Q-Boat uit The World is Not Enough

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Robbie TPC, 23 feb 2010.

  1. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Klopt, ze zijn 6x6mm en ze lopen niet gelijk met de waterlijn, ze staan iets naar binnen.
    Daar ga ik niets meer aan veranderen, ik zal wel de rails 3 cm laten weglopen :thumbsup:
     
  2. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Ik heb m'n best gedaan om de spray rails zoveel mogelijk te laten aflopen, moet zeggen, het viel niet mee.
    Door het schuren van de spray rails zijn er een paar groeven ontstaan in de romp, die plamuur ik later (samen met wat andere oneffenheden) wel weer weg. Ondertussen de romp een zwarte grondlaag gegeven.

    [​IMG]

    Heb een standaard gemaakt waar hij op kan rusten,

    [​IMG]

    Gisteren tot diep in de nacht bezig geweest met het dek, tot nu toe verloopt het volgens plan,

    [​IMG]

    [​IMG]

    Wat is hout toch een fantastisch materiaal :thumbsup:
     
  3. Leon325i

    Leon325i

    Lid geworden:
    18 feb 2010
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Amsterdam
    erg mooi project waar je mee bezig ben, super.
     
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Robbie,

    De sprayrails zien er zo mooi uit! En de romp in z'n geheel ook. Met het dek erop krijg je nu al een goed idee van wat het moet gaan worden. Prima werk!

    Ben je er eigenlijk al uit qua aandrijving? een jet of toch een (oppervlakte)schroef?
     
  5. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Dank jullie wel, het harde werken begint nu z'n vruchten af te werpen.
    Moet nu wat gas terug nemen met bouwen omdat ik moet brainstormen over hoe ik de torpedo's laat werken.
    Het gaat om drie bewegingen, eerst moet het torpedo luik openschuiven, daarna komen de torpedo buizen omhoog, en vervolgens moet hij kunnen afvuren. Dat moet allemaal via één kanaal gaan.

    [​IMG]

    Ook moet ik nog iets verzinnen om bij de torpedo's/mechanisme te kunnen komen, denk dat ik een dashbord moet maken dat verwijderbaar is, zal niet meevallen.

    [​IMG]

    Ik ben er nog niet 100% uit of ik nou een jet of schroef aandrijving erin ga doen, weet niet of een jetaandrijving geschikt is voor een beginner zoals ik. (ook moet ik even de kosten tegen elkaar opwegen mbt de jet of schroef aandrijving)
    Mooiste is natuurlijk een jet aandrijving omdat dat ook in de film gebruikt is.

    Inmiddels is m'n hout op, straks maar even een nieuw plaatje halen :yes:
     
  6. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Robbie,

    Eigenlijk is een jet voor een beginner makkelijker dan een schroef met bijbehorend roer. Een jet wordt als één complete eenheid in de boot gebouwd en klaar. Motor er tegenaan en er kan eigenlijk niets mis gaan. Bij een schroefaandrijving moet je de schroefas inbouwen, prop op de juiste positie, een roer erachter / naast, alles uitlijnen etc. Daar kan dan meer mis gaan. Waarschijnlijk kom je met de kosten op zo goed als hetzelfde uit. Een jet lijkt dan duur maar een schroefas, motorflens, koppeling en roer is als je alles bij elkaar telt ook niet goedkoop.

    Nadeel (als je het zo wilt noemen) is bij een jet is wel dat er weer een gat in de bodem van je mooie romp gemaakt moet worden ... ;)
     
  7. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Bedankt voor je reactie Lex, dan ga ik voor de jet aandrijving.
    Daarvoor moet ik de volgende zaken nog aanschaffen, een jet aandrijving plus motor (word zo'n aandrijving niet inclusief motor verkocht ?), een regelaar, en Lipo's.

    Zender/ontvanger heb ik in huis, heb ook nog drie (standaard) servo's liggen maar weet niet of ze geschikt zijn voor dit model, heb eventueel ook nog twee micro servo's liggen.

    Gaatje in de romp maken is niet zo'n probleem, ik heb er ook nog aan zitten denken om een cameraatje in de romp te plaatsen die onder water kan filmen. Het is nog maar een gedachte, moet even kijken hoe zwaar de boot gaat worden voordat ik zoiets ga inbouwen. Lijkt me wel leuk om onder water te kunnen filmen.
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo robbie


    het afschieten van torpedo's is een kolfje naar de hand van de duikboot bouwers

    we doen het op dezelfde manier hoor
    boven of onder water het probleem is hetzelfde
    je zou kunnen werken met een draadstang
    een motortje met een vertraging dat je koppelt aan de draadstang
    op deze stang komen runnertjes waar je een draadje aan kan hangen dat met het deksel in verbinding staat
    als je de lengte van de draadjes juist kiest dan gaat alles mooi in volgorde open
    als laatste ontgrendel je de torpedo die met een veer uit de buis geschoten wordt

    na het af vuren alles terug naar nul laten lopen en je bent klaar voor een volgende lading
    maar zoek het eens op het duikboten topic op
    manfred en ronald hebben zulke installaties in hun boten zitten
    vooral de gas aan gedreven aalen die snorren er mooi vandoor tegen een mooie snelheid

    groetjes raf
     
  9. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Robbie,

    De jetaandrijvingen wordt voor zover ik weet los verkocht, je moet er dan nog een motor bij kiezen. Gangbaar zijn de modellen van Kehrer. KMB - Kehrer Modellbau Berlin - Jet-Antriebe
    Als servo's zou ik de standaard exemplaren nemen, zeker niet mini servo's. Er komen toch redelijke krachten op te staan met sturen en als je de keerklep naar beneden gooit. Met jou formaat boot is het meergewicht geeneens punt van discussie ... ;)

    Over een camera, dat gaat alleen een succes worden als je in echt glashelder water vaart. Zodra het maar een beetje troebeler wordt (zoals de meeste vaarwateren hier ten lande) zakt het zicht schrikbarend terug en zul je nauwlijks iets op de beelden kunnen herkennen. Hoe ik dit weet? Ik vaar ook met onderzeërs en heb daarmee vele kamera experimenten gezien en er ook zelf enkele uitgevoerd. Onderwater filmen is echt een sport voor een duiker met een goede camera, of je moet het geluk hebben van glashelder water natuurlijk!
     
  10. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Bedankt weer voor de input heren :worship:

    Ben weer wat verder gekomen met de bouw,

    [​IMG]

    Ik ga twee verwijderbare stukken maken, het dashbord om bij de torpedo's/mechanisme te kunnen komen, en het deel waar de straalmotoren/uitlaten/koelingdeel/afdakje zitten moet eraf kunnen.
    Moet wel nog even kijken hoe ik die delen ga bevestigen en in hoeverre ze waterdicht moeten zijn. Er is in ieder geval meer dan genoeg ruimte in de romp,

    [​IMG]

    De torpedobuizen kunnen een probleem gaan worden, ik ben opzoek naar een plastiek buis met een buitendiameter van 24 mm, en die kan ik niet vinden.
    M'n eerste schatting van het kaliber (35mm) van de torpedo's was wat aan de ruime kant, denk dat ze 20 of 22mm gaan worden, ligt eraan wat de wanddikte is van de torpedobuizen.
     
  11. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Neem eens een kijkje in de sigarenwinkel. Op mijn MTB heb ik ook werkende torpedo's, zowel de buizen als de torpedo's zijn van sigarenkokers gemaakt, licht dunwandig aluminium.
     
  12. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Grappig dat je het zegt over een sigarenkoker, in de film komt vlak voor de boot scene ook een sigarenkoker voor :D

    [​IMG]

    Zal morgen eens langs gaan bij een sigarenzaak :yes:
     
  13. nicoowtje

    nicoowtje

    Lid geworden:
    30 mrt 2009
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Roden
  14. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Dank je wel Nicoowtje, dat is inderdaad een compleet setje maar die is volgens mij te klein voor dit model.

    Ben vanmorgen bij de sigarenzaak langs geweest voor de torpedobuizen, hij heeft sigarenkokers die de juiste afmetingen hadden, maar hij verkocht die kokers niet los.
    Een koker inclusief een dikke Havana sigaar was 17,50 euro, en dat is toch wel een beetje duur voor een torpedobuis, okay de koker had wel een goud randje :)

    Ik heb nu twee dikke stiften (Edding 800 permanent marker) gekocht die qua diameter in de goede richting zitten, ze zijn een beetje kort om er ook een mechanisme in te maken maar daar verzinnen we wel wat op.
     
  15. Dr.Evil

    Dr.Evil

    Lid geworden:
    14 nov 2004
    Berichten:
    592
    Locatie:
    Schiedam
    je kan de sigarenboer toch ook vragen of hij aan zijn sigaar-klanten wil vragen of zij de kokers voor jou apart willen houden?
     
  16. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Dat klopt, maar dan moet ik wachten voordat iemand z'n Havana heeft opgestoken.
    Straks ga ik de zaag op de stiften zetten, zal een leuk feestje worden met die inkt.
     
  17. snowmansion

    snowmansion

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    1.626
    Locatie:
    N-H
  18. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Er blijkt ook een sigarenforum te zijn .....

    sigarenplatform.nl • Forumindex

    Draadje starten om een inzamelingsactie van lege kokers te beginnen? Als dat lukt hebben de duikbootjongens ook wel interesse denk ik!
     
  19. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Bedankt voor de linkjes :thumbsup: De dekselkokers had misschien een optie kunnen zijn, maar de kleinste koker (27mm diameter) is 1mm te groot.
    Een sigarenforum,... hoe verzinnen ze het :) Ik zal eens een kijkje nemen want voor de torpedo's heb ik nog buizen nodig.

    Ik heb inmiddels een stift uit elkaar gehaald, valt nog mee met het geknoei met de inkt, m'n zaagblad is wel weer mooi zwart geworden :-D

    [​IMG]

    Ondertussen heb ik ook twee steunen uitgezaagd waar de twee torpedobuizen in komen, het was prutswerk want ik had geen marge voor fouten. Moet nog wel één stift ontmantelen,

    [​IMG]

    Straks de steunen impregneren met polyesterhars zodat ik dat deel kan afmaken.
     
  20. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Ben klaar met de torpedobuizen, moet nog wel een mechanisme en scharnier op komen.

    [​IMG]

    Ik heb het deel een laagje spuitplamuur gegeven, morgen even kijken bij daglicht hoe de kleur is want deze kleur komt heel dichtbij het origineel.

    [​IMG]

    Het kaliber van de torpedo's word 25mm :yes:
     

Deel Deze Pagina