Pursuit xl zelfbouw gemaakt

Discussie in 'Speedboten' gestart door Carbohans, 14 apr 2020.

  1. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Eerst even voorstellen en iedereen bedanken voor de informatie en tips op dit forum.
    We komen uit Maasdam vader en 3 zoon's die graag aan het knutselen zijn en varen regelmatig op de Binnenmaas we hebben 3 bootjes en 2 projecten lopen die we binnenkort zullen posten en een echte speedboot .
    Allemaal zeer slow build, bouwen is net zo leuk als het varen zelf.

    Het eerste bootje was de wel bekende pursuit die met 80km/H + onder een steiger kwam en behoorlijk kapot was. Na reparatie hebben we daar een mal van gemaakt,verbreed en verlengd.
    Dat bootje is nu 98 bij 28 cm en vaart zo goed dat we hem hier willen posten

    Set up ( met dank know how forumleden)

    SSS 5684 1000kv
    1/4 flexas
    MTC strut
    8s 8000ma/H 4s2p in serie
    Prop x455/457
    Vaartjid 8min+ met x457
    Snelheid niet gemeten 80km/H plus geschat
     
    Dim L vindt dit leuk.
  2. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Hier wat foto's
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Dim L vindt dit leuk.
  3. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Een fimpje uploaden lukt nig niet
     
  4. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    weet iemand hoe en welk formaat?
     
  5. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Gewoon via YouTube uploaden en de link hier plaatsen.
     
  6. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
  7. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
     
    Dim L, haje74 en NQDtransformer vinden dit leuk.
  8. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Dit was met een octura X455 we varen nu met een X457 temp zijn goed de lipo,s worden het warmst ong 38 C
     
  9. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    En al een paar keer gecrasht
     

    Bijgevoegde bestanden:

  10. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Zelfs het roer was een keer krom na een flip op het water.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Dim L en NQDtransformer vinden dit leuk.
  11. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Videouploaden was gelukt zag ik.

    Mooie boot, zit aardig gang in

    Zonde van de schades, maar met zulke snelheden zit een ongeluk natuurlijk in een klein hoekje.
     
  12. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.011
    Nou die gaat als een malle ,erg gaaf gemaakt.
     
  13. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    TNX We zullen binnenkort een nieuw filmpje uploaden van betere kwaliteit
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  14. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Toch maar een eageltree v4 gekocht en geinstalleerd, het werkt echt goed! Downloaden software etc was makkelijk we waren zo benieuwd hoe hoog de ampere's zijn wel even de draden gebypased zodat we 300a kunnen meten 150a is te weinig voor de toekomst .
     

    Bijgevoegde bestanden:

  15. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    We hebben zo hard mogelijk gevaren vooral snelle bochten en zo hard mogelijk acceleren normaal zijn we iets voorzichtiger maar we wilden wel eens weten hoe hoog de piekstromen waren. (En misch ook andere forumleden) En hier het resultaat
    8s 8000mah
    X457
    7 min gevaren
    178 amp max
    5000 wat max (afgerond)
    Snelheid nog te meten maar zeker 85 +
    Temperaturen blijven laag maar dat komt denk ik dat hij op topsnelheid ong 120 amp trekt alleen de piekstromen zijn hoger
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 23 jul 2020
    Dim L vindt dit leuk.
  16. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Volgende keer in exel een foto was nu even makkelijker ampx2 ivm bypas eageltree v4
     
    Cnn vindt dit leuk.
  17. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Vandaag even gevaren met een x460 en gps snelheid gemeten
    5 min gevaren
    96 kmh
    193 A max piekstroom
    5084 w max
    Temp lipo's 37 graden ?
    Temp motor handwarm
    Temp esc minder dan handwarm.

    Eigenlijk is het een beetje raar dat de componenten zo koel blijven,
    dat komt denk ik omdat alleen de piekstromen hoog zijn maar die kan ik wel naar beneden brengen als ik de esc anders instel. Op snelheid trekt het motortje ong 130 A 3700W.
    Bootje heeft ook nog geen last van torq roll wat bijzonder is x460 en 98cm.
     
    Laatst bewerkt: 10 okt 2020
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  18. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    moet ik niet op 9s gaan varen ipv 8s kan de prop toch niet steeds groter nemen?
     
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Hans,

    De temperatuur van het water draagt ertoe bij dat de temperaturen zo laag blijven, maar als ik het filmpje van 14 april bekijk, komt de motor moeiteloos op toeren, er kan dus een grotere prop achter.
    Ook ben je nog niet op de helft van wat de motor kan verstoken (<8000W).

    Lipo's gaan in wedstrijdboten (voorverwarmd) rond de 40°C de boot in en komen er na zeven minuten varen tien graden warmer uit, ook daar zit je nog vér onder.

    Maar: in wedstrijdsituaties gaat vanaf het begin het gas erop en dat blijft zo tot het einde van de heat, dus je vaart continue vol gas in ovalen met ruime bochten (zodat je het gas erop kunt houden).
    De manier van varen in het filmpje lijkt daar niet op, dus vaar éérst eens minstens zo lang vol gas in grote ovalen en bekijk dan de data nog eens, vóór je groter gaat proppen.

    Is je prop geslepen en gebalanceerd?

    Groeten, Jan.
     
  20. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Jan dank je wel voor je input, ik ga proberen om in een oval te varen zo hard mogelijk. Er varen nu niet zo veel boten/sloepen die golven maken dus dat moet kunnen.
    Propjes zijn waren geslepen gebalanceerd en het grote voorblad is weg ( gedeelltelijk) om de ampere's wat te drukken dat heb je met die octura X serie.
    Gps incl drijf schuim zit nu niet meer op de boot maar in de boot :rofl:moest nog wel wat cf weefsel weghalen en een paar glasmatjes er in lamineren om het weer dicht te maken, en het roer is nog een cm ingekort dat scheelt weer een paar ampere. Misch nog iets losser laten lopen zal de log posten er stond nu teveel door elkaar heen.

    Gr Hans
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina