q: schroefas

kan iemand me vertellen onder hoeveel graden een schroefas moet staan? ik werk aan een sleper (foto komt later) van ongeveer 85cm lang en 30c breed, heb een schroefas liggen maar hoe schuin moet die in feite staan, wat zijn de regels daaromtrent?

Een gouden regel: tracht steeds je schroefas zo recht mogelijk te plaatsen dan heb je weinig -of bijna geen- vermogenverlies. :!:

Droop

Waarom zou die uberhaupt scheef moeten staan? Is die naar onderen gericht.. Dan druk je met vol vermogen de achterkant omhoog.. Is de as naar boven gericht.. dan drukt die de onderkant naar beneden.. Erg logisch eigenlijk.. :roll: Dus zou hem gewoon zo recht mogelijk uitlijnen :D

Christian

Bij oorlogschepen staan ze dikwijls onder een kleine hoek. Waarom weet ik ook niet, is het omdat ze meestal dubbele schroeven hebben, of omdat de romp toch minder weerstand heeft. Slepen deden de mijnenvegers zeker wel, dat heeft er dus niks mee te maken. Wie kent de reden?

Simpel: D'r zit een motor aan vast. Met reductie enz enz. Dat neemt ruimte in de scheepsromp in, ook in de hoogte.
Je kan een schroefas niet zomaar onderaan een motorblok plakken; ergens halverwege (in de hoogte) komt de schroefas uit de motor.
Nu loopt het achterschip van een schip wel iets op, maar de schroefas zal bij een aantal schepen inderdaad iets naar beneden wijzen.
Ik kan het mis hebben maar volgens Handboek Scheepsmodelbouw van André Veentra maximaal 4 graden. (Ik heb het boek nu even niet bij de hand, anders had ik het opgezocht... :oops: )

Hoi Roel,

Bijna goed :wink:

André Veenstra schrijft dat de schroefas-helling maximaal 5 graden mag zijn. Wordt de hoek groter dan neemt het schroefrendement af :teacher:.

Groetjes, Danny.

Back