

Volgende werk zijn de twee tippen.

Ik maak dit draadje om dit type zwevers enige bekendheid te geven, het is een erg goedkope wedstrijdklasse, die ouderwets met een stiek gestart wordt, en in Nederland nog niet veel van te zien/lezen is.

groet


Terrence
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk ding! Lijkt een beetje op Callistic van Hoellein, ook bijna 2 meter en richting/hoogte alleen dan geen spoiler. Ik ben benieuwd!
 
Interessant project deze zwever!
Zelfs de achterlijst heeft uitsparingen i.v.m. gewichtsbesparing.
Ben benieuwd hoeveel deze zwever uiteindelijk vliegklaar weegt.

Johannes
 
Interessant project deze zwever!
Zelfs de achterlijst heeft uitsparingen i.v.m. gewichtsbesparing.
Ben benieuwd hoeveel deze zwever uiteindelijk vliegklaar weegt.

Johannes

Johannes,

Vliegklaar gewicht moet tussen de 500 en 550 gram uitkomen als het goed is.

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat en vlieg eigenschappen.

groet



Terence
 
Prachtig mooi dat houtbouw. Doet me qua opbouw erg denken aan de Climaxx, en het is te zien dat er erg goed over de constructie is nagedacht want daar waar de zwakke plekken in de Climaxx vleugel zitten zie ik hier al verstevigingsdriehoekjes (met de nerf in de goede richting!).

Dit wordt echt zo'n zomeravond floater die maar niet naar beneden wil volgens mij. Zie je nu al lopen naar je eigen heideveld en dan een paar uur wegblijven... prachtig.

JB
 
Prachtig mooi dat houtbouw. Doet me qua opbouw erg denken aan de Climaxx, en het is te zien dat er erg goed over de constructie is nagedacht want daar waar de zwakke plekken in de Climaxx vleugel zitten zie ik hier al verstevigingsdriehoekjes (met de nerf in de goede richting!).

Dit wordt echt zo'n zomeravond floater die maar niet naar beneden wil volgens mij. Zie je nu al lopen naar je eigen heideveld en dan een paar uur wegblijven... prachtig.

JB

Kan niet wachten Jacob, vanavond, nog een stapel ribbetjes uitgesneden en de helft is klaar om verlijmd te gaan worden.

Terence
 
Plaaaaaatjes willen wij zien ;)
Gaaf kistje hoor, en indd goed nagedacht over de
Constructie.

Hier een leuk filmpje van de Puuuuures
(Lijkt wel een mini Ava) niet naar beneden willen komen


Vangen is dan wel weer wat lastig :mrgreen:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
back to the roots

Ik speel met de gedachte om binnenkort een 2m a 2.5m zwever te bouwen.
Twee-assig (back to the roots).

De Pures beantwoord volledig aan het gestelde lastencohier.
Prachtkist, topklasse.

Veel succes ermee.

Aurectar
 
Carbon buis goed ontvet en opgeschuurd, en alle ribbenop de buis geschoven, op aanraden van de ontwerper, de ribben gelijmd met secondenlijm voor Schuim. Voordeel is dat dit niet wit uitslaat en zoals hij zegt niet "spröde" (bros) is na uitharden.

Ook ik volg dit draadje, toch wel een bijzonder model. Ik heb het belangrijkste maar even onderstreept, De volgorde die Terence aandraagt is toch wel erg belangrijk.
 
Douglas, volgens mij deed ik dat vroeger vaak in de verkeerde volgorde.

Maar door hier aandachtig draadjes (van onze leermeester Johannes) te lezen ;), doe ik dat niet meer, tevens wordt je er in de bouwhandleiding ook door Sepp op gewezen.

Terence
 
Lyckele plaatjes!!

verder gegaan met uitpulken van ribben.

mooi pakketje voor de tippen

full


Hierna met de meegeleverde kammen het de eerste delen van de tippen in elkaar gelijmd.

full


Na harding kunnen met de meegeleverde malletjes de eerste en laatste ribben onder de juiste hoek worden verlijmd.

Als voorlijst wordt een 3 mm carbon buisje gebruikt, die in keurig uitgefreesde holtes voor in de ribben wordt gelijmd.
Dan het vleugeldeel op zijn kop met achterste deel van de ribben op het werkblad, de achterlijst verlijmen.

Na twee uur doorharden, de tipdelen even met lijmklemmetjes gepast op het middendeel, het past werkelijk perfect :p

Het is een leuke zwever om te bouwen volgens een goed gedetailleerde (duitse) handleiding.

morgen weer verder.

Terence
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top