pushen en matchen

ik wil mijn accu cellen eens tot een pakket gaan maken
Maar hoe kan ik het besten matchen en pushen ?
Weet echt niet hoe dat moet, dus graag uitleg

pushen en matchen is alle cellen 1 voor 1 laden en ontladen, en op allerlei eigenschappen zo een paket samenstellen van zoveel mogelijk opelkaar lijkende cellen.

Is praktisch niet zelf te doen. maar alleen in de fabriek. je betaald daar ook wel wat extra voor. maar je kan dan je paket met hogere stromen ontladen, want/en je hebt een lagere interne weerstand. zo zakt de spanning van je accu minder in. en heb je minder verlies in je accu.

Het matchen van cellen is perfect zelf te doen. Je zoekt gewoon alle cellen uit die hetzelfde voltage hebben en gaat die enkele malen los van elkaar laden en ontladen. De cellen die dan gelijk blijven maak je tot een pakket.

Het Pushen is voor velen niet zelf te doen. Hiervoor heb je speciale apperatuur voor nodig. Je doet dan met behulp van een zeer hoge stroom de cellen heel kort de cellen belasten.

Ik zal eens kijken of het mogelijk is om dit via een foto reportage in beeld te brengen. Bij Hobbyland hebben ze de benodigde apperatuur om cellen te pushen. Dus effe geduld dan kan ik kijken of ik dat kan regelen.

Als je je cellen echt wilt matchen is daar wel degelijk speciale apparatuur voor nodig. Matchen wil niets meer maar ook niets minder zeggen dan cellen bij elkaar zoeken die dezelfde eigenschappen hebben.
De cellen moeten dus dezelfde spanning hebben als ze vol zijn maar ook als ze leeg zijn. Ze moeten ook even veel energie op slaan en natuurlijk ook weer afgeven. En dan moet de inwendige weerstand van de cellen ook nog gelijk zijn.
De spanningen van de cellen (vol en leeg) kan iedereen wel meten, dat is geen probleem. Hoeveel energie in de cellen wordt gestopt tijdens het laden kan je ook vrij simpel meten. Dat geldt ook voor hoeveel je uit de cellen kunt krijgen. Maar juist het laatste punt, de inwendige weerstand, is zonder de juiste apparatuur moeilijk, of eigenlijk helemaal niet, te meten. Er zijn wel ongeveer metingen maar voor echt matchen is dat niet voldoende.

Satoer zei:
Gaat dit eigenlijk voor LiPo cellen niet op? (dat matchen)
Als je het goed wilt doen wel ja. Maar met LiPo's zijn de meeste mensen toch al voorzichtiger omdat één keer te ver ontladen al dodelijk kan zijn voor LiPo's. Je stopt dus ruim op tijd met het ontladen.
De spanning van een LiPo daalt meer tijdens het ontladen dan bij een NiCad of NiMH accu. Die dalende spanning kan je gebruiken om een signaal te geven dat de accu leeg raakt (LiPo safe). Je krijgt dan een signaal ruim voordat de accu te ver leeg is.
NiCad's (en ook al NiMH) worden voor bepaalde toepassingen vreselijk "mishandeld". Ze worden met enorme stromen ontladen en soms ook opgeladen. Dan worden ze ook "tot de laatste druppel" leeg getrokken. Het is dan heel erg belangrijk dat de eigenschappen van al die cellen zo veel als maar mogelijk gelijk zijn. Als enkele cellen eerder leeg zijn dan de andere zullen die energie opnemen in plaats van afgeven. Ze worden dan omgekeerd opgeladen. De energie die daar in gaat zitten kan je niet voor de aandrijving van je model gebruiken. Voor wedstrijdmensen kan dat net het verschil tussen winnen en verliezen zijn.

Dan kan je ze dus afzonderlijk laden en ontladen zoals Theo uitlegt en dan de cellen met ongeveer de zelfde spanning en ontlaad capactiteit tot 1 pakket maken.

Het pushen zal je niet zelf lukken.

Pushen en matchen is wel thuis te doen, zeker het matchen, het verhaal van Ernst coverd het zowat helemaal, er bestaan metertjes voor de interne weerstand, dan kan je op die parameter ook al selecteren. Als je ontlaadt, doe dat dan bij dezelfde constante stroom (bvb 20A).
Het pushen is inderdaad een andere verhaal, er heeft ooit eens een zelfbouwschema op het net gestaan maar dat was met hele grote hoofdletters gemarkeerd: GEEN GARANTIE en OP EIGEN RISICO gebruiken, je werkt dan met hele hoge stromen (honderden A's) en bijhorende spanningen om zo de interne weerstand nog naar beneden te krijgen door verbranding, niet echt 'normaal gebruik' voor een cel dus, en als je niet weet waarmee je bezig bent, heel gevaarlijk. Ik zou zeggen , zoek in je club/omgeving mensen die electrowedstrijden vliegen/rijden en vraag hen om raad en bijstand.

Kris

Hoi,

Cellen pushen doe ik al geruime tijd zelf met een opstelling volgens het schema van steve neu te vinden op de site van sefsd.org hierin staat bewust een fout in het schema getekend.
Deze fout staat er bewust in omdat het een potentieel dodenlijk apparaat is met ZEEER hoge stromen en spanningen,je moet over enig gezond verstand en kennis beschikken om dit werkend na te bouwen.
Het pushen gebeurd door condesators op te laden tot 70 volt(7x10000uf)
zodra de condensators op spanning zijn worden ze in een microseconden ontladen doormiddel van een thyristor en dus door de cel.
Deze componenten benodigd hiervoor zijn niet echt standaard en niet overal te verkrijgen maar zoeken op internet loont. Zeker op de duitse ebay worden vaak dikke condesatoren en bruikbare thyristors aangeboden.

De huidige cellen zijn goed te pushen,maar toch gaat er wel eens een cel kapot met spektakel/rook en erg veel stank deze had dan een te hoge inwendige weerstand en had dus toch niet in je pakket willen hebben.
Mede door deze uitval is/kan pushen een dure hobby worden,omdat de cellen die wij vaak in duitsland kopen al eens geselecteerd zijn.
Het is zeker de moeite en het geld waard om al P&M cellen te kopen omdat je zelf dan niet met de uitval word opgescheept.

De laatste cellen die ik heb gepushed waren GP3300 gen2 voor gebruik in mijn 16 cellen F5B zwever,Dit pakket word belast met 180 tot 200 ampere
beide pakketen hebben al redelijk wat vluchten gehad en vertonen nog geen lekkage of capaciteit verlies,Dit zou zonder P&M wel anders zijn :)

Succes ruud

Samengevat wil je P&M cellen/paketten laat dit doen of koop je cellen al P&M

Het echt juist meten van de inwendige weerstand is zonder (een beetje) speciale apparatuur heel erg lastig. Er zijn wel manieren om de inwendige weerstand ONGEVEER te meten. Het precies meten is dus echt lastig. Verder zijn alle parameters best zelf thuis te meten, het kost je alleen een behoorlijke hoeveelheid tijd. Het is hobby dus die tijd moet geen probleem zijn.

Een voorbeeld:
Eerst alle cellen tot bijvoorbeeld 1V (liever niet lager dan 0,8V) ontladen. Dan de cellen 1 uur wegleggen en nogmaals de spanning meten. De tijd is niet kritisch als het een minuut of 10 meer of minder is geeft dat ook niet zo veel. Het is wel belangrijk dat je voor alle cellen evenlang wacht. Meet je dus de eerste cel na een uur dan moet je bij de tweede cel ook een uur wachten en de derde ook en zo voort.
Je wilt de eigenschappen van de cellen vergelijken dus moet je ze onder de zelfde omstandigheden meten.
Oké, je hebt nu de spanning van de cellen als ze leeg zijn.

Nu ga je de cellen allemaal met dezelfde stroom gedurende de zelfde tijd laden. Dat gaat het makkelijkste als je ze in serie zet. Dat laden doe je bij voorkeur met 0,1C en gedurende 14 uur.
Na 14 uur meet je de spanning van elke cel terwijl de 0,1C laadstroom nog steeds loopt!
Je hebt nu de maximale spanning van elke cel als hij echt helemaal vol is. Let op de delta piek is al geweest dus de maximale spanning die de cellen halen tijdens het laden is iets hoger!

Nu ga je de cellen stuk voor stuk met een vaste stroom ontladen en meet je hoelang deze cel deze stroom kan leveren. Welke stroom je voor het ontladen gebruikt laat je afhangen van het bebruik van de cellen.
Voor een zender of ontvanger accu zou ik een ontlaadstroom gebruiken van niet hoger dan 0,2C. Voor aandrijfaccu's gebruik je een hogere stroom maar niet hoger dan 5A. Bij hogere stromen wordt het juist meten lastiger en onnauwkeuriger. Voor veel multimeters is zelfs 2A het maximum dus ga je dan niet hoger dan 2A.
Ontlaad je de accu met 2A en het duurt dan een uur tot de celspanning gedaald is tot 0,8V dan heeft die cel een capaciteit van 2Ah! Zo meet je elke cel op precies dezelfde manier zodat je de metingen kan vergelijken. Leg de lege cel weg en meet na een uur de spanning nogmaals. Die moet hetzelfde zijn als de waarde die je het eerst gemeten hebt. Kleine verschillen mogen maar als er meer verschil is dan 0,05V kan er wat aan de cel mankeren.

Een ongeveer manier om de inwendige weerstand te meten gaat als volgt:
Belast een volle cel met een weerstand zodat er rond de 1A gaat lopen. Meet nu de celspanning OP DE CEL, dus niet op de weerstand of op de draadjes van de cel naar de weerstand. Als je dat doet meet je de weerstand van de draadjes mee en dat wil je niet.
Sluit nu nog een weerstand aan en zorg ervoor dat je nu PRECIES meet hoeveel stroom er MEER gaat lopen. Meet ook weer de spanning OP DE CEL.
Stel je hebt dan de volgende meetwaardes: Ontlaadstroom 0,95A, celspanning 1,273V. En, ontlaadstroom 2,01A, celspanning 1,251V.
Je hebt nu dus een spanningsverschil van 1,273-1,251=0,022V bij een stroom toename van 2,01-0,95=1,06A. De inwendige weerstand is dan 0,022V/1,06A=0,02075Ohm.

Je kunt nu ook nog proberen of je de delta piek spanning kunt meten. Dat is wel lastig omdat je nu tijdens het laden constant je multimeter in de gaten moet houden. Elke minuut schrijf je dan de spanning op tot je ziet dat die spanning weer iets gaat zakken. Dat is de delta piek die ontstaat als de cel vol is. De hoogste spanning die je gemeten hebt is de maximale spanning die de cel ooit berijken zal. Als je de tijd bekijkt waarop die piek zich voordoet weet je na hoeveel tijd de accu vol is. Weer twee waardes die je kunt gebruiken bij de vergelijking van de cellen.

Nu heb je alle waardes die je met elkaar kunt vergelijken om zo die cellen bij elkaar te zoeken die zo veel mogelijk gelijk zijn. Heb je erg grote verschillen zodat je moeilijk cellen bij elkaar kunt vinden dan kan je alle cellen een paar keer ontladen en laden. Doe dat zo veel mogelijk onder dezelfde omstandigheden om de verschillen zo klein mogelijk te krijgen. Na dat ontladen/laden kan je metingen herhalen om te zien of de verschillen kleiner zijn geworden.

Het is best te doen maar het kost je dus wel een paar uurtjes. :wink: Het wordt toch winter, dan heb je wat te doen tijdens de dagen dat je niet kunt vliegen door slecht weer. :lol:

Ernst Grundmann zei:
Je kunt nu ook nog proberen of je de delta piek spanning kunt meten. Dat is wel lastig....... De hoogste spanning die je gemeten hebt is de maximale spanning die de cel ooit berijken zal.....Als je de tijd bekijkt waarop die piek zich voordoet weet je na hoeveel tijd de accu vol is..... Weer twee waardes die je kunt gebruiken bij de vergelijking van de cellen.

Dit blijkt in praktijk moeilijker, en lastiger dan je denkt. Ik doe dit ook al geruime tijd met mijn accupack's, en ben tot de volgende conclusie gekomen.

Delta piek afslag is kennelijk afhankelijk van omgevingstemperatuur, wanneer je een accu voor het laatst heb gebruikt, of geladen, hoever deze ontladen is geweest, en misschien ben ik wat vergeten welke ik nog niet ontdekt heb.

Bij mijn cellenpakket varieert het tussen de 9.16 Volt en het maximum wat ik ooit bereikt heb is 9.48 Volt. Het laagst is deze wanneer kort geleden gebruikt/geladen en een hoge omgevingstemperatuur. Het hoogste 1mnd geleden gebruikt, gekoeld door een ventilator, dit allemaal bij hetzelfde pakket. Ook blijkt dat het pack met de hoogste laadspanning niet per definitie de hoogste topsnelheid geeft in mijn modelauto. Ik heb enkele pakketten die dezelfde laadspanning genieten maar geven alle een andere topsnelheid aan, tussen de hoogste en de laagste is dit ongv. 5 km/pu, dit lijkt niet veel maar ieder die modelauto's rijdt weet wel beter.

De betrouwbaarste meting wordt verkregen wanneer je de accu en de lader van een behoorlijke ventilator voorziet. Althans dat zijn mijn bevindingen. Gemiddeld kom ik dan rond de 9.28 Volt.

Door verschillende meetmethode, zoals temperatuur, wachttijd laden en ontladen, laad en ontlaad stromen worden verschillende meetwaarden bereikt die op gekochte gematchte cellen worden aangegeven, en zijn dus niet met elkander te vergelijken. Ik hoef kennelijk niet uit te leggen dat de gemeten spanning anders is op een cel die met 20Amp belast wordt, in vergelijking met 1 die met 30Amp wordt belast. Dit is op het ogenblik het geval, en men pleit dan ook dat dit vastgesteld moet gaan worden op 30Amp. om het allemaal beter te kunnen vergelijken.

m.vr.gr. Per.

Per,
Jij meet de hele accu en ik praat hier over het meten van losse cellen. Maar je hebt volledig gelijk dat het een lastige bedoeling is om de deltapiek te meten. En ja, het is ook afhankelijk van de temperatuur.
Ik heb een meetkaart in een computer die ik elke minuut een meting laat doen. Wil ik nauwkeuriger meten dan kan ik zelfs elke seconde laten meten. Als je dan die meetwaardes in een grafiek uitzet zie je precies de piek terug. Lekker makkelijk en redelijk nauwkeurig.

Ernst, met mijn voorbeeld heb ik uit proberen te leggen dat het niet de apparatuur die je gebruikt de zwakste schakel is, maar dat de meetmethode al dermate veel verschil geeft, dat ik verder hiervan afgezien heb, om het bv per cel te gaan meten. Op zoek naar iets anders dan maar.

Om de kwaliteit van een cel vast te stellen, om bv te matchen, wordt vaak gemeten onder een constante belasting, is dit eigenlijk wel een goed uitgangspunt?? Ik weet niet of ik de vergelijking mag trekken met de kwaliteit vaststelling van bv een voeding, deze wordt modulerend uitgevoerd omdat deze een betrouwbaarder waarden geeft, zover ik weet. Nu was deze kwaliteit van essentieel belang bij een SSB-zender waar grote stroomverschillen optraden tijdens het moduleren. Als ik een elektromotor op mijn scoop aansluit zie ik ook een "vorm" van "modulatie" [het aan/uit schakelen] wanneer de spanningval gering is zou deze motor toch ook betere prestaties moeten afleveren met het oog op kracht/torque, of laat ik mijn gedachten nu te ver op de loop. Een accu is qua spanningval betrouwbaarder dan een voeding dat is mij bekend, maar wat is jouw technische gedachten gang hierover???

m.vr.gr. Per.

hallo

ik heb een deltapeak infinity 2 en hang die gewoon aan mijn pc op de serieele poort
daar kan ik perfect het delta peak ogenblik aflezen met de nodige waarden er netjes bij

toch handig zulke serieele uitgangen aan een lader

ik he er al eens een topic over gemaakt gebruik de zoek funktie anders maar eventjes

groeten raf

drift-junkie zei:
Bij mijn cellenpakket varieert het tussen de 9.16 Volt en het maximum wat ik ooit bereikt heb is 9.48 Volt.
Ook blijkt dat het pack met de hoogste laadspanning niet per definitie de hoogste topsnelheid geeft in mijn modelauto.

Hoe nieuwer het pack hoe lager de laadspanning. Nieuwe accu's pieken rond de 9V, oude rond de 9.5V of hoger.

Of bedoel je iets anders met laadspanning?

drift-junkie zei:
Ernst, met mijn voorbeeld heb ik uit proberen te leggen dat het niet de apparatuur die je gebruikt de zwakste schakel is, maar dat de meetmethode al dermate veel verschil geeft, dat ik verder hiervan afgezien heb, om het bv per cel te gaan meten. Op zoek naar iets anders dan maar.
Bedoel je het op die manier, oké ik snap het. Maar toch kan je wel een ongeveer meeting doen als je maar met dezelfde apparatuur en op de zelfde manier meet.
Een ander voorbeeld:
Je hebt een hele stapel stokken van verschillende lengtes. Nu moet je zo veel mogelijk stokken bij elkaar zoeken die even lang zijn. Je hebt alleen een meetlatje waarvan je niet precies weet hoe lang hij is. Je weet alleen dat hij ongeveer een meter is. Toch kan je met die lat gaan meten om zo veel mogelijk stokken te vinden die ook ongeveer een meter zijn. Dus de absolute waarde die je meet zal misschien niet veel te betekenen hebben maar je kan de waardes wel onderling vergelijken. Je maakt tenslotte dezelfde fouten bij elke meeting.

drift-junkie zei:
Om de kwaliteit van een cel vast te stellen, om bv te matchen, wordt vaak gemeten onder een constante belasting, is dit eigenlijk wel een goed uitgangspunt?? Ik weet niet of ik de vergelijking mag trekken met de kwaliteit vaststelling van bv een voeding, deze wordt modulerend uitgevoerd omdat deze een betrouwbaarder waarden geeft, zover ik weet. Nu was deze kwaliteit van essentieel belang bij een SSB-zender waar grote stroomverschillen optraden tijdens het moduleren. Als ik een elektromotor op mijn scoop aansluit zie ik ook een "vorm" van "modulatie" [het aan/uit schakelen] wanneer de spanningval gering is zou deze motor toch ook betere prestaties moeten afleveren met het oog op kracht/torque, of laat ik mijn gedachten nu te ver op de loop. Een accu is qua spanningval betrouwbaarder dan een voeding dat is mij bekend, maar wat is jouw technische gedachten gang hierover???

m.vr.gr. Per.

De manier waarop de inwendige weerstand van een voeding wordt gemeten is dezelfde manier als waarop die van een oplaadbare cel wordt gemeten. Er loopt een bepaalde constante stroom die je verdubbeld. Je meet dan het spanningsverschil tussen de celspanning bij de lage stroom en bij de dubbele stroom. Daaruit kan je dus de inwendige weerstand berekenen. Het is inderdaad een vorm van stroom modulatie die weer een kleine spanningsmodulatie tot gevolg heeft. Dat is de standaard manier en voor zover ik weet ook de enige manier om een betrouwbare en zo nauwkeurig mogelijke meting te doen.
Het is zelfs zo dat de inwendige weerstand afhankelijk is van de stroom die uit die cel wordt getrokken. Bij hele lage stromen is de inwendige weerstand iets hoger dan bij grotere stromen. Boven een bepaalde stroom loopt die weerstand ook weer op. Bij welke waardes dat gebeurt kan ik onmogelijk zeggen. Dat hangt helemaal af van het type cel, van het merk, van de leeftijd, van de temperatuur, van de laadtoestand en natuurlijk ook van hoe de cel gebruikt is (geweest).
Nog een opmerking: Als je de celspanning wilt meten dan MOET je direct op de cel meten. Meet dus NOOIT via de zelfde draden als waar de stroom door loopt. Als je dat doet meet je de weerstand van die draden mee. Je komt dan op een hogere weerstand uit dan de echte inwendige weerstand van de cel die je wilt meten.

Back