"PWM" signaal ontvanger

• Topicstarter Topicstarter Observer
  • Startdatum Startdatum
O

Observer

Guest
Na lang denken vandaag dan eindelijk een testopstelling gemaakt en een oscilloscope geinstalleerd op mijn laptop.

testopstelling.jpg

testopstelling

Doel is het "PWM" signaal in beeld te brengen van mijn ontvanger om hiermee informatie te krijgen over hoe een uC te programmeren.

Omdat het de eerste keer is dat ik iets met een oscilloscope doe is hierbij de vraag of het signaal wel een PWM signaal is. Ik had namelijk een zuivere blokvorm verwacht maar er zit een voor mij vreemd "tegendeel" bij wat in mijn lekenogen een beetje op iets capacitatiefs lijkt en volgens mij onwenselijk is.
Bovendien slaat het door naar de andere zijde.

pwmneutraalrechts.jpg

signaal

pwmneutraallinks.jpg

signaal

Het valt mij op dat het signaal (zuivere blokdeel) van links naar rechts van de rasterlijn springt. Volgens mij zou het op dezelfde plek moeten blijven maar weet dat niet zeker.

veranderingsignaal.jpg

variatie signaal

De gebruikte zenderset is een HobbyKing HK-GT3B 2.4GHz.
Binnenkort wil ik meten wat het signaal is van een duurdere zenderset.

Is het signaal van een duurdere set, bijv. van een Spektrum set, anders dan dit signaal? Het gaat dus om het signaal tussen de ontvanger en de servos en/of regelaar.

blokl.jpg

"blokdeel" signaal

Ik zie het deel met de "logaritmische ontlading"??? nl. niet zo zitten.

Zou het kunnen zijn dat mijn auto hierdoor wel eens kuren heeft? Het bewegen van de stuurservo en het spontaan gas geven van de esc? Of klopt dit signaal en is er misschien iets anders aan de hand?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kan je met zekerheid zeggen dat de meeting niet geheel zuiver is vanwege de ontkoppelcondensator op de ingang van je geluidskaart en mogelijk ook door het ontbreken van een pull-up weerstand op de signaal uitgang van je ontvanger.

Maar het PPM signaal is een algemeen begrip die je zo op het net kunt vinden, hoef je niet opnieuw uit te zoeken.

Wat hier mis is weet ik niet, maar dit lijkt echt niet op wat een ontvanger als signaal aan een servo levert. Wat voor een probe wordt hier trouwens gebruikt? Dat zal namelijk het probleem wel zijn.

Uit ontvangers komen keurige, positieve pulsen. Je ziet daarbij hooguit een voor- en een achterflank als er een rc-filtertje achter de uitgang van het decoder-ic is opgenomen. Een negatief en een capacitatief deel is er niet bij, want dat wil geen enkele servo zien. Als je zulke dingen wél ziet moet je je probe opnieuw calibreren. Daarvoor zit er dan ook een trimmertje op en heeft een echte scoop ook een calibratie-ingang.

Met zo'n oscilliscoop-nabootsding voor op de pc heb ik zelf overigens ook wel eens wat geklooid, maar dat werd uitsluitend ruzie. Je kunt beter op marktplaats kijken wat een 2e hands scoop kost. De meest eenvoudige is voor alle metingen aan r-c apparatuur al genoeg (tenzij je ook hoogfrequent metingen wil gaan doen). Zelf heb ik er ooit eentje voor € 25 op de kop getikt. Een enkelstraals geval met een bandbreedte van 10 MHz. Eigenlijk ging het me alleen om de buis, maar ik heb 'm intact gelaten omdat-ie het nog goed doet.

Ik vraag me trouwens af waarom je zoiets zelf wil gaan bekijken bij een ontvanger. Hierover is toch op het www meer dan voldoende informatie te vinden? Vroeger hadden we hierover ook nog een faq van Ernst Grundmann, maar die faq is verdwenen. Vermoedelijk heeft-ie 'm nog wel ergens elektronisch beschikbaar, dus je kunt 'm altijd een pb'tje sturen.

Ik wil ook het bekijken omdat ik sinds ik de Savox servo in mijn SC10 heb zitten de auto kuren heeft. De servo knettert ook continu alsof hij steeds varierende input van de ontvanger krijgt.

Ik wil dus ook controleren of mijn goedkope zenderset wel een fatsoenlijk signaal geeft.

De probe is te zien op de eerste foto van mijn testopstelling. Het is een kabeltje met 2 TRS pluggen eraan (op de foto is de blauwe te zien). De ontvanger heb ik via een spanningsdeler aangesloten op een socket welke ik vanochtend uit een afgedankt elektrisch apparaat gesloopt heb (met de gele draadjes eraan). Op de laptop gebruik ik de microfooningang.

Als ik een usb kabeltje opoffer ben ik dan van het capacitatieve deel af (geen ontkoppelcondensator)? Volgens mij kan ik ook een usb poort als ingang gebruiken.

Nee, een USB poort kan je niet zo gebruiken....

Maar de kromming in je plaatje komt hoogstwaarschijnlijk uit de ontkoppelcondensator als ook de negatieve en positieve puls tov. de nul-lijn. Als je de nul-lijn omhoog trekt naar je piek en de kromming weg denkt kom je op je signaal uit.

Staat de servo echt te bibberen of staat die veel te piepen en of te kraken?
Dat laatste klopt, snellere servo's en met name digitale zijn continu aan het corrigeren om de stand vast te houden, Ik denk dat het een voedingsprobleem is. Probeer anders eens een condensatot van 1000uF met de + en de - op een servostekker in een loos kanaal te steken voor meer stabiliteit van de spanning.

Hij kraakt idd.
En soms stuurt de auto spontaan net na het aanzetten van het spul en vindt de esc zijn nulpunt moeilijk.
Tijdens het rijden heb ik er op zich geen last van.

(houdt de aanwezigheid van de ontkoppelcondensator in dat je eigenlijk niet zo veel hebt aan een softwarematige oscilloscope en dat ik idd beter een simpele echte op de kop kan tikken?)

Een ontkoppel condensator in audio technieken is om de gelijkspanning van de wisselspanning te scheiden, je kunt met je scoop nooit gelijkspanningen meten, een pwm signaal van 50Hz loopt al veel meer richting gelijkspanningen.

Wel leuk zo'n scoop maar het heeft zijn beperkingen. Je kunt wel een USB scoop voor weinig vinden maar ook een gewone scoop tot bv. 10mhz kan je voor weinig vinden. En dan is het nog de vraag of jij je probleem kunt analyseren.

Een geluidskaart als "scope" gebruiken werkt meestal niet echt lekker. Je kan het één en ander zien maar het signaal kan nogal sterk vervormd worden juist door de microfoon ingang.
Voor zover ik de foto kan "ontcijferen" klopt er ook het één en ander niet aan de aansluiting. Je zegt een spanningsdeler te hebben gebruikt, helaas die zie ik niet wel twee weerstanden die in serie staan en tussen de twee gele draadjes is gesoldeerd. Dat kan als een spanningsdeler gebruikt worden maar dat is hier dus niet gebeurt.
Dat het signaal er zo vreemd uit ziet kan dus komen door de geluidskaart. Waarschijnlijk is ook de 0 of aarde of de min, net hoe je het noemen wilt, op de verkeerde aansluiting aangesloten. Dat verklaard het feit dat er een negatieve puls te zien is.
Er bestaat een leuk hebbedingetje waarmee je dit soort signalen heel leuk mee zichtbaar kunt maken. Het kost niet eens zo gek veel en kan best handig zijn. Hij staat ook op mijn verlanglijstje. ;) Ik bedoel DIT apparaatje.
Succes.

Ik heb een derde weerstand half onder de zwarte isolatietape zitten van 100k.
De twee weerstanden in serie zijn 10k en 3,9k groot zodat van de 4,8V niet meer dan 0,66V aan de ingang overblijft (als mijn berekening klopt)

Één verstopte weerstand dus. ;) Er blijft dan 0,59V over wat voor een microfoon ingang nog heel erg veel is. Als je hem als line ingang gebruikt kan het goed gaan, dan wordt ook een filter uitgeschakeld waardoor de vervorming duidelijk minder kan zijn.
Is het proberen waard. Maar kijk ook nog even naar waar de 0 op zit, het signaal hoort een positief signaal te zijn!

Voor zover ik kan nagaan is de ground juist aangesloten, als de sleeve tenminste ground is.

Of dat zo in de PC is aangesloten kan ik niet nagaan. (Ik zou niet weten hoe maar ik las dat dat meestal het geval is)

Hoe ik de mic als line ingang moet instellen moet ik nu even gaan uitzoeken.

Ik vermoed dat de ground idd de sleeve is want als ik die aantik zie ik niets op het scherm. Tik ik de tip aan dan zie ik allerlei gras verschijnen.

Back