Q-world startbox: 12V > Novarossi plus-4, stekkers smelten?!

• Topicstarter Topicstarter Ackie010
  • Startdatum Startdatum
A

Ackie010

Guest
Ik heb een nieuwe Q-world startbox aangeschaft en deze (i.m.o. correct) aangesloten met een 12V (7,2Ah) accu. Accu is geladen.

De startbox draait gewoon maar als ik mijn Losi 8ight-T met Novarossi Plus-4 Buggy probeer te starten lijkt hij power tekort te komen om hem voldoende omwentelingen te laten maken (koude start, ik heb geen verfstripper o.i.d.). Net voor het eerst geprobeerd en toen ik er hard op duwde om het wiel van de startkist niet door te laten slippen; wel omwentelingen maar ineens rook. Stekkers in de startbox aan het smelten :(

1) Is dit 'normaal', dat doorbranden? Echt niet overdreven lang er op geduwd, het zullen misschien tien seconden geweest zijn, waarbij hij wel omwentelingen maakte dus. Moet ik er maar vanuit gaan dat ik dit zelf kan vervangen en betalen en niet bij PKRacing hoef aan te komen voor vervanging (box ofwel stekkers)?

2) Is die 12V misschien niet toereikend om deze motor koud te starten? Moet ik naar een 2x 7.2V stickpack configuratie? En gaan de stekkers dat dan wel houden vraag ik me af?

Hoop dat iemand zinvolle antwoorden heeft.. Alvast vriendelijk dank voor hulp!

Edit: ik hoor van een vriend van me dat de elektromotoren dan waarschijnlijk meer trekken dan de 2.1A die de accu levert :( Dus zullen de kabels in de box, gesmolten stekkers en accu vervangen moeten worden? Balen dus!

Laatst bewerkt door een moderator:
Belangrijk om te weten;

Is het een nieuwe motor? (dus veel klemming), Loopt het vliegwiel vrij van het chassis?
Welke accu zit er in (type nummer)

Check even of de stekkers goed contact maken.
Ook wel goed om ff te checken, draait de stratbox de goede kant op.

Motor is niet nieuw, heeft volgens vorige eigenaar vd truggy een liter of 4 gehad. Het wiel van de startbox loopt volgens mij wel vrij van het chassis idd.

Dit is de accu: Loodaccu 12V 7,2Ah - 480822358. Ben nu niet thuis, zal na de moederdagperikelen het typenummer posten.

Stekkers maken wel goed contact en zal vvnd ook nog een nakijken of de startbox in juiste richting draait, maar dacht van wel...

Zeker weten dat het startwiel niet ergens tegen het chassis aan loopt?

Misschien drijft je startwiel het vliegwiel niet evenwijdig aan? (Auto niet recht op de startbox)

Wat betreft wiel startbox tegen het chassis aan, zeker weten doe ik dat niet! Blok zit links op het chassis en het chassis is aan de onderkant, aan de linkerkant van de opening idd al helemaal uitgesleten (wellicht een beetje uitgefreest door vorige eigenaar).

Ik heb de dopjes op de startbox wel zo opgesteld dat de auto zo ver mogelijk links komt te staan... Zal straks als ik thuis ben nog eens goed kijken of ik niet inderdaad met het wiel het chassis raak. Uit deze reacties begrijp ik dat daar het probleem goed zou kunnen liggen, en het dus niet aan de accu hoeft te liggen?

Het scherpe randje op je chassis is inderdaad wat afgevlakt met de dremel. (om het startwiel te sparen)
En je Q-world startbox zou zeker genoeg vermogen moeten kunnen leveren voor die motor.
Volgens mij gebruiken we namelijk dezelfde startbox.
Het zou kunnen dat je accu inderdaad niet genoeg kan leveren.

Maar ik zou het eerst zoeken in het goed afstellen op de startbox, de auto zou gewoon redelijk in het midden moeten kunnen staan als je startwiel helemaal links in je startbox zit.

dan je accu goed opladen (een loodaccu moet heel lang laden), en dan eerst je startbox op toeren laten komen voordat je contact maakt met het vliegwiel.

Haal de motor van de auto om zo het chassis goed boven het startwiel te potitioneren.

Dank voor jullie reacties allemaal! Ben een recreatierijder die met het serieuzere werk wil beginnen, maar loop daarbij natuurlijk tegen nieuwe uitdagingen aan (waar ik wel naar op zoek ben, begrijp me niet verkeerd) :)

@Sander, ook jij bedankt. Die Q-World is idd redelijk standaard voor een truggy had ik begrepen. Startwiel zit helemaal links in de box. Voor wat betreft accu, ik denk dat die wel voldoende moet leveren... Het is de Energy Storage Systems (Industrial, Consumer & Advanced Batteries) | Green & Energy Power Systems | Services SPa 12 -7.2. Misschien wel te kort geladen, hij heeft 5 uur aan een 50W ladertje gehangen, daarbij liep de A na een paar uur en zo'n 4000 mAh bijgeladen te hebben, geleidelijk terug naar 0.2A. Ik zal hem er iig weer aanhangen tot de lader zelf stopt.

Startbox draait in de goede richting en jullie hebben (uiteraard) gelijk... Hij loopt tegen het chassis denk ik, had hem echt goed vastgezet tussen de dopjes en dat daardoor niet gemerkt, de auto bewoog niet. Ik dacht dat goed afgesteld te hebben, maar denk dat de auto iets te ver naar voren en iets te ver naar links staat. Vind het wel ontzettend lastig in te schatten zeg, net een beetje geprobeerd te stellen, maar... Van de week nog maar eens goed voor zitten. Vanaf donderdag vier dagen vrij, dan mag het toch wel gaan gebeuren... Ik houd jullie op de hoogte, en nogmaals bedankt voor het meedenken.

Je mag ook bij mij langs komen thuis in Zoetermeer, of op mijn werk in Delft. Dan help ik je er wel even mee.
Mocht je die hulp willen hebben stuur maar een pm.

Back