PVC of silicone slangen

Hallo,

Vraagje: waarom worden in duikboten altijd van de stugge PVC slangen gebruikt en geen silicone, deze laatste sluiten beter af en zijn gemakkelijker om een bocht mee te maken?

Hans

Laatst bewerkt:
hallo

ik gebruik rubbere darmpjes
silicone darmen heb ik de slechte hervaring mee dat ze ofwel breken ofwel los komen
doordat ze tamelijk flexible zijn durven ze al eens van een cavan pomp af springen
ja zul je zeggen een tyewrapje er rond maar het is dan juist daar waar ze breken
voor de ontluchting gebruik ik pvc darmpjes omdat daar toch geen druk op zit
groetjes raf

Hans,

Het nadeel van silicone is dat ze té flexibel zijn... Je kan ze dicht zuigen, en opblazen als een ballonetje als de boel verstop zit...

wat Raf ook al aangeeft ze kunnen niet echt een hoge druk aan...

Klopt van dat opblazen. Om de druk te kunnen hebben van een Cavan pomp (waarbij het andere eind van de slang dus dicht zit) heb je een 3x7mm siliconenslang nodig. 2mm wanddikte dus, alles daar onder wordt opgeblazen, en springt dus ook van de aansluitingen af. Ik gebruik voor de langere leidingen die een end door de boot moeten lopen ook liever alu of messing buis, alleen de bochten worden dan in siliconenslang uitgevoerd. Maar doordat je ze zo lekker makkelijk weg kunt leggen ga ik toch voor siliconenslang boven stugge pvc slang. En als dat verouderd wordt het bovendien alleen nog maar stugger.

Back