q welke zeiler

Hierop is ELK antwoord goed.
Een Nikko van een paar tientjes is goed, maar ook een wedstrijd model van dik over een paar duizend Euro wordt goedgekeurd.

Met andere woorden: je vraag is nogal "open" gesteld.

Je zegt dat je ervaring met RC hebt, maar we willen graag meer weten.
Zo maar een paar vragen die in me op komen:
* Hoe groot moet/mag het model zijn (in verband met vervoer)
* Zelfbouw of "uit een doos"
* Bij "Uit een doos" dan snel klaar of mag het langer duren
* Wedstrijden varen of zo maar voor de fun
* Zeker niet onbelangrijk: wat is je budget
(Er van uitgaande dat je een RC set hebt die te gebruiken is)

Wim

ok, hier de antwoorden

budget: 100-150 euro
heb idd een zender (graupner mx12)
liefst uit de doos (dus liever geen zelfbouw)
afmetingen L: ongeveer 60cm H: ongeveer 100-120cm
geen wedstrijd, enkel voor de fun

(ben benieuwd...)

Roel (en/of andere), is het een idee om een sticky topic te maken met een overzicht van de "standaard" start modellen met de prijs en vaareigenschappen of een tabelletje met modellen ingedeeld naar vaareigenschappen. de vraag wat een goed begin model is komt zo vaak langs. op die manier kan men naar zijn eigen budget/wensen een start model uit zoeken..... misschien dat het op die manier op te vangen is??

Francis

Robbe Rainbow 1 of 2, Robbe Comtesse, Kyosho Fairwind 2, Graupner Saphir ( is wat duurder).

Rainbow 1 is makkelijk om te bouwen en vaart ook wel goed. Saphir goede zeileigenschappen iets meer bouwwerk. Comtesse ook bestaande romp dus niet echt veel bouwwerkzaamheden, vaareigenschappen weet ik nog niet, is namelijk nog in aanbouw. Al deze boten zijn met een voor gevormde abs romp dus je hoeft niet de romp zelf te bouwen.

Kijk ook eens op marktplaats daar kun je ook veel boten vinden voor een leuke prijs.

Roel (en/of andere), is het een idee om een sticky topic te maken met een overzicht van de "standaard" start modellen met de prijs en vaareigenschappen of een tabelletje met modellen ingedeeld naar vaareigenschappen. de vraag wat een goed begin model is komt zo vaak langs. op die manier kan men naar zijn eigen budget/wensen een start model uit zoeken..... misschien dat het op die manier op te vangen is??

Francis

Goed idee.

Mvg,

F. Werkhoven

Laatst bewerkt:
Welke? 1 of de 2

Graupner Collie, Hegi Mistral (modellen met meer bouwwerk tenzij tweedehands gekocht) maar daar heb ik geen ervaring mee behalve dat ik ze nog in elkaar moet bouwen. Comtesse is eventueel wel te koop deze is uit gevoerd met vleugelkielgewicht.

Mvg.

Laatst bewerkt:
Ik geloof dat het 1 is.

Dat is een leuk bootje ben er zelf ook mee begonnen. Alleen bij een harde windvlaag liep deze vol met water en is toen gezonken. Na het bergen bleek dat de ontvanger een beetje defect was, heb er toen nooit meer mee gezeild. Na verloop van tijd bleven er steeds minder onderdelen van over. Best jammer eigenlijk.

In wat voor staat is jou boot?

Mvg,

F. Werkhoven

Ik heb hem een keer als oud ding gekregen zonder electronica maar verder wel compleet. Ik heb hem een beetje bijgeplamuurd en hoogglans zwart gespoten. Vervolgens heb ik de oude servohouder eruit gegooid en een eigen gemaakt en er een electronicasetje van conrad ingebouwd. Ook heb ik het ijzerdraadje in het voorlijk van de fok een stukje ingekort en er een draaibaar gewrichtje ingezet (warteltje voor vislijnen) omdat het naar mijn idee de draaiing van de fok belemmerd.

Ik heb er nog maar 1 keer mee gezeild maar toen waaide het hard genoeg om binnen 10 minuten 100 ml water naar binnen te laten stromen. Zij is dus niet echt waterdicht bij de deksel. Ook vind ik de fok vrij groot t.o.v. het grootzeil.

Groet Eduard

Back