Purschuim

• Topicstarter Topicstarter quadran
  • Startdatum Startdatum
Q

quadran

Guest
Hello iedereen,

ik zit met een vervelend probleem :roll:

mijn speedboat ben ik zeer tevreden over en haalt mooie snelheden, echter er is een nadeel

de uitlaat komt uiteraard langs achter uit de romp en nu is de uitsparing door de fabrikant wel heel
ruim genomen. waardoor er bij stilvallen van de boot snel water in de romp komt en dus kan zinken als
dit ver van de oever gebeurt.

nu had ik gedacht om een gat te verkleinen of zelfs helemaal met purschuim op te vullen.

de boot heeft een lengte van 1450 mm en 450 mm breedte,

zowel de uitlaat en motor zijn watergekoeld.

zou dit gaan in het achterhoofd de temperatuur van de uitlaat of moet ik een andere oplossing verzinnen?

bedankt voor het meedenken alvast

Hoi.
Ik zou geen purschuim gebruiken.
Dit neemt water op en maakt je boot zwaar.
Je kunt beter zogenaamde poolnoodels gebruiken, die kun je bij intertoys halen.
Daar doe je er zoveel van in de boot zodat hij niet meer zinkt.
Neemt een hoop stres weg met varen denk ik. :D
Gr. Peter.

intersport_lagerliste_so04_4003124_p1.jpg

Tip, die bij de ACTION zijn gesloten en kosten 1,69 p.s.

Bart Smit heeft een opening in het midden en zijn 2,- p.s.

poolnoodles zorgen er nietvoor dat dat gat waterdicht is maar wel dat je boot niet zinkt door het drijfvermogen.

Aquacraft zal dit echt wel met een reden hebben gemaakt in de regel denken ze best goed na over ontwerpen.

Hoeveel van die noedels moet ik dan hebben om die boot drijvende te houden ?

Zoals je kan zien weegt ie 7,1 kg 8)

Wet van Archimedes...
Zoveel noodles dat ze meer dan 7,1 liter water verplaatsen + hun eigen gewicht...

Zo te zien heeft de fabrikant deze constructie gemaakt dat je boot niet smelt door de hete uitlaat.
Het is dan ook niet de bedoeling dat je stil gaat liggen in 't water...

Helaas afgelopen weekend in Nuenen gezien dat dit bij Nitro-boten meer regel dan uitzondering is

Groeten, Bram

Elke boot had er last van, hoeveel benzine boten wel niet stil lagen elke keer door de warmte. Zelfs cellen van electro boten goed vol krijgen wou bijna niet :cry:

zo was niet te zuinig op nuenen ..
ik moest me hoofd sproeier van me K&B 5,5 slagen verder open zetten zat totaal op 8,5 slagen open.
voor dat ik pas normaal kon varen zonder uitval.

inderdaad had elke boot op nuenen last van de warmte.
maar wat wil je was 34 graden in de schaduw zonder wind.

dan heb je ook geen koeling meer .

greetz jaimy

Ik en menig andere hadden er geen last van. Dat afstellen slaat op de nitro motoren, niet de benzine motoren.
Wel heb ik gehoord dat de electro mannen niet het normale uit de akkus konden halen. Echter als ik dan Dr Schnipkoweit met zijn rigger en Marcel en Han met hun elektro spul zag gaan.... lukte het hen weer wel.

Maar goed, het giert hier OT. Het ging om drijfvermogen

Hoi,

Ik heb jaren speed gevaren en wij vulden de ruimte`s altijd op met 2 komponenten purschuim, de laatste jaren alleen de neus, de overige ruimte`s blijven gewoon hol.

Bij purschuim is het wel zo dat bij erg warm weer de boot kan opzwellen ( klein beetje maar hoor, klein gaatje boren en een sticker op plakken ) maar het purschuim kan ook op den duur krimpen, zodat een holling kan ontstaan.

Ma ja, wie ben ik, om hier wat te schrijven he.

:offtopic:

Ook ik heb even een kijkje genomen in Nuenen en mij viel de snelheid zwaar tegen en natuurlijk hier en daar in een bootje gekeken en zag toch wel de nodige tech creatie`s :wink: die ten koste gaat vd snelheid.

De afstelling van motoren is altijd en overal anders, het grootste probleem is meestal bij warm weer, de boot pikt dan te weinig koelwater uit het water op.
Dus altijd bij de bouw zorgen voor voldoende waterpikup, je kunt beter de toevoer knijpen als te kort komen, ook kun je een extra koppakking monteren.

Ik zorgde altijd dat mijn motoren ongeveer 80 graden waren, dan lopen ze het beste

De mannen die in warmere landen wonen zijn daar aan gewend en hebben daar hun oplossing voor (meer waterpikup), maar die hebben weer een probleem als ze bij ons komen varen, maar is sneller opgelost, je kunt dan de water toevoer knijpen.

Maar de bootje`s waren wel erg mooi, die van mij waren altijd lelijk maar die gingen wel hard.

het grootste probleem is meestal bij warm weer, de boot pikt dan te weinig koelwater uit het water op.
Dus altijd bij de bouw zorgen voor voldoende waterpikup, je kunt beter de toevoer knijpen als te kort komen, ook kun je een extra koppakking monteren.
Waarom heb je bij warm weer weinig water pickup??
Als je de temperatuur van de motor wilt regelen met de watertoevoer, dan altijd de waterafvoer regelen. Als je dat bij de toevoer doet, heb je grote kans dat de koelkop van de motor niet is gevuld en veel te heet wordt. Bij afknijpen van de afvoer ben je altijd verzekerd van een goed met water gevulde koelkop.
Btw;
De snelheid viel tegen?

hoi,

Dat de water pikup te weinig is kan vele oorzaken hebben, maar als je motor te warm wordt stroomt er te weinig koelwater door de motor.

Uiteraard dien je de koeling na de motor pas te knijpen, ik dacht dat begrijpen ze wel hier, uw uitleg is correct.

Ja sorry van die snelheid, maar ik was er niet van onder de indruk, ik vondt het leuk gaan.

Back