Pures V2 (RES) zwever

Aansturing van de V staart is met 0,8 mm staal draadjes, ik heb van die koppelingetjes met imbusboutje gebruikt om de staart er makkelijk af te kunnen halen.

Terence, hoe doe jij de V-staart afstellen na dé en montage? Ik kan mij voorstellen dat het verloopt.
 
Terence, hoe doe jij de V-staart afstellen na dé en montage? Ik kan mij voorstellen dat het verloopt.

Het staartje tussen twee latjes houden en roertje er midden tussen in.

Ik haal niet elke keer de staartdeeltjes eraf, maar wel in de vakantie als ik langere tijd in de auto zit.

Terence
 
Hi Terence , bedankt voor de moeite. De foto's zijn duidelijk. Ik ben zelf een voorstander van aansturing via de bovenkant omdat up dan trekkend en dus zekerder is. Via de onderkant is soms wel mooier weg te werken. De foto's roepen wel weer een nieuwe vraag op. Als de staartdelen afneembaar zijn waarmee zitten ze dan vast. Dat zie ik niet op de foto. Is dat overigens niet weer zwaarder waardoor je lood nodig hebt?
Ook de keuze voor de verschillende servo's is helder.

groet Erik
 
Op de helling

Dat klopt Dirk,

Het is voor mij een lichtgewicht thermiek zwever, die ook nog leuk vliegt aan de helling, en hier zou ik een paar rolroertjes soms erg leuk/makkelijk vinden.
Terence

Bij extreme omstandigheden zoals gisteren (felle rukwinden) kan dit wel van pas komen.
Ik kan me niet voorstellen hoe ik gisteren mijn cumulus 2000 zonder rolroeren aan de grond ging zetten zonder wat aanmaakhout te genereren.
OK, bij superkalm weer kun je het best rooien zonder rolroeren.
In feite zou je over 2 vleugelparen moeten beschikken.
Een paar met en één zonder.

Op de helling kun je toch best rolroertjes gebruiken.

Mvg,
Aurectar
 
Bij extreme omstandigheden zoals gisteren (felle rukwinden) kan dit wel van pas komen.
Ik kan me niet voorstellen hoe ik gisteren mijn cumulus 2000 zonder rolroeren aan de grond ging zetten zonder wat aanmaakhout te genereren.
OK, bij superkalm weer kun je het best rooien zonder rolroeren.
In feite zou je over 2 vleugelparen moeten beschikken.
Een paar met en één zonder.

Op de helling kun je toch best rolroertjes gebruiken.

Mvg,
Aurectar


Dat is ook precies de bedoeling, een multi inzetbaar lichtgewicht zwever, dat is mijn doel:D.

Ik heb in ieder geval veel plezier met de PURES en hoop er nog heel veel mee te mogen vliegen, want vlieg potentie heeft die zeker.

Terence
 
tips met rolroeren

Ik heb de afgelopen maand, tussen twee multiplex mallen pakketjes ribbetjes geschuurd.

Helaas heb ik geen frees dus maar een beetje ouderwetse opbouw gemaakt.

2 mm ribbetjes en een carbon strip als liggertje onder en boven, opgevuld met kops balsa en dit verlijmd.

Als servo's 2 x D60 (lagen inde la).

De bestaande vleugelpennetjes gebruikt en de tips op ongeveer 7 graden hellingshoek tov middendeel gebouwd.

Door de elitische tips en en een extra ribben veld is de spanwijdte nu 2.25 meter.
Vlieggewicht komt nu met e romp en rolroeren op 700 gram.
full

Vanmorgen om 9.30 lekker naar de heide en de pures nog even gefotografeerd
full

Hij vliegt nog steeds erg lekker, en je kan heel gecontroleerd belletjes draaien en corrigeren.

Op termijn zal ik eens op zoek gaan naar iemand die de ribben wil frezen voor een holle carbon buis en dan de definitieve tips maken.
Ik hoop dan nog ongeveer 75 tot 100 gram te kunnen besparen aan vlieggewicht.

Ik ben er blij mee en zal hem zeker lekker vliegen op de Gerlitzen.


Ik vond het erg leuk om zo eens te bouwen en dit te proberen, zeker ook om te zien wat het verschil in vlieggedrag is.

groet


Terence
 
Laatst bewerkt door een moderator:
mooi hoor. Heb je het idee dat hij ook beter thermiekt met rolroeren? Ik kan het me haast niet voorstellen want hij vloog al zo strak.
 
Hallo Adrie,

Hebben jullie gekozen voor de Picares ivm kruisstaart en pendel stabilo?


Terence

Hoi Terence.

Dat heeft niet direct meegespeelt in de keuze voor de PicaRES. Een clublid van ons vind een koolstof stok als romp absoluut niet mooi. (evenals de moderne F3J/F5J modellen waar we tegenwoordig mee vliegen) Hij noemt ze: een stok met vleugels;

Mij maakt het niet zoveel uit. Als het maar goed vliegt. Ik vind de Pures en de PicaRES allebei mooi.
 
Hoi Terence.

Dat heeft niet direct meegespeelt in de keuze voor de PicaRES. Een clublid van ons vind een koolstof stok als romp absoluut niet mooi. (evenals de moderne F3J/F5J modellen waar we tegenwoordig mee vliegen) Hij noemt ze: een stok met vleugels;

Mij maakt het niet zoveel uit. Als het maar goed vliegt. Ik vind de Pures en de PicaRES allebei mooi.

ik noem ze wel eens gekscherend thermiek bezems .
De vliegeigenschappen zijn fenominaal wat altijd verprutst wordt door een vlieger die zonodig weer moet sturen :D
 
mooi hoor. Heb je het idee dat hij ook beter thermiekt met rolroeren? Ik kan het me haast niet voorstellen want hij vloog al zo strak.


Hij ging goed hard omhoog vanmorgen:p, beter ?????

Wat ik wel fijn vindt dat wijziging van hellingshoek alleen over rol gaat bij gebruik rolroeren, dit stuurt erg precies.

Hij is door minder v stelling en geen dubbele knik natuurlijk minder stabiel en zelfherstellend, maar dat was ook de bedoeling.

Terence
 
E8B46E3C-7135-41D3-BF90-A543F7FE4E99.jpeg
24EC926E-0B77-439D-96F2-9FAC1A962987.jpeg
Dag allemaal,

Ook een Pures op de kop getikt, gestript en opnieuw opgebouwd.
Gisteren handstart en Hoogstart. Stond wel veel wind
Waar hebben jullie het CG?

mvg
Kees
 
Back
Top