Pushen or pullen, thats the question!!

Net ben ik een hele zondag bezig geweest om een Pibros http://www.pibros.de/in elkaar te smeden, komt daar de valkuil van de motorisering gapen. :?
Had ik een motor aangeschaft : compact150Z met 3s800 lipo en uiteraard bijpassende propellers 13/13 speedprop; :roll: de goudeerlijke handelaar vond dit de beste combinatie voor een kleine delta.
Omdat het idee was een duwertje te creëren moet ik de prop omdraaien. Echter dat gaat niet met deze prop, ze passen gewoon niet op de propsaver. Ook een andere prop die erop past kan je niet omdraaien.
Moet ik er nou een 'pullertje' van maken?
Wat verandert dat dan aan de vliegeigenschappen? 8O
Is dat motorje dan wel zwaar genoeg? 8O

welk merk prop en hoezo past die niet anderom op de propsaver?

Plaats eens een foto van de setup en de prop?

Kan allebij. Mischien zelfs wel makkelijker om zwaartepunt goed te krijgen.

Ik dacht vroeger dat het "duwschroef is efficienter" verhaal een sprookje was, tot de interex van 2001 waar Steve Webb een onderzoek liet zien met rook en propellers. Achter een duw propeller ontstaat een heel smalle tornado waar de omgevingslucht langzaam bijmengt. Bij een trekprop moet de lucht vrij snel om een romp of vleugel heen en dat geeft verlies.

Bij proeven met een 2 motorige "DC9 airliner" met motoren op een stokje bij de staart kon ik het verschil al merken tussen duw en trek. Duw leek wel een cel meer te hebben (nicads nog in die tijd)

Een andere proef: Iemand vond het geluid van zijn picojet zo irritant. Door een verlengas van 5cm bleek het geluid een stuk minder (schone lucht i.p.v. langs de achterlijst slaan) en statische stuwdruk toegenomen van 390g naar 440g bij zelfde stroom!
(http://www.sawfly.net/ is uit de lucht)

Hoe kleiner de prop hoe groter dit effect, dus ja, je gaat dit merken.

Het gaat dus om deze motor
7730.jpg

De stapel props die ik erbij kreeg zijn Cam Speed Props 13-13 cm.
Deze motor zou hetzelfde vermogen moeten leveren als een speed400.
En aangezien de Pibros bedoeld is voor een speed400 als puller zou dit moeten werken.

Als ik het goed begrijp moet ik de motor als duwer zover mogelijk achter de achterlijst plaatsen om het geluid te weren en het rendement te verhogen? Right? 8)

Maar, die props passen zowieso niet op de vast gemonteerde propsaver van de motor, laat staan omgekeerd, om als duwer te fungeren.

Nog suggesties? :?:

Je kan je prop "omdraaien"! ik kan mij absoluut niet anders voorstellen.

Eigelijk draai je de prop en draairichting niet om, houd hem maar (zonder motor of prop-adapter) voor je vliegtuig (als "trekprop") dan draait hij rechtsom (vanaf achter het vliegtuig gezien) als je hem nu naar achter verplaatst zal hij dezelfde draairichting moeten hebben met dezelfde kant naar voren.
nu plaats je de motor voor de prop het uitstekende stuk van de as naar achter door de prop heen en plaats je de adapter zo dat hij de 2 verbind.

Soms passen die cam speed propje net niet en moet je er even met een vijl doorheen (of schroevedraaier als je op het veld bent ;) ).

ps: welke accu heb je erbij? Want ik gok zo dat je een 2s lipo erbij hebt, dan heb je lang niet zoveel snelheid als een sp400

En trouwens je zegt 13X13, voor prop's gebruiken we inch.

Je kan je prop "omdraaien"! ik kan mij absoluut niet anders voorstellen.

Wat dat draaien betreft heb je wel gelijk, hij moet gewoon andersom op de as.
Het gaat trouwens om een propje 5,2x5,2. Is dat niet wat men een 'vierkant' propje noemt? Ik begrijp daaruit dat de prop 5,2 inch in diameter is en bij één omwenteling 5,2 'vooruitstapt'. Right?

Inderdaad, het geheel gaat op 3s800 lipo's draaien. Dat zou mij toch een boel power moeten geven! De Pibros is oorspronkelijk ontworpen als zwever, dan zou die toch niet veel vermogen moeten hebben? :?

Motor is een shock-flyer aandrijving...

"Nominal voltage: 7.4 V
Operating voltage range: 7.2 ... 9.6 V
No-load speed: 8140
Revs / Volt: 1100
Number of winds: 24
Current drain at max. efficiency: 3 ... 6 A
Maximum efficiency: 74%
Permissible motor rotation: R and L
Number of poles: 14
Overall length approx. 34.5 mm
Case length excl. shaft approx. 23 mm
Diameter approx. 29 mm
Free shaft length approx. 9 mm
Shaft diameter: 3.17 mm
Weight approx. 33 g
Recommended propellers: 8 x 4" or 8 x 6" (2 Li)
All-up weight approx. 150 g"

Best een goede motor, maar met jouw prop(je) ga je weinig trekkracht verkrijgen. Dat propje houdt van toerentallen tussen 15.000 en 20.000...per minuut.

Je Lipo is een 3S pakket, stroom zal zo rond de 9 à 10 volt liggen wat resulteert in een theoretische propsnelheid van 11.000 t/pm; in de praktijk wordt dit grofweg geschat een 7.000 (?) toeren per minuut. ( Kv van de motor 1.100 = per volt 1.100 t/pm.
Dus 10 x 1.100 = 11.000 t/pm - (luchtweerstand van de prop + rendementsverlies). )

Een Pibros is niet zo'n snelle jongen, dus neem je prop enkele maatjes groter. Op 3S 60*30 tot 70*35 of zo, dat zal beter gaan vermoed ik.

En je veronderstellingen van het vierkant zijn van de prop en de inch-bepaling zijn correct.

Hou ons op de hoogte.

Das een hele mond vol! 8O

Dus als ik een prop neem van 8 inch zou ik er wel moeten komen.

Dat betekent 8 x 2.54 = 20,32 cm diameter. Wat als resultante zal geven dat de ailerons weer een hap kleiner zullen worden. De Pibros is oorspronkelijk 80cm breed, dus schiet er nog 75% over, ttz 30 cm per aileron. Lijkt me meer dan voldoende voor een beginnnertje. :lol:

Wat ik niet begrijp is dat een kleine prop met een grote spoed, niet dezelfde stuwkracht zou geven als een grotere prop met een omgekeerd evenredig kleinere spoed. :|

verschil tussen stuwkracht en snelheid.
Zie t als een vaste versnelling in je auto.

Bij t zelfde wattage (energie) heb je bij
- een grote prop met weinig spoed weinig snelheid en veel stuwkracht
- een kleine prop met veel spoed weinig trekkracht maar veel lucht snelheid.

Prop dus ook aanpassen op soort model.
grote prop op speedmodel: na gooien plompt model voor je hand in de grond, model haalt prop in, prop doet niks.
kleine prop op grote lobbes, idem plomp, prop kan model niet voorttrekken, prop doet niks.

Die handelaar heeft je niet echt de juiste spullen meegegeven.
Motortje is ook niet echt een Seed 400 vervanger.
Beste propvoor Pibros op 3slipo lijkt me een GWS slowfy 7x6, motor voorop monteren.

Motoradvies kun je dus beter hier vragen....
Pibros is overigens niet bepaald een beginnerskistje,

Motoradvies kun je dus beter hier vragen....
Pibros is overigens niet bepaald een beginnerskistje,

Zeg Pjotrrr, nou vindt jij dat die motor voorop de neus moet, een ander beweert dat ik een groter rendement haal met de motor achterop. Er moet dan toch een verschil in vliegbeeld zijn?! :?
Ik heb ook nog een gewone fietsbel liggen (1750KV), zou die meer geschikt zijn?

Overigens, als ik een EleBee wing in de lucht kan houden moet dit toch ook zo'n beetje lukken met die Pibros, ja toch? :D

Ik bestrijd niet dat een duwprop efficienter is...
Begreep echter dat je met een grote prop weinig elevon overhield.
Een motor met een hoger kV zoals de door jou genoemde fietsbel is altijd beter om een kistje als de Pibros aan te drijven, 6x5 prop op 3slipo moet lekker gaan.
Veel plezier!

Eigenlijk is mijn probleem dat je een slow-prop niet omgekeerd kan monteren op een propsaver (voor een pusher). :mad: Probeer maar eens, de diameters kloppen niet, er zit speling tussen de prop en de as. Gevolg : je hele model trilt uit elkaar in de vlucht en dondert naar beneden. 8O
Komt daarbij dat een slow-fly prop buigzamer is dan een andere en ik vermoed dat daardoor de prop onder belasting gaat buigen en heel wat slip zal veroorzaken. :| Overigens, nu ik er bij nadenk, ik heb nooit een slow-prop gezien die als pusher gebruikt wordt.
Ik wil het dus doen met 'cam' props en die dan monteren op een gewone prophouder. Omdat die 'cam' props met een veel grotere spoed verkijgbaar zijn had ik erop gerekend dat ik daardoor de diameter kan verkleinen. Zo kan ik toch een gelijke belasting van de motor houden. Vandaar het idee van de 'vierkante prop'.
Het ziet er naar uit dat er geexperimenteerd zal moeten worden. :P
Ik ga wel eerst de stroom en stuwkracht van de diverse hier aangegeven opties even opmeten en naast elkaar zetten.
Wellicht wordt dan een en ander duidelijk. :pim:

't Gaat niet zo goed met de Pibros!
sick-298.gif

Het begon al bij de testopstelling op de keukentafel. Bij het meten van de stroom met de amperemeter ging de regelaar, een gloednieuwe Jeti 20A in vlammen op. Dan maar vervangen door een andere van onbekend merk met een vermogen van 24A. en géén stroom meer gemeten.

Het totale vlieggewicht van mijn pibros is 400gr;
thinking-023.GIF
Een beetje veel misschien?
Ik kom dan op een vleugelbelasting van 125gr/dm². Dat lijkt me dan onmogelijk veel! Verkeert gerekend?

De maiden was één grote teleurstelling -> te weinig power.
De power setup : een fietsbel van 1450KV met een propje 5,5 X 5,5 en LiPo 2C2200. (kweet wel... wou niet luisteren :oops: )
De pibros speelde duikboot!!!
confused-30.gif

Na de nodige herstellingen gaat de volgende testvlucht met een prop 7 x 5 en twee cellen LiPo. Op het gevoel lijkt dit wel het nodige vermogen te geven. Maar er was toch een vuistregel, gewicht t.o.v. vermogen?

Ook de gevoeligheid op de ailerons was véél te groot. Heb de uitslag verminderd naar 6mm +/-. De besturing logaritmisch 100%!.
Dit moet me toch wel meer speelruimte geven.

paper-f-16-002.gif

Als ik het goed begrijp is de Pibros ca. 80x40 cm dus de oppervlakte 80 x 40 x 0,5 = 1600 cm2 = 16 dm2. Met een gewicht van ca. 400 gram geeft dat 400 / 16 = 25 gram per dm2; dat is een mooie waarde en betekend dat de kritische vliegsnelheid vrij laag is. Als jij met die fietsbel een 20A regelaar hebt opgeblazen met een 5,5 x 5,5 propje en twee cellen lipo (lees ik nu goed 2200 mAh??) dan is er denk ik iets mis. Volgens mij kan zo'n fietsbelletje op 2 cellen nooit 20A trekken. Ik denk toch meten=weten!

Jakkie takkie zei:
Als ik het goed begrijp is de Pibros ca. 80x40 cm dus de oppervlakte 80 x 40 x 0,5 = 1600 cm2 = 16 dm2. Met een gewicht van ca. 400 gram geeft dat 400 / 16 = 25 gram per dm2; dat is een mooie waarde en betekend dat de kritische vliegsnelheid vrij laag is. Als jij met die fietsbel een 20A regelaar hebt opgeblazen met een 5,5 x 5,5 propje en twee cellen lipo (lees ik nu goed 2200 mAh??) dan is er denk ik iets mis. Volgens mij kan zo'n fietsbelletje op 2 cellen nooit 20A trekken. Ik denk toch meten=weten!

En zeker NIET met dat propje.

damax zei:
'Bij het meten van de stroom met de amperemeter ging de regelaar, een gloednieuwe Jeti 20A in vlammen op.
Hoe probeerde je te meten?

De stroom meter altijd in serie zetten tussen de accu en de regelaar.
Wanneer je 'per ongeluk' een stroom meter over de uitgang van de regelaar zou zetten, sluit je de regelaar kort en deze zal dan doorbranden.

Hoe probeerde je te meten?

Ik heb het echt wel goed gedaan! Ik heb eerst RTFM gedaan (reading the fucking manual).
lookitup.gif

Dan heb ik in de positieve lijn een Fluke multimeter geplaatst, met de stand op amperes. (Gaat tot 10 amperes)
De regelaar is niet helemaal defect, hij werkt nog maar wordt nu zeer snel warm. Ik vermoedt dat er enige fet's defect zijn.
Het regelaartje is nu sowieso onbruikbaar.
Er zou een watt-meter bestaan die je kan meesturen met het model en daarna, via een USB aansluiting, kan uitlezen met een laptop.
Dat lijkt me wel een goede oplossing.

Ik elk geval, de maiden is over gedaan en ja hoor, ons Pibje vliegt!!
jumprope.gif

Wel is er tijdens de vlucht de propeller losgekomen van de konische prophouder.
cry2.gif
De propeller ging een eigen leven leiden en zo ook het Pibje.
Een loslopende boom stak venijnig een tak tussen de ailerons en de wind deed de rest!

Met wat lijm en tape lossen we het weer op!
order.gif

Back