5.9 Pylonrace klasse "Quickie 500" (2006)
5.9.1. Definitie model
Modelvliegtuig waarbij de energie voor de voortstuwing verzorgd wordt door een zuigermotor met een cilinderinhoud van maximaal 0,40 kubieke inch en waar de draagkracht verkregen wordt door aërodynamische krachten welke inwerken op de draagvlakken die, behalve de roervlakken, gedurende de vlucht in vaste stand blijven.
5.9.2. Romp
1. De romp moet een rechthoekige of vierkante doosvormige constructie hebben met een minimale breedte ter plaatse van de vleugel van 73 mm en een minimale hoogte ter plaatse en inclusief de vleugel van 88,9 mm.
b. Het brandschot moet rechthoekig zijn met minimale zijden van 57 mm.
c. De maximale afrondingsstraal van de romp mag 6 mm. bedragen.
5.9.3. Vleugel
a. De vleugel moet een constante koorde en een minimale oppervlakte van 32,26 dm bezitten.
b. De spanwijdte bedraagt minimaal 1270 mm en maximaal 1320 mm.
c. De minimale dikte van de vleugel bedraagt 30 mm over ten minste 1200 mm.
5.9.4. Landingsgestel
a. Het landingsgestel is tweebenig met wielen met een minimale diameter van 57 mm.
b. De spoorbreedte bedraagt minimaal 200 mm, evenwijdig aan de dwarsas gemeten.
c. Wiel- en pootstroomlijnkappen zijn niet toegestaan.
5.9.5. Motor
Iedere commercieel verkrijgbare motor met voorinlaat en zij uitlaat met een cilinderinhoud van maximaal 0,40 kubieke inch is toegestaan.
5.9.6. Carburator
De motor moet voorzien zijn van een drosselbare carburator of een venturi met afslag. De maximale inlaatdiameter bedraagt 9 mm.
5.9.7. Geluiddemper
De motor moet voorzien zijn van een geluiddemper. Resonantiesystemen zijn niet toegestaan. Het maximale geluiddrukniveau mag op enig moment niet meer dan 80 dB(A) op 7 meter bedragen. De wedstrijdleiding is bevoegd vliegers, wiens modellen te veel geluid produceren, van deelname uit te sluiten.
5.9.8. Propeller
Iedere commercieel verkrijgbare twee- of meerbladige propeller uit versterkt nylon is toegestaan. Niet toegestaan: koolstof, glas of Kevlar gevulde epoxy propellers.
5.9.10. Brandstof
De brandstof met een samenstelling van wonderolie, methanol en maximaal 10% nitro wordt door de wedstrijdleiding ter beschikking gesteld.