Dank je wel, doordat de boot nu een egale ‘kleur’ heeft worden de verschillende lijnen duidelijk zichtbaar, ook de kleine onevenheden zoals putjes, deukjes, krasjes die ik gemist heb tijdens de eerste plamuursessies zijn nu beter op te sporen.
Afgelopen tijd niet zo heel veel gedaan aan de boot, sinds m’n poppen binnen zijn heb ik elke keer de neiging om er mee te gaan spelen, vandaar dat de bouw van de boot wat vertraging heeft opgelopen
Ben bezig geweest met aluminiumplaatwerk, ik heb verschillende diktes gebruikt (0,5mm 1mm en 2mm) zodat er verschillende niveaus ontstaan waardoor er nog meer details naar boven komen,
Ik kon het niet laten om al te beginnen met een aantal delen groen te verfen, ik heb ze één laag gegeven om te kijken of de kleur groen die ik heb gekozen een beetje overeen komt met het origineel.
Het torpedoluik heb ik uit 1mm dik aluminium vervaardigd, ik moet nog wel een systeem maken zodat hij open en dicht kan.
Op dit ogenblik ben ik bezig met de spoiler, daarna moet ik nog wat kleine alu onderdelen maken zoals een benzinedop en details die aan de zijkanten van de boot zitten.
Daarna lijm ik de aluminium delen vast (behalve de spoiler en torpedoluik) aan de boot met epoxy, als dat gebeurt is geef ik het geheel nog één zwarte grondlaag.
Voordat ik ben begonnen met bouwen van de boot had ik een mail gestuurd naar Doug Redenius (voorzitter van de Ian Fleming Foundation) met de vraag of hij informatie zou kunnen geven over de Q-Boat.
Ik kreeg vrij snel een reactie van hem terug dat hij me niet direct kon helpen aan de nodige info, hij had m’n mailtje doorgestuurd naar iemand die wel op de hoogte is van alle feiten van de Q-Boat.
Vanmorgen heb ik (na 3 maanden) een mail gehad van Joe Klein uit de US, hij had mijn mailtje ontvangen die Doug naar hem had doorgestuurd.
Zijn mail was best lang, vol met feiten die ik zelf al had gevonden, maar ook met zaken die ik nog niet wist.
Om een lang verhaal kort te maken, Joe heeft basisplannen gemaakt (waar hij ruim 8 jaar mee bezig is geweest) van de Q-Boat. Hij vraagt voor die plannen (inclusief foto’s die hij zelf gemaakt heeft) 200 dollar, hij vroeg ook of ik eventueel voor hem (en voor iemand van de Foundation) een 1/6 Q-Boat wil maken zodat er een 007 pop in past.
Het is wel toevallig dat hij vraagt om een 1/6 model, toen ik informatie ging inwinnen bij diverse personen had ik ze niet verteld wat de schaal van mijn model zou gaan worden.
Ik baal wel een beetje van het mailtje, m’n boot is bijna af, tenminste, de constructie van de boot is klaar, ik kan en ga daar niets meer aan veranderen.
200 dollar vind ik trouwens erg veel geld voor een basisplan en wat foto’s, de vraag is ook of de plannen goed genoeg zijn om te kunnen gebruiken, hij had zijn plannen wel laten zien aan de makers van de originele boten uit de film, volgens hun zitten er geen fouten in zijn plannen. Dan nog, het maken of in bezit zijn van een basisplan is één ding, het maken van een 3D model uit die plannen is een heel ander verhaal. Kortom, een goed 2D plan wil niet perse zeggen (geeft geen garantie) dat het 3D model er goed uit gaat zien.