Mijn zoon (12) is het afgelopen jaar al een aantal keer mee geweest naar de club. Hij vliegt dan met de svenson channy die ik afgelopen jaar bouwde. Hij vliegt ook wel eens met mijn eerste vliegtuigje. Hij wil wel eens meer meegaan om zelf te vliegen bij voorkeur met een eigen vliegtuig dat hij uiteraard zelf wil bouwen. Hoe kan ik daar tegen zijn. Hij had wel een paar wensen. Niet te groot, enkel richting en hoogte om te besturen moet er goed uitzien. Ik had wat zitten scrollen op outerzone en hem een paar foto's getoond. Hij koos voor de Q-tee. Het plan ligt ondertussen op de bouwtafel en we hebben de eerste stukken gezaagd, gesneden, geschuurd.
Leuk en ga dit verslag zeker volgen, want vind modellen met enkel rudder en hoogte ook erg leuk en ook de Q-tee staat hoog op mijn lijst. Ben nu zelf met een retro Channy een Svenson v2 model bezig dat ook dat model sluit mooi aan de modellen die jullie samen bouwen en vliegen.
Q-tee, ik heb hem ook gehad. Met een Cox 0,8 cc erop, 27 MHZ setje erin, vloog prima. Als ik hem nu weer zou bouwen dan wordt hij elektrisch. Q-tee blijft een leuk ding.
Mooi gemaakt zijn q-tee. Leuk om te zien hoe hij sommige zaken anders aanpakt. We snijden en zagen de onderdelen en gebruiken witte lijm in plaats van secondenlijm. Hoe mooi zo een cox motortje ook is helaas mag ik op de club enkel electro vliegen dus er komen electromotoren op. Ik verwerk ook graag materiaal wat ik krijg, vind, wat in mijn rommelbakken zit of wat voor iemand anders afval is in de projecten. De houten schotten zijn gemaakt van aarbei en mandarijn kistjes. Dit is mooi 3mm dik mulitplex. De houten cabinestaanders en vleugelliggers zijn (verf)roerhoutjes. Zeer hard hout. In dit opzicht begon ons jaar in elk geval goed. Deze mooie stokjes vond ik allemaal in onze tuin op 1 januari.
We doen rustig verder. We hebben ons best gedaan om alle onderdelen te snijden. Of toch een stuk hout te voorzien dat ongeveer de juiste maat heeft. Ik maak een deel, ondertussen kijkt mijn zoon hoe ik het doe. Daarna is het aan hem. We begonnen met de stabilo. Terwijl die aan het drogen was konden we al iets aan de romp doen. Zo heel veel bouwervaring heb ik niet. Maar dit vliegtuigje gaat erg makkelijk. stabilo 1 2 rompen. stabilo 2 op het plan en wat verder gadaan aan de rompen
Er is terug wat vooruitgang. Beide richting en hoogteroeren zijn klaar. Het is te zeggen hangen aan elkaar maar moeten nog afgewerkt worden. 1 romp heeft onderaan beplanking (nog een stuk opengelaten om alles makkelijk te monteren., heeft de liggers achteraan erop, er is plaats voorzien om de servo's te monteren, er is een deksel gemaakt om makkelijk de batterij te wisselen. Ik ben begonnen aan de vleugel. Eerst presenteren en dan kleven. in de beschrijving wordt de volledige vleugel in 1 stuk gemaakt. Dus alle ribben worden gekleefd. Daarna gaat de zaag erin. De 2 helften worden dan met de jusite vstelling aaneengezet. Daardoor komt er een ruimte tussen de 2 centrale ribben Deze vullen ze op met een op maat gemaakt blokje. Er komt dan een matje centraal over de vleugel voor de stevigheid. Ik heb de 2 centrale ribben nog niet gekleefd. Ik ben van plan om deze netjes tegen elkaar te kleven. De 2 helften zal ik aan elkaar zetten met een hardhouten verbinder. Dat materiaal heb ik voorhanden. De powersetup is nog niet beslist. Ik heb hier nog 1 emax cf2822 1400kv liggen. Daarmee zal hij zeker vliegen. Het zou wel leuk zijn als we dezelfde setup in beide vliegtuigen hebben. Dus dat moet ik nog eens bekijken.
De vleugel werd in 1 geheel vlak over ge plan gelijmd. De voor en achterlijst zijn in vorm vorm gemaakt. Ik heb (nog) geen schaaf dus dit is voorzichtig met het mes dunnen repen afsnijden en vooral veel schuren. Dan heb ik de vleugel in 2 gelijke delen gezaagd. Dan was het de moment om de 2 middelste ribben te kleven met de vleugel in de juiste V-stelling. Ondertussen had ik een hardhouten verbinder gemaakt. Zo staat alles nu te drogen. Mijn zoon heeft ondertussen verder gewerkt aan de romp. Alle verstevigingen en verdubbelaars zitten erin. De volgende keer kan hij de 2 delen aan elkaar kleven.
De vleugel helften hangen goed aan elkaar. De plankjes in het midden zitten erin/erop. Ondertussen heb ik ook aan de romp wat verder gedaan. Het kapje voor de batterij is in vorm. De gaten voor de motor en kabel zitten in het motorschot. Dus ik kon dan de voorste vormen aan de romp kleven en schuren. Om de motor vooruit te brengen heb ik een afstandshouder geprint. Ik vond ook een file om een dummy cox motortje te printen. Ik weet nog niet als ik dit laat zitten of niet. Het zicht van de cilinder hoort wel bij dit vliegtuigje. Het ijzer voor het landingsgestel had ik al in het begin in vorm geplooid. Nu heb ik dit vastgemaakt met nylondraad vastgemaakt. Daarna nog een laagje epoxylijm erover. Tijd om eens te passen en te bekijken. Ik ben alvast tevreden over het resultaat tot nu toe. Wat niet te zien is, de servo's zitten in de romp.
Ziet er leuk uit ga je plezier van krijgen. Ik neem aan dat het Coxje een dummie is? edit ik zie in je post dat het een dummie is. Simpel maar leuk!
Nog zo een plezant deel van de bouw. De folie aanbrengen. Ik ben verre van ervaren in het aanbrengen maar het gaat elke keer iets beter. Als het wat meezit is mijn exemplaar tegen eind deze week klaar.
Voila, een q tee. weegt 512 gram inclusief 3s 1250mah batterij ( want dat had ik toevallig liggen) Als het wat meezit neem ik dit weekend een paar 2s en 3s batterijen en een paar maten propellors mee naar het plein en kan ik wat testen. Wat zou ik volgende keer anders doen? Voorste shot verder naar voor zodat er meer plaats is voor de batterij. Folie op het achterdek niet zo hard laten krimpen. De "lijn" is nu wat ingezakt. mijn zoon heeft vandaag de linker en rechter romp aan elkaar gezet. Ik hoop nog steeds dat we deze zomer eens samen kunnen vliegen. uiteraard wil ik niets forceren en als hij er geen zin in heeft ga ik ook niet aandringen...Ik vermoed dat hij dacht dat het allemaal wat sneller ging gaan. Ik had waarschijnlijk ook niet veel geduld toen ik zijn leeftijd had.
Alles stond klaar om gisteren op de club het vliegtuigje eens te proberen. Echter veel te veel wind voor zo een klein vliegtuigje. Maar vandaag een mooie zonnige morgen, nog niet veel wind. Alles lag toch al klaar... Welja hij vliegt mooi rechtdoor. Ik had er zelfs zoveel vertrouwen in dat ik met iets minder dan halfgas met 1 hand kan vliegen en met de andere hand de gsm kan nemen om een foto te maken. Dan wat spelen en met verkleumde vingers terug naar huis. Heerlijk.