push pull of pull pull?

En ik ben er ook wijzer van geworden, en dat was de bedoeling. Ik ga dan blijven bij het idee om pull pull uit te voeren op basis van de reacties hier.

Blokkeren zie ik even niet. Hoe bedoelen jullie die? dat de servo de kracht niet meer heeft het roer verder uit te laten slaan?
Ja, als de constructie voldoende stijf is (stevige carbon hevels en staalkabeltjes zonder rek) dan zal het steeds meer kracht gaan kosten om het roer verder te bewegen. Dat kost op zijn minst veel stroom, in het ergste geval loopt de boel echt vast doordat de servo kapot gaat. Heel makkelijk te controleren door uitslag te geven en te voelen of de "gevende" kabel minder strak komt te staan of in ieder geval de spanning op de kabels niet toeneemt.

En ik ben er ook wijzer van geworden, en dat was de bedoeling. Ik ga dan blijven bij het idee om pull pull uit te voeren op basis van de reacties hier.

Op simpele toestellen zet je push-pull. Waarom moeilijk doen? Zoals al aangehaald, makkelijk af te stellen.
Op schaal modellen enz. zet je pull-pull. Mooier. origineler.

Op simpele toestellen zet je push-pull. Waarom moeilijk doen? Zoals al aangehaald, makkelijk af te stellen.
Op schaal modellen enz. zet je pull-pull. Mooier. origineler.

In dit geval gaat het niet om esthetiek of originaliteit, maar om precisie. De TS heeft een Sebart Wind S50 gekocht.

http://www.modelbouwforum.nl/forums/electro-vliegtuigen/201925-kyosho-calmato-alpha-60-sports.html

Pull/pull is niet moelijker af te stellen dan push/pull. En al helemaal niet bij een ARF waar de sleuven in de roeren en de roerhevels kant en klaar zitten.

Voldoende grote servohevel voorzien (ongeveer gelijk aan de lengte van de beide roerhevels). Ervoor zorgen dat beide stuurlijnen net strak staan (niet doorbuigen) in neutrale stand van het roer (kan bijgesteld worden door in en uitdraaien van de draadpennen). Het geschikte type servo's kan een paar kilo trekken, eer die vastlopen kan je gitaar spelen op de stuurlijnen.

Back