PVCbuis en Trichlootetyoleen

• Topicstarter Topicstarter Sculder
  • Startdatum Startdatum
S

Sculder

Guest
Iemand ervaring met het verlijmen van PVC met tri? Vroeger, toen ik jong was - 30 jaar geleden - haalde je bij de apotheek een fles tri en daar loste je de sprue in op van Airfixbouwpakketjes. Had je een mooie modelleerpasta. Nu ben ik een ding van pvc aan het maken en ik vraag mij af of dat spul ook met tri te lijmen en te modelleren is.​

Laatst bewerkt door een moderator:
bij ons in elk geval niet zo maar meer verkrijgbaar wegens enorm giftig. Dat was de typische geur van tipp ex, is ook daar geweerd nu.
PVC kun je gewoon zeer goed lijmen met de PVC lijm voor afvoerbuizen en zo.

Trichloor mag niet meer, maar vraag gewoon om perchloor bij de drogist.

bij ons in elk geval niet zo maar meer verkrijgbaar wegens enorm giftig. Dat was de typische geur van tipp ex, is ook daar geweerd nu.
PVC kun je gewoon zeer goed lijmen met de PVC lijm voor afvoerbuizen en zo.

Ik lijmde zelf op mijn werk altijd met Tetrahydrofuraan - Wikipedia
Volgens mij mag je dit nog wel gebruiken, ik kan tenminste niet vinden van niet. Het is ook een oplosmiddel voor PVC waarbij je de materialen aan elkaar smelt.

Zorg wel voor goede ventilatie want als je lekker aan het lijmen bent kan je er behoorlijk duizelig van worden.

Klopt inderdaad, PVC wordt gelijmd met tetrahydrofuraan. (THF) Dat wil zeggen als het ook echt PVC is, (polyvinylchloride). Dat wat met tri wordt gelijmd is Polystyreen, dat is een heel andere soort. PVC lijm is verkrijgbaar in tubes of in een potje met een kwastje voor het lijmen van bijvoorbeeld afvoerbuizen.

Groetjes Hans.

Back