Q-Boat uit The World is Not Enough

Zow....Ik was dit bouwtopic een tijdje uit het oog verloren:oops:

Wat een schitterend project weer... Helemaal "Robby style"!!!

Die jet drive is echt veel te groot! De 28mm is al aan de grote kant voor een dergelijk model.
Voordeel van de 28mm is bovendien dat de motorbevestiging en nozzle een geheel zijn.

Laatst bewerkt:
Hij is groot ja, maar niet veel te groot.

Hier een plaatje van de jet van een originele Q-Boat, hangt ook een flinke pijp onder.

040.jpg

Het is de keerklep bij de nozzle waardoor de jet zo groot lijkt, het is in ieder geval een mooi stukje techniek.

Save0052.jpg

Ik ga m'n plan niet meer wijzigen, deze jet gaat erin :yes:

Ik doelde eigenlijk meer op de eigenschappen van het ding, niet zozeer het uiterlijk op schaal. Ik weet niet of je een echte boot hebt, maar mocht je nog eens motorpech krijgen dan kan je bij wijze van spreken dit bootje ervoor spannen ;)
Misschien kom je ermee weg met een trage motor op een lagere spanning, maar ik zou in ieder geval heel goed op het stroomverbruik letten.

Ik heb geen boot, wel waterski's :mrgreen:

Ik begrijp wat je bedoeld, maar voor mij gaat het om het uiterlijk van het model, niet de vaareigenschappen.
Over de motor gesproken, de motoren die aanbevolen worden door KMB zijn mij veel te duur, ik heb de jacht geopend op alternatieven.
Het hoeft geen super snelle motor te zijn aangezien ik nog maar een beginner ben op vaar gebied.

En toen zat er een groot gat in de boot :-D met behulp van de Dremel en een boormachine.

CIMG4849.jpg

Hier en daar de romp nog wat bijwerken zodat de jet goed past,

CIMG4844.jpg

Gisteren zag ik een aantal jetboten op rcuniverse die een rooster voor de inlaat hadden, dat ga ik ook doen.
Ik heb een alu roostertje gevonden met openingen van 6 bij 12 mm,

CIMG4846.jpg

Voordat ik de jet erin lijm maak ik binnen in de boot nog wat extra verstevigingen zodat de jet meer steun krijgt. Omdat mijn kiel niet een hoek heeft van 90 graden sluit de jet niet goed aan, dmv glasvezel plamuur kan ik de opening opvullen (dat word ook aangeraden in de beschrijving van de jet).

CIMG4847.jpg

Hoi Robbie,

Ja, dat doet pijn, een gat maken is zo'n mooie strakke romp... ;)

Ik heb wel twee opmerkingen. Ga je de kiel aan de buitenzijde nog aanpassen aan de jet? In principe moet de romp zo vloeiend mogelijk overgaan in de aanzuigopening van de jet. Dan wordt het water naar binnen gezogen door de snelheid en hou je een aanvoer van vers water. Zoals je het nu hebt zitten is er een scherpe rand aan de kiel voor de inlaat. Daar gaat het water dan afbreken en rechtdoor lopen, en niet de jet in. Althans veel minder dan de bedoeling is waardoor de jet in ademnood komt.

Dan het rooster. Waarom is begrijpelijk, om troep uit de jet te houden. Dat rooster wat jij wilt gebruiken gaat echter flink de waterstroom afremmen ben ik bang. Omdat dit ook draadjes dwars op de vaarrichting heeft lopen. Als je er al een bescherming voor wilt maken kun je beter een 'traliewerk' maken van alleen 'spijlen' die in de lengterichting van de boot lopen. Dat houd dan in ieder geval grof vuil tegen. Persoonlijk zou ik er echter helemaal niets voor zetten. Op een gegeven moment krijg je namelijk toch troep in de jet, daar ontkom je niet aan. Als er niets voor zit kun je er dan in ieder geval makkelijker bij om het weg te peuteren zonder de nozzle te moeten demonteren. De echte heeft trouwens ook geen rooster, kijk maar eens naar die foto die je aan het begin hebt geplaatst, springend met dat groene onderwaterschip.

Laatst bewerkt:
Deels ga ik met Lex mee.
Dit rooster oogt fraai, maar remt af.
Een 4 of 5-tal messing of RVS-stangetjes (RVS 1mm, messing iets dikker) in de lengterichting houden 90% van de rotzooi tegen.

Thanks voor de input heren

Ik ga inderdaad ervoor zorgen dat de romp vloeiend overgaat in de jet, op dit plaatje heb ik met rood gemarkeerd wat geplamuurd moet worden.

qjet.jpg

Voor wat betreft het rooster, ik vind het er ook wel gaaf uitzien :-D
Verlopig laat ik hem weg, eerst maar even ervoor zorgen dat de romp mooi overgaat in de jet.

Vandaag heb ik de jet in de romp gelijmd, hij zit muurvast, die komt er nooit meer uit.

CIMG4856.jpg

Tijdens het plamuren en schuren heb ik een plakbandje voor de openingen geplaatst zodat er geen vuil in komt.

CIMG4861.jpg

De inlaat begint ook al strak te worden, hier en daar nog wel wat plamuren en schuren.

CIMG4864.jpg

Als ik klaar ben met schuren en plamuren ga ik de gaten boren voor de servostangen, als die erin zitten kan ik de positie van de servo's bepalen in het motorruim.

Vraagje, ik heb gaten in de spiegel geboord voor de servostangen en één silicone slang.
In de beschrijving van de jet word vermeld dat er (6mm) messing buisjes in de gaten moeten, kan ik daarvoor ook een aluminium buisje gebruiken of is dat te zacht ?

Thanks a lot John, dat is mooi ik heb namelijk nog een 6mm alu buis in huis liggen.
Moet morgen wel even een 5mm buisje halen voor de silicone slang van de waterkoeling.

Toch nog een vraagje over die waterkoeling, als ik door het slangetje blaas dat verbonden is met de nozzle komt er nergens lucht uit, zuigen lukt ook niet. Is dat normaal ?

De buisjes zitter erin maar nog niet vastgelijmd, morgen moet ik even een servo halen die 5 kilo kan trekken voor het sturen. De andere twee (standaard) servo's voor de klep heb ik al in huis.

CIMG4873.jpg

Als de silicone slang geen ingang is voor het koelwater dan moet ik volgens mij twee gaatjes (met buisjes) boren in de romp om het water op te nemen.
Ik moet ook nog een plekje vinden waar het koelwater eruit gegooid kan worden.

hallo robby

is dat gat in de nozzle doorgeboort ???
anders in de handleiding effe lezen hoe het moet want zo maar een gatboren in de nozzle is zonde van het geld

mooi werk
groetjes raf

Misschien moet het gaatje doorgeboord worden? Vanuit Kehrer dan als optie met of zonder waterkoeling. Het idee is dat door de overdruk die achter de impeller in de nozzle ontstaat koelwater door de slang geperst gaat worden. Heb je geen koelwater nodig laat je het gaatje dicht, heb je het wel nodig boor je het open. Dat is althans mijn idee, staat er niets over in de handleiding? Ik ken die jet niet exact, ik kan het ook mis hebben.

[edit] Raf was me net voor zie ik.. ! [/edit]

Heb zojuist de beschrijving nog eens goed bekeken maar er staat niets over de waterkoeling, het enige wat ze vermelden is de positie van het gaatje in de spiegel voor de silicone slang.

Aan de binnenkant van de nozzle kan ik geen gaatje vinden.

Foto-JLRYNDPY-D.jpg

Met een draadje gekeken hoe diep het gaatje is, 1cm hooguit.

Foto-MCD7DRT7-D.jpg

Ik wacht nog even met doorboren voordat ik vrijwel zeker weet dat dat moet gebeuren.

Nou, zojuist wat spullen gehaald bij de lokale modelbouwzaak, ben 58,75 euro lichter :bad-words: (ik heb het helemaal gehad met die achterlijke prijzen in Nederland)

En de rubbers voor de servostangen zijn ook nog eens veel te groot, de alu buisjes zijn 6mm en de rubbers zijn 10mm. Maar goed, ik hak er wel een stukje vanaf zodat ze wel passen met een tie-wrap.

CIMG4892.jpg

Welkom in het motorcompartiment :-D, de gaten die achter 007 zitten (voor de armbewegingen) ga ik wat kleiner maken dmv een 6mm alu buisje waar de stangen van de stuurservo doorheen geleid kunnen worden. De motor wil ik vóór de spant plaatsen (zie pijltjes), moet wel even dat stukje van de kiel weghalen zodat ik een vlakke bodem krijg voor de motorophanging.

CIMG4886.jpg

In het voorbeeld van de Jet beschrijving staat de motor vrij dicht (met één koppeling) op de propas, ik denk dat dat voor mij niet gaat lukken omdat dan de diameter van de motor (inclusief koeling) beperkt is tot ongeveer 36mm.

CIMG4890.jpg

Als ik de motor vóór de spant plaats (bij de pijltjes) dan heb ik meer ruimte/diepte voor een dikkere diameter.

CIMG4888.jpg

Kan het kwaad als ik de propas verleng met twee koppelingen en een verlengstuk in het midden, of moet de motor zo dicht mogelijk bij de propas staan :?:

Back