PVC en lijm (snuiffffffff....)

Hello everybody,

Ben nog steeds bezig met die ^*@#%* schroefkokers.
Heb het koper-probeersel "overboord" gegooid, is het toch niet helemaal.
Nu las ik laatst op dit forum dat je ook PVC buis kunt gebruiken.
De oplossing dacht ik, dus vanmiddag naar de Gam... je weet wel.
Nu heb ik dus schroeven van 6 cm doorsnede, en je raad het al, de PVC buis is er in diameters van 5 cm............ en de volgende 7,5 cm *^%$@#!&*.
:twisted:
Toch het buisje van 7,5 maar meegenomen, en er een stukje tussenuit gezaagd.
Nu dus de vraag: met wat voor lijm kan ik hetbeste weer een geheel van de buis maken. Er komt nu een lichte spanning op het geheel te staan, dus ik wil het knetterhard vastlijmen.
Iemand een idee???

Bij voorbaad dank :wink: ,
Luit

ps
Hierbij biedt ik mijn excuses aan de Moderator aan, zie net dat dit berichtje onder een ander kopje had gekunt volgens mij :oops:

Luit, opschuren, daarna met (o logica) PVC-lijm...
Draadje er omheen zodat een en ander tijdens het drogen goed vast blijft zitten.
Voor de stevigheid: Paar messingdraadjes er omheen, vastlijmen met CA-lijm, en vervolgens tussen die messingdraadjes de boel (in een paar sessies) volgieten met 2C-lijm.

PVC-lijm = PVC-lijm
CA-lijm = secondenlijm
2C-lijm = 2-componentenlijm (Uhu plus of Stabilit-express of de 2c lijm
van Quartel (goed spul in grote flessen voor een nette prijs)

Enne... zorg voor zo min mogelijk ruimte tussen schroef en koker.

Roel

Luit, je kan natuurlijk ook 5cm buis nemen en je schroeven aftoppen...
Of 7,5cm buis, grotere schroeven en die aftoppen; ik weer niet welke schaal je precies nodig hebt...

Roel

Yo Roel,

Tsja het zijn opties, maar ik wil mijn bootje zo getrouw mogelijk namaken, dus ook het schroefformaat, en die is dus 6 cm (of 60 mm in vaktermen geloof ik).
In een ander draadje van mij had ik het al over de hoofdprijs winnen in de lotto, maar zal ik je vertellen wat ik dan echt ga kopen: een draaibank.
Heb vroegah nog een korte opleiding fijnmetaal gedaan, en hier moest ik regelmatig draaien.
Dit had toen nog niet mijn interesse die het nu wel heeft, dus als het schip met geld (leuke woordspeling) langskomt, dan weet je wat er in de garage komt te staan.
Neemt niet weg dat ik je weer reuze bedank voor je reactie. Zonder reacties vaart niemand wel :!:

Greetings,
Luit

xxman zei:
laatst kwam ik bij krikke mooie schroef kokers tegen.
ze worden trouwens ook wel straalbuizen genoemd

Hhhmmmm, ik weet dat ze straalbuizen worden genoemd, maar ik kan die naam op een of andere onverklaarbare wijze niet in mijn knar houden.
Ben al bij Krikke in Groningen geweest, maar die had ze niet, ja ze hadden ze wel maar dan compleet met schroef en aangezien ik die al heb.... en geen Euro-boom in mijn tuin, ben ik toch op zoek naar andere mogelijkheden.

Greetings,
Luit

Luit

wandel eens naar een lokale smit/draaier en vraag met je model mee natuurlijk of ie van nylon twee straalbuizen kan maken, ze lopen taps en dat is gamma pvc niet.
Ik was voor de ....... ? 15 kwijt voor twee 9cm buizen

Roel van Essen zei:
Model wel meenemen op de werkschependag he!!!

:lol: Roel

Okay okay, ik zal mijn stoute schoenen aantrekken en de Hunter meenemen :lol: , zal tevens tegen mijn ouwe heer zeggen dat'ie z'n Husky dan ook mee moet nemen!
Mischien motte we dan wel een Boedelbak huren, want of alles wel in de Polo past??? :lol: :roll: :lol:

Hannibal zei:
Luit

wandel eens naar een lokale smit/draaier en vraag met je model mee natuurlijk of ie van nylon twee straalbuizen kan maken, ze lopen taps en dat is gamma pvc niet.
Ik was voor de ....... ? 15 kwijt voor twee 9cm buizen

Is ook nog een idee... zal e's even op onderzoek uitgaan :wink:

RU58 heeft volgens mij buis van geschikte diameters. En probeer anders bij bedrijven die kunststof verwerken, zoals bijv Rombouts in Tholen, of Vriens Kunststof Design in Halsteren (?)

Of idd een draaibank kopen, kijk eens op Marktplaats en doe jezelf een lol, koop een beetje stevig model. Je kan beter een goede basis kopen, dan een brak ding met veel accessoires. Kijk ook op E-bay Duitsland. Transport vanuit Dld kost niet zo heel veel (met bijv DPD of Bosman)

Luit,

Aan de maten te zien heb jij bij de HWA (Hemel Water Afvoer) kwaliteit gekeken.
Je moet eens bij de riolerings afdeling kijken
Een heel gangbare maat in PVC land is 63 mm.
In 10 ato klasse ook nog met een aardige wand.
Daarnaast zijn sokken of moffen in deze zware kwaiteit goed te draaien.

Hier zit een LUCHTJE aan :showass:
Heb elke pvc buis in mijn handen gehad volgens mij.
Zul je zien dat die ^*&#$ Gamma geen rioleringsbuizen verkoopt.
Tis wel duidelijk dat ik eerst de vraag hier op het forum mot stellen voordat ik iets ga kopen.

Luit,

Buis 63 is waterleidingbuis (donkergrijs) en heeft een wanddikte van 2 mm.
Buis 60 is hemelwaterafvoer en heeft een wanddikte van1,5 mm, wordt niet zoveel meer gebruikt soms nog wel bij een tuincentrum.
Kijk anders eens bij Wavin Australieweg 4 in Assen die hebben alle maten buis.

Groeten Dries.

Back