Q-Boat uit The World is Not Enough

hallo robbie


als je nu vooraan een driehoekig spantje zet dat kleiner is dan je stringer(lange stroken)
dan kan je deze steunen door vanaf de stringer naar dat spantje een stripje karton te lijmen
het is dan geen volledige spant maar het geeft wel steun bij het bouwen
want het probleem met lijm is dat het krimt tijdens het drogen

groetjes raf en je gaat best de goeie richting uit
 
Bedankt voor jullie input :worship:

Ik weet nog niet of ik er een jet aandrijving in ga doen, zou wel leuk zijn maar ik moet even kijken wat het allemaal gaat kosten. Zal wel wat verstevigingen aanbrengen aan de spiegel,

CIMG3103.jpg


Inmiddels is de romp voor 80% 'dicht', moet nog wel even kijken wat van plamuur ik ga gebruiken want er gaat een hoop plamuur en schuurwerk in zitten,

CIMG3106.jpg
 
De puzzel is compleet, de romp is 'dicht'.

CIMG3110.jpg


Ik heb dit draadje (houtenromp-waterdicht-maken) doorgespit om te kijken wat de mogelijkheden zijn om de romp waterdicht te maken. In de eerste instantie was mijn oog gevallen op de polyurethaan hars G4, uiteindelijk heb ik gekozen voor jacht lak.

Ik heb de romp (behalve de spiegel en de binnenkant) een eerste laag lak gegeven zodat het goed kan binnendringen in het hout, ook hecht het plamuur beter op bewerkt hout dan op kaal hout.

CIMG3111.jpg


Voor de plamuur heb ik glasvezelplamuur genomen,

CIMG3114.jpg


Ik ben wat vergeten, er zitten onder de boot een aantal lijnen (geen idee wat de juiste benaming daarvoor is), die lijnen maak ik door middel van saté stokjes.

twine13.jpg


Verlopig ben ik weer even zoet met schuren en plamuren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Was de zwarte lak op dat ze de onderkant groen hebben gemaakt?

Zonder gekheid ziet er strak uit hoor! Laag plamuur er over en klaar:p
 
Hallo Robbie,

Ik struikel net over dit draadje, interessante boot wordt dit!

Die 'lijnen' zijn "spray rails". Ze dienen om het water dat langs de romp omhoog spuit horizontaal af te buigen. Hierdoor wordt het natte oppervlak verkleind waardoor je minder weerstand hebt, wordt er meer lift gegenereerd waardoor de boot hoger op het water komt te varen (ook weer minder weerstand), en bovendien zorgen ze voor rechtuit stabiliteit.

Ik zou alleen geen ronde stokjes daarvoor nemen maar driehoekig kunststof profiel. Met ronde stokjes wordt het water om die ronding heen getrokken waarmee het effect van de spray rails grotendeels verloren gaat. Het water moet juist door een scherpe rand 'afgekapt' worden.
 
He Robbie,

Die Jet's zijn niet heel erg duur hoor. Kijk maar eens bij Kehrer-modellbau op de site. Je koopt daar een complete set voor ongeveer € 80,-. Komen alleen nog 2 servo's bij die ongeveer € 12,- per stuk kosten. Maakt het geheel wel heel erg realistisch. Als je een goede as met speedschroef e.d. moet kopen ben je ook al gauw een eind in deze richting kwijt. Verder voordeel is dat je een regelaar met alleen vooruit nodig hebt. Dan kan je evt. ook nog borstelloos gebruiken. Licht en sterk.

We blijven het volgen....
 
Prachtig project, dit draadje ga ik zeker volgen. Erg knap hoe je de bouwplannen zelf hebt getekend. Ben benieuwd naar het resultaat als deze boot te water gaat. 'k Zou zeker voor LiPo/ BrushLess setup gaan.


@Koentjuh1990
De groene onderkant is grondverf. Je hoort Q niet voor niks roepen aan het begin van het filmpje: Bond, stop. It isn't finished! :-)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle reactie’s :worship:
De onderkant van de boot is inderdaad groen van kleur, niet omdat de zwarte verf op was maar omdat hij zo ontworpen is.
De ontwerpers van de boot hadden in de eerste instantie de boot helemaal groen gemaakt, hier een artwork plaatje van het ontwerp,

qboot-1.jpg


Denk dat ze later voor zwart hebben gekozen omdat de boot anders een teveel op een militair vaartuig ging lijken.
De groene kleur komt trouwens ook nog terug in het kuipstoeltje, hier een plaatje van de boot in het Bondmuseum in Engeland.

qboatt.jpg


Q zegt inderdaad dat de boot nog niet klaar is, maar hij doelde op de panelen die ontbreken aan de zijkanten van de boot,

qboatpaneel.jpg


Voor de spray rails (weer wat geleerd :-)) ga ik dan gebruik maken van driehoek profielen, ik maak ze wel van hout omdat ik zoveel mogelijk met hout wil werken voor dit model.

Zojuist op de site gekeken voor de jet aandrijving, ziet er zeer aantrekkelijk uit, de prijs valt ook mee te leven. Ik heb nog aantal standaard servo’s liggen die ik voor m’n auto’s gebruik, weet alleen niet of ze geschikt zijn voor de boot.
Ik heb ook nog een regelaar liggen, ook deze word normaal gesproken gebruikt in auto’s, er zit een voor en achteruit op.

Denk dat ik vandaag of morgen klaar ben met de romp, daarna ga ik me focussen op het dek.
 
let op: bij jet-aandrijving, gebruik je alleen "vooruit"! Achteruit varen door je met een keerklep/bucket voor de uitstroomopening van de jet te schuiven, om de waterstraal naar voren af te buigen.

fd4565533182addf1ff391051c14dee8.jpg
 
let op: bij jet-aandrijving, gebruik je alleen "vooruit"! Achteruit varen door je met een keerklep/bucket voor de uitstroomopening van de jet te schuiven, om de waterstraal naar voren af te buigen.

fd4565533182addf1ff391051c14dee8.jpg

Ah ja, ik snap het. Ik heb dus een regelaar nodig die enkel een vooruit stand heeft.
Maar waarom heb ik eigenlijk twee servo's nodig ? Dacht dat ik maar één servo nodig heb om te sturen.
 
Officieel moet achteruitvaren met zo'n jet inderdaad met een keerklep. Maar in de praktijk blijkt gewoon de motor in z'n achteruit laten draaien ook te werken. Niet super, maar om de boot even uit een hoek weg te trekken werkt dit uitstekend. (mits de nozzle onder het wateroppervlak ligt bij stilliggen, maar dat zal denk ik bij deze Q-boot wel zo zijn) Scheelt weer een servo voor de keerklep, en wat programmeerwerk op de zender om die samen met het gas goed te laten werken. Daar is dus dat tweede servo voor.

Een keerklep is weer wel leuk voor een "alle ankers uit"-noodstop ..... ;)
 
Laatst bewerkt:
Ah ja, ik snap het. Ik heb dus een regelaar nodig die enkel een vooruit stand heeft.
Maar waarom heb ik eigenlijk twee servo's nodig ? Dacht dat ik maar één servo nodig heb om te sturen.

twee servo's: één om te sturen en één om de klep te bedienen
... en één kanaal om regelaar aan te sturen

idee: eventueel het vrije kanaal (uitgaande van 4 kanaalszender) gebruiken om James Bond aan te sturen bijv. hoofd draaien of arm opsteken ;-)
 
Ik ga nog even brainstormen over die tweede servo, als het niet noodzakelijk is dan laat ik hem weg. Mocht het vaargedrag van dit model toch om een tweede servo vragen dan kan ik hem later alsnog inbouwen.
Ik neem zoiezo een zender met vier kanalen voor dit model (heb nog een MC10 liggen, heeft alleen een nieuwe accu nodig). Eén kanaal voor de regelaar, één of twee om te sturen en achteruit, en één kanaal wil ik gebruiken voor de Smart torpedo’s in de neus van de boot.
 
Aa, kijk eens, torpedo's, dat is in mijn straatje ...

Kijk eens hier voor inspiratie, elektrisch en gas aangedreven. torpedos
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor het linkje Lex, interessant om de techniek achter de gas aangedreven torpedo's te zien.
Ik weet nog niet of ik mijn torpedo's ga voorzien van een aandrijving, met een kaliber van 35 mm zijn het best grote zetpillen :-)

qboattorpedos.jpg
 
HO! Zetpillen is weer mijn specialiteit!(kortgeleden last van nierstenen gehad)
Rond je de top wel een beetje af?Anders doet het wel erg veel pijn... Ik bedoel 35mm is inderdaad best aan de forse kant.

Even serieus nu:
Je kan kiezen uit twee opties:
1: vooruit/achteruit-regelaar (wat duurder dan een vlieg-regelaar die enkel vooruit regelt) Daarmee kan je dus "beperkt" achteruit varen om je model uit een hoekje te halen.

2: Vliegregelaar (alleen vooruit) en een 2e servo voor de keerklep. Daarmee kan je inderdaad een spectaculaire noodstop maken en in een haven goed manouvreren. de 1e servo gebruik je om te sturen.

Voordeel van optie 2 is dat je, in geval van PANIEK!!! binnen je eigen scheepslengte kunt stoppen. Gewoon vol gas houden en je keerklep naar beneden rammen. Geef je dan ook nog roer, dan gaat je model opzij schuiven zodat je nóg minder remweg nodig hebt.
Met optie 1 kan je alleen maar je gas dichtgooien en hopen dat het model de snelheid kwijt is voordat het tot een botsing komt. "Vol achteruit" geven gaat niet werken, omdat tijdens de voorwaartse vaart de uitlaat boven de waterspiegel zal hangen. Kortom: je hebt meer remweg nodig.

Qua kosten zal het elkaar weinig ontlopen; die extra servo voor de kleppen zal iets goedkoper uitvallen dan de meerprijs van een vooruit/achteruit-regelaar.
 
Dan ga ik toch maar voor een vliegregelaar en een tweede servo, aangezien ik een beginner ben qua besturing/hantering van rc (speed)boten lijkt het me verstandiger om een goede rem in het vaartuig te hebben. Ik zal de zetpillen goed afronden :mrgreen:
 
Kleine update, het werk heeft een paar dagen stil gelegen omdat ik een beestachtige hekel heb aan schuren/plamuren :bad-words:
Maar goed, het gaat niet vanzelf dus we hebben het schuurpapier weer opgepakt.
Nog een paar plamuur/schuur sessies en fase één is voltooid, na het schuren breng ik de spray rails aan. Daarna het zaakje in de lak zetten.

CIMG3219.jpg
 
Ben bezig geweest met de spray rails, maar volgens mij zijn ze niet goed.
Ik denk dat ze te hoog zijn, ze zijn 9 mm hoog en 4 mm breed.
Ze zitten nog niet vast aan de romp, heb ze er enkel even opgelegd om te kijken.



Ik denk dat de hoogte gelijk moet zijn aan de breedte van de rails, zodat je een driehoek krijgt met gelijke kanten. Of zeg ik nou iets raars ?
 
Back
Top